Gå til innhold

Jeg ler så jeg brekker meg

Mr Kahn

Anbefalte innlegg

RAPPORTER

Fra Die Alte Frontkameratenhause Hier in Berlin

3/1/01. "Got neüe jahre meine Kammeraten."

Wier sitzen hier, Schöhningerknäusen, Der Bömber, undt Ich. Wier bist in sorg. Grädler döden paa Neüejahresaften.

Det hadde sich slik at wier hadde eine kleine gefesten in Die Alte Frontameratenhause hier in Berlin. Efter en del schnapps undt shwinekotteletten blev wier noch litt på geschnurren. For aa imponieren die neüe Pleiensöster Vera Von der Kopfs, skulle Grädler sich töffen litt. Es gikk gefint da Grädler balanserede paa das rekkvärk i 2de etaschen. Tenk, han mit bare eine bein.

Det andre misten han da han forsöchten å undslippen das Hodejägere efter aa ha banket opp eine av Die Löse Mädchen paa Vertshuset Den Blinde Major i FeltspassenStrasse in Hamburg vinteren 1944. Da han gehoppet ut av das fenster av Vertshuset falt han ogsaa durch der fenster paa eine Kübelwagen som tilhørte ein Fetlhaup- spatknøl fra 3.Frontlassaret. Vel, efter at das Bein var falt av tok föerhunden til denne Felthaup- spatknölen beinet in seine Mundt undt afstedt löpen - og siden har ingen Das bein gesehen. Nein, naa roten ich mich bort in gamle historien.

Tilbake i Die Alte Frontkameraten- hause hier in Berlin. Efter aa ha imponierten Fraüline Vera Von der Kopfs mit seine ballansekunsten, , und sie was klar für eine liten sengegalopp skulle Grädler gehenten fram eine flaschke Champagne vie han hadde gjemt fra Die Gamle Gode Dager in Hamburg. Han skulle eigenlish ha drukket opp den flaschken ved jahrtusenskifte i fjor, men da var han hos seine Scwester Maria in Argentina paa feire. Vel noch om det. Meine barnebarn Ali Johannes, den sköyeren hadde byttet ut Das Champagne mit eine Stavhaandgranat som Grädler hadde hatt ligende siden Den Siste Store Krig, und Grädler som hadde seine Brillen gemisten unter der Ballansetriks, tok selfölgelich mit sich Das Granat opp til Vera paa Kvistvärelse.

Da han satt der inne sammen mit Vera dro han av sicherhetskapselen paa Das Granat istedet für Die Champagnekorch. Der ble eine forferdelich schmell, undt hele kvist etachen hier in Die Alte Frontkameratenhause ble bort gesprenkt. Heldichvis hadde vier anderen gaat ned in der erste etache für aa forlyste unsere mit gamle Fraü Hernirette Abler, der sie in der koma geliggen was. Vel, Grädler undt Vera bist nicht mer, undt Das Sorg unsere Getyngen.

Hyl, Skrig undt Gute Nütt Jahre

Keyser Söse

[email protected]

Die Alte Frontkameratenhause Hier in Berlin.

Mer galskap her:

http://www.geocities.com/ariskeskaller/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Præ-hæ-hæh! Jævlig bra :-)

"..........................."

Nå syns jeg dere ble vel ensomme i denne tråden - ikke så¨bra at dere er alene så lenge - så her kommer jeg - ja - den teksten var gøbbal når jeg skjønte at det ikke var tysk! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå syns jeg dere ble vel ensomme i denne tråden - ikke så¨bra at dere er alene så lenge - så her kommer jeg - ja - den teksten var gøbbal når jeg skjønte at det ikke var tysk! :D

Det minner meg om gode parodier på den gjennmomsnittlige FrP-velger, satt litt på spisse :-)

"................................"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Drama putra

Jeg sendte det til en tysker i Hamburg som forsto alt som sto der. Syns ikke det var spesielt morsomt. Mer litt trist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sendte det til en tysker i Hamburg som forsto alt som sto der. Syns ikke det var spesielt morsomt. Mer litt trist.

Ja, det tror jeg så gjerne. Jeg har heller ingen problemer med å forstå hvorfor, de fleste tyskere liker ikke å bli minnet om dette.

Humor eller ikke humor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Drama putra

Ja, det tror jeg så gjerne. Jeg har heller ingen problemer med å forstå hvorfor, de fleste tyskere liker ikke å bli minnet om dette.

Humor eller ikke humor.

De er annen, tredje og fjerde generasjon og tør ikke en gang bruke det tyske flagget på juletreet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er annen, tredje og fjerde generasjon og tør ikke en gang bruke det tyske flagget på juletreet.

Jeg møtte en ung tysk offiser i Normandie i fjor sommer, som for tiden tjenestegjør i en "joint task force" innen NATO. Meget sympatisk mann, med et bevisst forhold til krigen. Vi snakket helt uanstrengt om våre syn på det som skjedde.

Det var nemlig første gang siden krigen at tyske soldater var med på markeringen av Operation Overlord, og det i seg selv er et skritt i retning av en endelig forsoning. Etter 60 år er de fleste som deltok i denne galskapen døde.

Det var forresten en som sa at tragedie + tid= humor. Noen ganger kan den tesen passere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Drama putra

Jeg møtte en ung tysk offiser i Normandie i fjor sommer, som for tiden tjenestegjør i en "joint task force" innen NATO. Meget sympatisk mann, med et bevisst forhold til krigen. Vi snakket helt uanstrengt om våre syn på det som skjedde.

Det var nemlig første gang siden krigen at tyske soldater var med på markeringen av Operation Overlord, og det i seg selv er et skritt i retning av en endelig forsoning. Etter 60 år er de fleste som deltok i denne galskapen døde.

Det var forresten en som sa at tragedie + tid= humor. Noen ganger kan den tesen passere.

De tyskere jeg kjenner er svært forlegne, litt engstelige for reaksjoner og liker ikke snakke om Hitlers regime. I Hamburg døde 20 000 mennesker, 95% var kvinner og barn i et eneste bombeangrep i et kvartal med enorme boligblokker. det påstås at det var en feilberegning og at havnen skulle bombes.

Det er vanskelig å stå å se ut over området (det er fremdeles en gravplass) selv i dag uten å bli påvirket. Mange står der i timevis den dag i dag og minnes at hele slekta ble utslettet. Alle sivile.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De tyskere jeg kjenner er svært forlegne, litt engstelige for reaksjoner og liker ikke snakke om Hitlers regime. I Hamburg døde 20 000 mennesker, 95% var kvinner og barn i et eneste bombeangrep i et kvartal med enorme boligblokker. det påstås at det var en feilberegning og at havnen skulle bombes.

Det er vanskelig å stå å se ut over området (det er fremdeles en gravplass) selv i dag uten å bli påvirket. Mange står der i timevis den dag i dag og minnes at hele slekta ble utslettet. Alle sivile.

Jepp, sånn er det. I England står det også mange og minnes sine kjære etter besøk av tyske bombefly. I Coventry, f. eks., hele byen ble utslettet av Göhrings LuftWaffe, ren terrorbombing.

Eller i Serbia, Russland, selv i lille Norge. Joda, bitterheten ligger fortsatt begravet grunnere enn de som døde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Drama putra

Jepp, sånn er det. I England står det også mange og minnes sine kjære etter besøk av tyske bombefly. I Coventry, f. eks., hele byen ble utslettet av Göhrings LuftWaffe, ren terrorbombing.

Eller i Serbia, Russland, selv i lille Norge. Joda, bitterheten ligger fortsatt begravet grunnere enn de som døde.

Men legg merke til tallet : 20 000 mennesker i et digert smell med brannbomber, angrepet varte ca en time. Men ingenting er nevnt om det noe sted utenfor Tyskland. 6000 mennesker døde i en torpedering av et cruiseskip med flyktende sivile tyskere ved krigens slutt i nordsjøen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men legg merke til tallet : 20 000 mennesker i et digert smell med brannbomber, angrepet varte ca en time. Men ingenting er nevnt om det noe sted utenfor Tyskland. 6000 mennesker døde i en torpedering av et cruiseskip med flyktende sivile tyskere ved krigens slutt i nordsjøen.

Vel, tro meg, jeg kjenner historien meget godt, jeg kan storyen om Anthony "Bomber" Harris og hans Bomber Command utenat. Noen ganger føler jeg at jeg vet mer om alle disse enkelt-tragediene enn det som godt er.

I Colleville sur Mere i Normandie ligger det 9387 amerikanske soldater under massiv marmor, sirlig ordnet i vakre omgivelser. Ikke langt unna ligger det 21.000 tyske soldater under noen flate, grå steiner, knapt noen vet hvor stedet er.

Det er vinnerne som skriver historien, ser du. Stort sett, i hvert fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Drama putra

Vel, tro meg, jeg kjenner historien meget godt, jeg kan storyen om Anthony "Bomber" Harris og hans Bomber Command utenat. Noen ganger føler jeg at jeg vet mer om alle disse enkelt-tragediene enn det som godt er.

I Colleville sur Mere i Normandie ligger det 9387 amerikanske soldater under massiv marmor, sirlig ordnet i vakre omgivelser. Ikke langt unna ligger det 21.000 tyske soldater under noen flate, grå steiner, knapt noen vet hvor stedet er.

Det er vinnerne som skriver historien, ser du. Stort sett, i hvert fall.

Nordmenn gjorde mye ondt mot tyskere etter krigen, og mot barn av tyske soldater i Norge. Myndigheter nektet tyske fedre å kontakte barn i Norge i årtier, uten grunn. Tyskertøser ble ofte mishandlet og voldtatt i månedsvis , og mange ble hengt like etter krigen uten at myndigheter eller politi grep inn. Dette blir ikke nevnt i aviser og historien her.

Skal vi ikke feiere det?

Vi feierer seieren, men ikke hevnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nordmenn gjorde mye ondt mot tyskere etter krigen, og mot barn av tyske soldater i Norge. Myndigheter nektet tyske fedre å kontakte barn i Norge i årtier, uten grunn. Tyskertøser ble ofte mishandlet og voldtatt i månedsvis , og mange ble hengt like etter krigen uten at myndigheter eller politi grep inn. Dette blir ikke nevnt i aviser og historien her.

Skal vi ikke feiere det?

Vi feierer seieren, men ikke hevnen.

Jeg tror en må ha vært midt oppe i det for i det hele tatt å ha noen forutsetning for å forstå reaksjonene etter frigjøringen. Fem år og én måned med ydmykelser, summariske henrettelser, tortur, det var ikke ende på hva "herrefolket" kunne utvise av kreativitet når det gjaldt å fornedre andre mennesker. Hvis du tror jeg klarer å vise en millimeter medfølelse for disse nazi-jævlene, da synger du under feil veranda.

Ta deg tid til å lese litt her:

http://www.law.umkc.edu/faculty/projects/ftrials/nuremberg/nuremberg.htm

Og se nøye på dette bildet, kan det være en familiefar som dreper en annen familiefar:

http://www.law.umkc.edu/faculty/projects/ftrials/nuremberg/einsatzshoots.jpg

Selv jeg, som enda ikke var født under krigen, reagerer når jeg ser en et eldre ektepar komme kjørende i en tysk-registrert bil. Jeg tenker, deltok dette svinet i en eksekusjonspeletong og drepte noen av mine landsmenn?

Tyskerne hadde en "uvane", nemlig å bokføre hver eneste forbrytelse de begikk. Etterforskerne som tilrettela for Nüremberg.prosessen fant nok bevis til å "henge halve Tyskland". VI her i Norge slapp relativt billig unna, selv om vi måtte telle 10.262 døde og drøye 50.000 landssvikere i etterkant.

Russerne talte 20 millioner, og serberne mistet rundt en fjerdedel av sin befolkning. Hitlers Barbarossa-eventyr på østfronten forårsaket lidelser i et slikt omfang at det ikke engang lar seg beskrive.

Tyskerne burde sjekket prislappen før de handlet, that's all.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Drama putra

Jeg tror en må ha vært midt oppe i det for i det hele tatt å ha noen forutsetning for å forstå reaksjonene etter frigjøringen. Fem år og én måned med ydmykelser, summariske henrettelser, tortur, det var ikke ende på hva "herrefolket" kunne utvise av kreativitet når det gjaldt å fornedre andre mennesker. Hvis du tror jeg klarer å vise en millimeter medfølelse for disse nazi-jævlene, da synger du under feil veranda.

Og se nøye på dette bildet, kan det være en familiefar som dreper en annen familiefar:

Selv jeg, som enda ikke var født under krigen, reagerer når jeg ser en et eldre ektepar komme kjørende i en tysk-registrert bil. Jeg tenker, deltok dette svinet i en eksekusjonspeletong og drepte noen av mine landsmenn?

Tyskerne hadde en "uvane", nemlig å bokføre hver eneste forbrytelse de begikk. Etterforskerne som tilrettela for Nüremberg.prosessen fant nok bevis til å "henge halve Tyskland". VI her i Norge slapp relativt billig unna, selv om vi måtte telle 10.262 døde og drøye 50.000 landssvikere i etterkant.

Russerne talte 20 millioner, og serberne mistet rundt en fjerdedel av sin befolkning. Hitlers Barbarossa-eventyr på østfronten forårsaket lidelser i et slikt omfang at det ikke engang lar seg beskrive.

Føler du hat overfor noen som ikke har deltatt i dette du beskriver?

Har en 15 årig tysk gutt ansvar for hva hans oldefar gjorde?

Har en 19 år gml norsk gutt med tysk far ansvar for hva hans far gjorde før han ble født?

Vi har to grupper: de som var voksne i 1930-45. Og de som ikke var det.

Kan/bør man arve synder?

Skal en person handle ut fra hva hans/hennes barn kan bli utsatt for?

Kan vi true med, eller hevne oss på en persons barn?

Jeg mener at hatet må dø med de som er gjerningspersoner, og ikke føres videre, minnes historien og lære av den, men ikke ta den med oss opp i senga og parre oss med den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Føler du hat overfor noen som ikke har deltatt i dette du beskriver?"

Whatever gave you that idea? Skrev jeg noe slikt?

"Har en 15 årig tysk gutt ansvar for hva hans oldefar gjorde?"

Igjen spør jeg: har jeg skrevet noe slikt?

"Har en 19 år gml norsk gutt med tysk far ansvar for hva hans far gjorde før han ble født?"

Jeg har faktisk lagt ned en god del arbeid med å få aksept og anerkjennelse for de såkalte "tyskerungene". Du ser spøkelser på høylys dag.

"Vi har to grupper: de som var voksne i 1930-45. Og de som ikke var det."

So? Har du fått inntrykk av at jeg ikke vet det?

"Kan/bør man arve synder?"

Man kan, men man bør ikke. Mange tyskere idag nærer et ubendig hat til russerne, enten de var med eller ikke. Spør heller dem. Jeg hater ikke tyskere, men gudene skal vite at jeg hater den kollektive sinnsjukdommen som myrdet 6 millioner jøder og 5 millioner andre unerwünchte.

"Skal en person handle ut fra hva hans/hennes barn kan bli utsatt for?"

Jeg forstår ikke hva du mener med det spørsmålet.

"Kan vi true med, eller hevne oss på en persons barn?"

Nei, ikke så lenge de ikke har arvet og videreført den ideologien som kostet mer enn 50 millioner mennesker livet.

"Jeg mener at hatet må dø med de som er gjerningspersoner, og ikke føres videre, minnes historien og lære av den, men ikke ta den med oss opp i senga og parre oss med den."

En klok person sa en gang, at når man begraver stridsøksen, så skal man ikke merke graven. Hele etterkrigstiden har gått med til å reise den ene bautaen etter den andre over nettopp den stridsøksen som ble begravet i Reims 7. mail 1945.

Det er først og fremst aggressive religioner, kulturer og ideologier jeg vil sette på tiltalebenken, og da er det ikke til å unngå at kannestøperne går fisføyka i samme slengen. Hvis vi etterkommer anmodningen om å glemme historien, så dømmer vi oss selv til å gjenta den. Gang på gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler du hat overfor noen som ikke har deltatt i dette du beskriver?

Har en 15 årig tysk gutt ansvar for hva hans oldefar gjorde?

Har en 19 år gml norsk gutt med tysk far ansvar for hva hans far gjorde før han ble født?

Vi har to grupper: de som var voksne i 1930-45. Og de som ikke var det.

Kan/bør man arve synder?

Skal en person handle ut fra hva hans/hennes barn kan bli utsatt for?

Kan vi true med, eller hevne oss på en persons barn?

Jeg mener at hatet må dø med de som er gjerningspersoner, og ikke føres videre, minnes historien og lære av den, men ikke ta den med oss opp i senga og parre oss med den.

"Føler du hat overfor noen som ikke har deltatt i dette du beskriver?"

Whatever gave you that idea? Skrev jeg noe slikt?

"Har en 15 årig tysk gutt ansvar for hva hans oldefar gjorde?"

Igjen spør jeg: har jeg skrevet noe slikt?

"Har en 19 år gml norsk gutt med tysk far ansvar for hva hans far gjorde før han ble født?"

Jeg har faktisk lagt ned en god del arbeid med å få aksept og anerkjennelse for de såkalte "tyskerungene". Du ser spøkelser på høylys dag.

"Vi har to grupper: de som var voksne i 1930-45. Og de som ikke var det."

So? Har du fått inntrykk av at jeg ikke vet det?

"Kan/bør man arve synder?"

Man kan, men man bør ikke. Mange tyskere idag nærer et ubendig hat til russerne, enten de var med eller ikke. Spør heller dem. Jeg hater ikke tyskere, men gudene skal vite at jeg hater den kollektive sinnsjukdommen som myrdet 6 millioner jøder og 5 millioner andre unerwünchte.

"Skal en person handle ut fra hva hans/hennes barn kan bli utsatt for?"

Jeg forstår ikke hva du mener med det spørsmålet.

"Kan vi true med, eller hevne oss på en persons barn?"

Nei, ikke så lenge de ikke har arvet og videreført den ideologien som kostet mer enn 50 millioner mennesker livet.

"Jeg mener at hatet må dø med de som er gjerningspersoner, og ikke føres videre, minnes historien og lære av den, men ikke ta den med oss opp i senga og parre oss med den."

En klok person sa en gang, at når man begraver stridsøksen, så skal man ikke merke graven. Hele etterkrigstiden har gått med til å reise den ene bautaen etter den andre over nettopp den stridsøksen som ble begravet i Reims 7. mail 1945.

Det er først og fremst aggressive religioner, kulturer og ideologier jeg vil sette på tiltalebenken, og da er det ikke til å unngå at kannestøperne går fisføyka i samme slengen. Hvis vi etterkommer anmodningen om å glemme historien, så dømmer vi oss selv til å gjenta den. Gang på gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...