Gå til innhold

Sykemeldt ett år - jobbe igjen, men..?

Gjest Frisksyk

Anbefalte innlegg

Gjest Frisksyk

Jeg har vært sykemeldt ett år. Nå har jeg begynt å jobbe igjen, selv om jeg ikke akkurat er i hundre. Har skaffet meg en jobb som innebærer at jeg foreløpig ikke må gå full stilling. Det er kanskje dumt av meg, men jeg orka ikke hele den mølla med trygdekontoret og attføring. Tenkte som så, at selv om jeg tjener mindre fordi jeg jobber mindre, så ville jeg jo uansett måttet leve med mindre penger hvis jeg hadde gått på attføring. Men så slo det meg: Har jeg krav på sykepenger nå, dersom jeg skulle få et eller annet akutt som gjør at jeg ikke kan jobbe noen uker, uansett hvor mye jeg presser meg (beinbrudd, lumbago, etc)? Noen som har erfaring eller kunnskaper?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når du nå jobber så har du krav på sykepenger når du har jobbet i 6mnder, da kan du være meldt ett år igjen. Du kan bruke egenmelding nå. Det anbefales at du søker rehabiliteringsstønad, det får man når man har vært meldt i ett år. Da kan du få det i inntil ett år, så blir det eventuellt attføring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du nå jobber så har du krav på sykepenger når du har jobbet i 6mnder, da kan du være meldt ett år igjen. Du kan bruke egenmelding nå. Det anbefales at du søker rehabiliteringsstønad, det får man når man har vært meldt i ett år. Da kan du få det i inntil ett år, så blir det eventuellt attføring.

Hun kan ikke bruke egenmelding før hun har vært ansatt i 2 måneder...

Hun kan være sykmeldt i arbeidsgiverperiodn før det har gått 26 uker.

Men tror hun må ha jobbet 4 uker før hun har rett på sykepenger siden arbeidsgiver ikke har plikt til å betale sykepenger før hun har vært ansatt i 4 uker. Men dette siste er jeg ikke sikker på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...