Gå til innhold

Kjærlighet ved første blikk


Gjest love is in the air

Anbefalte innlegg

Herbert Fjert og Tollef Tosk

Nei, det er ikke mulig. Kjærlighet er noe som utvikles over tid. "Fascinasjon" er ikke det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjærlighet ved første øyekast/første blikk er i utgangspunktet en formulering uten mening.

Kjærlighet er (eller var ihvertfall før) en dypere følelse, som innebar at man satte pris på en person som helhet - grunnleggende livsverdier, holdninger, væremåter, personlighetstrekk m.m.m.

Og dette trenger man tid til å finne ut av - et blikk gir ikke den kunnskapen om et menneske.

Men man kan godt bli hodestups forelsket ved første blikk - især om man er et menneske som synes det ytre er viktigere enn det indre hos et menneske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest love is in the air

Kjærlighet ved første øyekast/første blikk er i utgangspunktet en formulering uten mening.

Kjærlighet er (eller var ihvertfall før) en dypere følelse, som innebar at man satte pris på en person som helhet - grunnleggende livsverdier, holdninger, væremåter, personlighetstrekk m.m.m.

Og dette trenger man tid til å finne ut av - et blikk gir ikke den kunnskapen om et menneske.

Men man kan godt bli hodestups forelsket ved første blikk - især om man er et menneske som synes det ytre er viktigere enn det indre hos et menneske.

Du tror ikke på kjemi som er så sterk at man bare vet at dette kan bli noe mye mer?

Du har kanskje bare ikke opplevd det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tror ikke på kjemi som er så sterk at man bare vet at dette kan bli noe mye mer?

Du har kanskje bare ikke opplevd det..

Kjærlighet må ikke forveksles med forelskelse. Du kan ikke vite at du elsker en person bare ved å se vedkommende for første gang. Men du kan få et like sterkt blikk tilbake, og dermed føle at her er det interesse fra begge ender, og da kjennes det som om man er "meant to be".

Been there done that.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjærlighet må ikke forveksles med forelskelse. Du kan ikke vite at du elsker en person bare ved å se vedkommende for første gang. Men du kan få et like sterkt blikk tilbake, og dermed føle at her er det interesse fra begge ender, og da kjennes det som om man er "meant to be".

Been there done that.

Du har nok ikke opplevd virkelig "kjærlighet ved første blikk". Man bare vet umiddelbart at dette er det mennesket en vil tilbringe resten av livet sammen med.

Slike blikk du snakker om hvor man føler gjensidig interesse og "kribling" er noe helt annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjærlighet ved første øyekast/første blikk er i utgangspunktet en formulering uten mening.

Kjærlighet er (eller var ihvertfall før) en dypere følelse, som innebar at man satte pris på en person som helhet - grunnleggende livsverdier, holdninger, væremåter, personlighetstrekk m.m.m.

Og dette trenger man tid til å finne ut av - et blikk gir ikke den kunnskapen om et menneske.

Men man kan godt bli hodestups forelsket ved første blikk - især om man er et menneske som synes det ytre er viktigere enn det indre hos et menneske.

"Kjærlighet ved første blikk" har ingenting med "det ytre" å gjøre. Det er ett eller annet udefinerbart. Øynene er sentrale, men det er også noe annet som jeg ikke kan beskrive.

Følelsen er faktisk ikke mulig å beskrive synes jeg i hvertfall og helt ufattbar inntil man selv har opplevd den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du har nok ikke opplevd virkelig "kjærlighet ved første blikk". Man bare vet umiddelbart at dette er det mennesket en vil tilbringe resten av livet sammen med.

Slike blikk du snakker om hvor man føler gjensidig interesse og "kribling" er noe helt annet.

Jo, jeg har opplevd det. Men ytre faktorer gjorde at forholdet ikke fungerte, selv om vi var aldri så glad i hverandre. Laaang historie :-)

Kjærlighet ved første blikk vil jeg uansett ikke si at det var, fordi det er noe dypere, som utvikles over tid, en videreutvikling av forelskelse. Vi kom et stykke på vei, men

Hvordan kan du vite at du elsker en person basert på et blikk og utseende? Det er ikke mulig, tilfellet du beskriver er et sammentreff av gjensidig tiltrekning og kompatible personligheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, jeg har opplevd det. Men ytre faktorer gjorde at forholdet ikke fungerte, selv om vi var aldri så glad i hverandre. Laaang historie :-)

Kjærlighet ved første blikk vil jeg uansett ikke si at det var, fordi det er noe dypere, som utvikles over tid, en videreutvikling av forelskelse. Vi kom et stykke på vei, men

Hvordan kan du vite at du elsker en person basert på et blikk og utseende? Det er ikke mulig, tilfellet du beskriver er et sammentreff av gjensidig tiltrekning og kompatible personligheter.

Slik du beskriver det tror jeg nok ikke det var det du opplevde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik du beskriver det tror jeg nok ikke det var det du opplevde.

Du skriver du ikke klarer å beskrive nøyaktig følelsen det var å oppleve kjærlighet ved første blikk, men samtidig krever du å bli trodd - likevel vil ikke du tro _meg_.

Da kommer vi ikke langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tror ikke på kjemi som er så sterk at man bare vet at dette kan bli noe mye mer?

Du har kanskje bare ikke opplevd det..

Kjemi er noe fysisk. Den type kjemi det snakkes om her er i samme kategori som engler, julenissen og djevelen.

Man tror på det. Eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Kjærlighet ved første blikk" har ingenting med "det ytre" å gjøre. Det er ett eller annet udefinerbart. Øynene er sentrale, men det er også noe annet som jeg ikke kan beskrive.

Følelsen er faktisk ikke mulig å beskrive synes jeg i hvertfall og helt ufattbar inntil man selv har opplevd den.

Det er ikke så vanskelig å forklare hva som skjer, faktisk.

Det starter som en tiltrekning eller interesse, utvikler seg kjapt til en forelskelse.

Når man så i "bli kjent" fasen da også får konstante bekreftelser på at man har kommet ilag med en partner som matcher en godt personlighetsmessig og holdningsmessig, opphøyes gjerne det første treffpunktet man hadde i hukommelsen.

Noen vil si det er Guds vilje, noen snakker om skjebnen, andre bruker andre begreper.

Men gangen hvor man traff hverandre første gang, opphøyes og dyrkes - og lykkefølelsen og erindringen av noe spesielt styrkes kontinuerlig så lenge samlivet forblir positivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...