Gjest den ekte noor Skrevet 12. mai 2005 Del Skrevet 12. mai 2005 Hva skjer egentlig i kroppen (eller med) når man får bedre kondis? (Den joggerunden jeg startet på for 3-4 uker siden klarer jeg nå å jogge nesten uavbrutt:) ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Freya Skrevet 12. mai 2005 Del Skrevet 12. mai 2005 Men får bedre hjertekapasitet, dermed klarer blodet å frakte mer oksygen rundt i kroppen, noe som er "mat" for musklene. Da blir det lettere å jobbe, man blir ikke så andpusten. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hare1365380455 Skrevet 12. mai 2005 Del Skrevet 12. mai 2005 Jeg bare lurer på hvor lenge du jogger og hvor ofte? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest den ekte noor Skrevet 12. mai 2005 Del Skrevet 12. mai 2005 Jeg bare lurer på hvor lenge du jogger og hvor ofte? 4-5 ganger i uka, ca 15-20 minutter. Første dagen jogget jeg ca 100 meter og gikk hjem fordi jeg ble så sliten. Men har bestemt meg for å bli i bedre form så jeg kan jogge hele løypa, som er på 5-6 km, innen høsten. Trur den jeg tar nå er halvparten. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hare1365380455 Skrevet 12. mai 2005 Del Skrevet 12. mai 2005 4-5 ganger i uka, ca 15-20 minutter. Første dagen jogget jeg ca 100 meter og gikk hjem fordi jeg ble så sliten. Men har bestemt meg for å bli i bedre form så jeg kan jogge hele løypa, som er på 5-6 km, innen høsten. Trur den jeg tar nå er halvparten. Det var ofte! Du er flink som har kommet i gang:) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest den ekte noor Skrevet 12. mai 2005 Del Skrevet 12. mai 2005 Det var ofte! Du er flink som har kommet i gang:) Takk! Det synes jeg selv og:) Er gøy å merke framgangen, og at lovehandlesen har blitt litt mindre. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hare1365380455 Skrevet 12. mai 2005 Del Skrevet 12. mai 2005 Takk! Det synes jeg selv og:) Er gøy å merke framgangen, og at lovehandlesen har blitt litt mindre. Jeg visste ikke at man merket framgang SÅ fort! Hm... så snart pollenet er borte fra lufta her skal jeg også begynne å jogge litt. Jeg har ikke så god kondis, så jeg tror ikke jeg klarer å løpe så langt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest den ekte noor Skrevet 12. mai 2005 Del Skrevet 12. mai 2005 Jeg visste ikke at man merket framgang SÅ fort! Hm... så snart pollenet er borte fra lufta her skal jeg også begynne å jogge litt. Jeg har ikke så god kondis, så jeg tror ikke jeg klarer å løpe så langt. Kanskje det er nybegynnerflaks:) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ørkenvandreren Skrevet 12. mai 2005 Del Skrevet 12. mai 2005 Siden du ikke har fått noen gode svar, skal du få et av meg, som nok er en blanding av fakta og tro. *s* All muskulatur som brukes, brytes ned. Etter trening har du derfor en svakere/dårligere muskulatur enn før trening. Hva er da vitsen med å trene?? Jo, fordi kroppen har den evnen at den i etterkant bygger opp muskulaturen til å tåle høyere treningsdoser/belastninger enn før treningen. Trening bryter ned, hvile i etterkant bygger opp (til et høyere nivå). Så enkelt er de. Hvile er altså viktig. Som du kanskje har lest er det mange toppidrettsutøvere som har kjørt seg helt ned, nettopp fordi de har trent for hardt og ikke gitt kroppen den hvilen som den trenger for å bygge muskulaturen opp igjen. Hjertet er en slik muskel, som ved trening kan presse mer blod mer effektivt rundt i kroppen (til andre muskler). Også lungene kan trenes, selv om de ikke utgjør noen muskel. Men ved bruk av lungene blir evnen til å oppta oksygen bedre etterhvert. Sum: Kondisjonen blir bedre. :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
flisa Skrevet 12. mai 2005 Del Skrevet 12. mai 2005 Siden du ikke har fått noen gode svar, skal du få et av meg, som nok er en blanding av fakta og tro. *s* All muskulatur som brukes, brytes ned. Etter trening har du derfor en svakere/dårligere muskulatur enn før trening. Hva er da vitsen med å trene?? Jo, fordi kroppen har den evnen at den i etterkant bygger opp muskulaturen til å tåle høyere treningsdoser/belastninger enn før treningen. Trening bryter ned, hvile i etterkant bygger opp (til et høyere nivå). Så enkelt er de. Hvile er altså viktig. Som du kanskje har lest er det mange toppidrettsutøvere som har kjørt seg helt ned, nettopp fordi de har trent for hardt og ikke gitt kroppen den hvilen som den trenger for å bygge muskulaturen opp igjen. Hjertet er en slik muskel, som ved trening kan presse mer blod mer effektivt rundt i kroppen (til andre muskler). Også lungene kan trenes, selv om de ikke utgjør noen muskel. Men ved bruk av lungene blir evnen til å oppta oksygen bedre etterhvert. Sum: Kondisjonen blir bedre. :-) Jeg er inne i den hvilefasen nå :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 12. mai 2005 Del Skrevet 12. mai 2005 Jeg er inne i den hvilefasen nå :-) Du også? *S* Ps: tenkte på deg da jeg kjørte gjennom Moss i helga! :-) Tok ferga. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fei1365380229 Skrevet 12. mai 2005 Del Skrevet 12. mai 2005 Jeg er inne i den hvilefasen nå :-) Jeg også ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
flisa Skrevet 12. mai 2005 Del Skrevet 12. mai 2005 Du også? *S* Ps: tenkte på deg da jeg kjørte gjennom Moss i helga! :-) Tok ferga. Du må si fra om sånt! vi hadde gjerne møtt opp bare for å vinke vi! - det gjorde vi med Andor - hehe 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 12. mai 2005 Del Skrevet 12. mai 2005 Du må si fra om sånt! vi hadde gjerne møtt opp bare for å vinke vi! - det gjorde vi med Andor - hehe *he he* Skal prøve å huske på det til neste gang! :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest baremei Skrevet 12. mai 2005 Del Skrevet 12. mai 2005 -Blodvolumet øker, vi får flere røde blodceller. -Hjertemuskelen blir kraftigere(pumper mer for hvert slag). -Antallet kapillærer(små blodårer ute i kroppen) øker, slik at transporten av O2 og næringsstoffer til muskelcellene blir mer effektiv. Tjah, dette var det jeg kom på i farta:o) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.