Gå til innhold

NHD: ville du ha påpekt det hvis en klient var ustelt og luktet vondt?


Gjest Arnaria

Anbefalte innlegg

Gjest Arnaria

Jeg er med i en terapigruppe hvor det er en person der som få vil ha med å gjøre. grunnen er at han går med svært skitne klær som er tilgriset med mat. Han lukter svette og urin. Når man spiser så tørker han seg med genseren og spiser med åpen munn.

Dette er en mann som jeg vil si er kognitiv sterk, bortsett fra det psykiske han strever med. Han har blant annet universitetseksamen i ulike fag. Han er en interessant samtalepartner, men problemet er at nesten alle føler vemmelse ved å sitte i nærheten av han. Jeg skulle ønske jeg kunne si at jeg fullstendig ga blaffen i hvordan folk så ut, men jeg må innrømme at jeg synes at han er svært frastøtende med alle matrestene på klærne og urin og svettelukten.

Pleier behandlere å påpeke slike ting ti klienter? Eller blir det for privat å si slike ting?.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Selvsagt ville jeg påpekt det. Ikke bare det, men jeg ville satt det som et absolutt krav for å få være med i en behandlingsgruppe.

Det er en tråd lenger ned som heter "Du skal ikke plage andre..." Også den handler om hvordan en kan oppføre seg på en slik måte at en støter andre fra seg.

Svært mye psykiatri handler om problemer mellom mennesker. De fleste ønsker kontakt og gode relasjoner. Når de selv ikke ser at de påvirker relasjoner negativt og støter folk fra seg, må en fortelle dem hvordan de virker på andre.

Det kan være vanskelig å ta opp slik, det kan være enda tøffere å få høre det, men det er nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnaria

Selvsagt ville jeg påpekt det. Ikke bare det, men jeg ville satt det som et absolutt krav for å få være med i en behandlingsgruppe.

Det er en tråd lenger ned som heter "Du skal ikke plage andre..." Også den handler om hvordan en kan oppføre seg på en slik måte at en støter andre fra seg.

Svært mye psykiatri handler om problemer mellom mennesker. De fleste ønsker kontakt og gode relasjoner. Når de selv ikke ser at de påvirker relasjoner negativt og støter folk fra seg, må en fortelle dem hvordan de virker på andre.

Det kan være vanskelig å ta opp slik, det kan være enda tøffere å få høre det, men det er nødvendig.

Jeg er enig i at personen bør få høre det og at sannheten noen ganger er brutal. Men kan det noen ganger bli så brutalt at personen får en så stor krise at de kan risikere å begå selvmord eller skade seg selv?

Vet man hvordan personen vil reagere på å høre at "ingen liker deg fordi du lukter vondt" hvis personen ikke har visst om det selv?

Hvor brutal bør man være? Eller avhenger det av personen og situasjonen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg er enig i at personen bør få høre det og at sannheten noen ganger er brutal. Men kan det noen ganger bli så brutalt at personen får en så stor krise at de kan risikere å begå selvmord eller skade seg selv?

Vet man hvordan personen vil reagere på å høre at "ingen liker deg fordi du lukter vondt" hvis personen ikke har visst om det selv?

Hvor brutal bør man være? Eller avhenger det av personen og situasjonen?

En sier ikke "ingen liker deg fordi du lukter vondt".

En sier: "Du lukter vondt. Selv om du er en grei og interessant kar, vil folk trekke seg bort fra deg når du ikke vasker deg selv og klærne dine. De mange positive sidene dine kommer ikke frem fordi folk reagerer på lukten".

Nei, ingen begår selvmord av dette :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at personen bør få høre det og at sannheten noen ganger er brutal. Men kan det noen ganger bli så brutalt at personen får en så stor krise at de kan risikere å begå selvmord eller skade seg selv?

Vet man hvordan personen vil reagere på å høre at "ingen liker deg fordi du lukter vondt" hvis personen ikke har visst om det selv?

Hvor brutal bør man være? Eller avhenger det av personen og situasjonen?

Dersom man påstår ovenfor en annen at "Ingen liker deg fordi du lukter vondt", så uttaler man seg om noe man ikke har forutsetninger for. Det du derimot kan si er at DU reagerer negativt på hans fremtoning, og kanskje at du tror andre reagerer likedan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest spørsmålstegneren

kan man merke det selv om man lukter. Jeg dusjer og vasker håret hver dag og sånt. Men nå har jeg drevet og luktet på meg selv for å sjekke om jeg merker noe.

Synes til og med jeg lukter rart nå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

marlenexxx27

kan man merke det selv om man lukter. Jeg dusjer og vasker håret hver dag og sånt. Men nå har jeg drevet og luktet på meg selv for å sjekke om jeg merker noe.

Synes til og med jeg lukter rart nå

Hvis dusjing hver dag "og sånt" inkluderer klesskift et par ganger i uka samt tannpuss, så lukter du sikkert helt kurant. Du må ikke drive og sniffe rundt på kroppen din, alt er sikkert helt fint, jeg tror du overreagerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...