Gå til innhold

Kjemisk fremstilte vitaminer og mineraler

Gjest Smarte-Petter

Anbefalte innlegg

Gjest Smarte-Petter

Disse "vitaminmineral" pillene man får kjøpt på apotek og i dagligvareforretninger, er kunstig fremstilt. Kjemisk, that is, i en kjemifabrikk.

For å fremstille stoffene tar man utgangspunkt i andre stoffer, og sørger for at de reagerer på riktig måte, og på en eller annen måte får høstet inn stoffene man er ute etter. Det er antageligvis en lang prosess.

Det sier seg selv at å oppnå en renhet på 100% er en umulighet - kjemi er ikke som å sortere legoklosser.

Derfor vil nok endel av utgangspunktet og virkestoffene faktisk henge med i i de pilleboksene vi kjøper i butikken.

Er det noen opplyste her som faktisk vet om det finnes skadelige/uheldige stoffer ved siden av de stoffene det står at det er i pakken?

Jeg vet mengdene blir små, men er det farlige stoffer som hoper seg opp i kroppen, og man bruker vitaminene/mineralene i flere år, vet man aldri hva som kan skje...

Er det i det hele tatt gjort noen uavhengig forskning på dette området?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Smarte-Petter,

Fullt mulig at du kan finne skadelige stoffer i kunstig fremstilte vit/min-tilskudd.

Men jeg er mer opptatt av om de funker. Sammen med E-vit trenger du C osv - og det er bare en av de sannsynligvis uendelige sammenhengene som finnes.

Jeg har testet megadoser med vitaminer, og har gått på flere håndfuller kosttilskudd om dagen. Ga meg ingenting.

Selv bruker jeg en juice som (håper jeg!) dekker det meste. Det selges ikke i butikker (som vanlig er kommer nye produkter først fra nettverksfirmaer) men du kan ta en titt på www.acai.no hvis du vil vite mer.

Lille Mye

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Smarte-Petter

Smarte-Petter,

Fullt mulig at du kan finne skadelige stoffer i kunstig fremstilte vit/min-tilskudd.

Men jeg er mer opptatt av om de funker. Sammen med E-vit trenger du C osv - og det er bare en av de sannsynligvis uendelige sammenhengene som finnes.

Jeg har testet megadoser med vitaminer, og har gått på flere håndfuller kosttilskudd om dagen. Ga meg ingenting.

Selv bruker jeg en juice som (håper jeg!) dekker det meste. Det selges ikke i butikker (som vanlig er kommer nye produkter først fra nettverksfirmaer) men du kan ta en titt på www.acai.no hvis du vil vite mer.

Lille Mye

Man må vel ta utgangspunkt i de vitaminene legevitenskapen mener å ha funnet... som er etablerte som vitaminer... hvis du bekymrer deg for at det finnes mange flere, er det vel det beste å spise naturlig mat. Der har man størst sjanse for å finne de stoffene kroppen er designet for å trenge.

Det var det jeg skulle gjort, men jeg syns det er et ork å måtte spise så sunt hele tiden. Desutten er det endel dyrere enn kosttilskudd.

Men om jeg endag finner ut at det er farlige stoffer i pillene, da begynner jeg med et skikkelig kosthold istedet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...