Gå til innhold

Medisiner og apoteker


Gjest Isobel_Isabel

Anbefalte innlegg

Gjest Isobel_Isabel

Jeg lurer på om det finnes en felles database for apotekene som kan sjekke hvilke legemidler du har kjøpt sist etc. (Det gjelder de legemidlene hvor man trenger resept). Jeg tenker f.eks hvis man har kjøpt paralgin forte for bare et par uker siden, og så kommer tilbake med en ny resept,- kan de da se det på datamaskinene på apotekene?

Grunnen til at jeg spør er at en i familien hadde mange forskjellige "fastleger" som skrev ut sterke medisiner til han. Han gikk til forskjellige apoteker for at ikke de skulle merke noe, og var selvfølgelig avhengig. Hvordan fungerer det i dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest fastlegereformen

I dag fungerer dette på en bedre måte, fordi alle må ha en virkelig fastlege, og ber man andre enn fastlegen om slike medisiner, vil disse følge rutiner som skal gjøre det vanskeligere for en misbruker å få for mye medisin.

Alle reseptbelagte medisiner blir registrert i det nye reseptregisteret, men dette blir pseudonymisert, og kan kun i forskningsøyemed spores tilbake til den enkelte bruker (og da vil man ikke se hvem dette er, men at samme person har fått slike og slike medisiner).

Men apotekene har selv en database, hvor det kommer opp hva du fikk sist på resept, men disse samkjøres ikke. De er kun til internt bruk, slik at apotekeren kan se at du fikk slik og slik medisin sist, og kanskje informere om bivirkninger ved blandinger osv. men det er avhengig av at du bruker samme apotek.

Det er fastlegereformen som skal forebygge den type misbruk du nevner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...