Gå til innhold

Klarer ikke å ta insiativ til å ta kontakt med andre


Gjest profile

Anbefalte innlegg

Gjest profile

Hei,

Får liksom ikke til å ta insiativ til å ta kontakt med andre. Det går helt greit å være sammen med folk, men jeg sier ikke noe uten å bli spurt først. Tenker på ting jeg kan si, men får ikke eller tør ikke si dem. Etterhvert så mister jo folk interessen når en ikke tar kontakt igjen selv. Selv om jeg har pratet en god del med en person en gang, så neste gangen jeg treffer denne klarer jeg ikke å ta kontakt i det heletatt, kansje ikke gå bort å hilse en gang, dersom ikke den andre personen hilser på meg først. Skjønner at det kan jo virke veldig avvisende. Det hadde vært så fint å være den som kunne ta kontakt først. F.eks. tør jeg ikke en gang å spørre folk om å sende maten når det er mange rundt bordet. En annen ting jeg synes er veldig vanskelig er å kalle på en person ved å bruke navnet. Noen som har noe råd til hva jeg kan gjøre? Er det noen mulighet til at jeg en gang kan bli den som tar kontakt? Blir så oppgitt, har hatt det slik hele livet (ihvertfall så lenge jeg husker)? Noen som har hatt det slik og har greid å forandre seg, som kansje kan gi meg litt håp... Har så lyst til å ta insiativ selv, ikke bare måtte vente på at andre skal gjøre det hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest LucySky

Jeg kjenner mange som har hatt det sånn og blitt bedre.

Kommer litt an på hvor gammel du er! Er du 65, så er nok sjansene litt små ...

Du ser jo problemet ditt, og ønsker å bli mer utadvendt og modig - da får du det sikkert til med tiden også.

Nå er det jo sånn at noen ER mer utadvendte enn andre, det er noe med gener og slikt også. Men blir man plaget av ikke å klare å ta kontakt, skal man jo gjøre noe med det.

Ødelegger det hverdagen og livet ditt, syns jeg du skal prøve å få time hos en du kan snakke med dette om, en psykolog, for eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest profile

Jeg kjenner mange som har hatt det sånn og blitt bedre.

Kommer litt an på hvor gammel du er! Er du 65, så er nok sjansene litt små ...

Du ser jo problemet ditt, og ønsker å bli mer utadvendt og modig - da får du det sikkert til med tiden også.

Nå er det jo sånn at noen ER mer utadvendte enn andre, det er noe med gener og slikt også. Men blir man plaget av ikke å klare å ta kontakt, skal man jo gjøre noe med det.

Ødelegger det hverdagen og livet ditt, syns jeg du skal prøve å få time hos en du kan snakke med dette om, en psykolog, for eksempel.

Er 26...

Har gått til psykolog i over ett år, men synes ikke at jeg har kommet noen vei av det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bugge -jenta

Hei!

Igjen kommerjeg med et slikt råd som man gjerne har hørt før, og tenker at det er slikt fyllstoff man kan si når folk strever med det sosiale. Men jeg har venninner som har prøvd det og syntes det absolutt gav dem noe. Om ikke nye venner, så sosial trening i første omgang.

Prøv om du kan komme i en liten setting hvor man har en legitim grunn til å være fordi man skal gjøre noe spesielt der, eks. malekurs, spanskkurs, keramikk, alt etter hva slags interesser du har, eller kan tenke deg en mulighet for at du kan få. Nybegynnerbruk i gitarspilling? Pass bare på at det er en liten gruppe, så blir det ikke så overveldende.

Det kan være verdt et forsøk. Spesielt hvis det er noe som går over litt tid kan være gunstig, så får man en sjanse til å prøve seg litt og kanskje knytte bånd til noen.

Det er det som er så greit med slike aktivitete som kor og annet, at ingen stusser over at du kommer alene.

De tenker bare at vedkommende har lyst til å synge eller lære å spille gitar.

Jeg vet at dette ikke har noen lett løsning.

Det er vanskelig å forandre på slike mønstre og selvtilliten sin i forhold til hvilken plass en har i en gruppe, et fellesskap.

Håper det løsner sakte men sikkert. Tenk små steg av gangen. Og ros deg selv for de stegene så godt du klarer.

VH bugge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Det du må gjøre er å få din egen underbevissthet overbevist for å si det sånn.Når du sier til deg selv om morgenen hver morgen, for eksempel at du i dag skal ta kontakt og være åpen så gjør dette underverker med underbevisstheten din.Det som skjer er rett og slett at underbevisstheten din,en del av hjernens grunnstruktur om du vil,blir omprogrammert.Sakte men sikkert.

Med tiden vil din egen hjerne forandre seg for å etterkomme det du den ber om, altså du får det du bestiller.Hjernens celler må ha repetisjon i det de skal lære og for å "brenne" det fast.

Men det som også er viktig er at du er oppriktig, at det du sier til deg selv er oppriktig, ikke noe du sier halvhjertet bare for å prøve det, for å se om det virker.

Og dette er arbeid, arbeid du må fokusere på hele tiden. men etter 26år med "feil programmering",for å si det sånn,så må det litt "brutalitet" til for å få hjernen til å tenke i nye baner.

Og neste gang du "hopper" i det så vil det føles lettere og mer naturlig,ikke noe du må tvinge deg til å gjøre.

Det at du samtidig jobber med underbevisstheten din hver dag,vil gjøre at du selv over tid vil kunne gjøre underverker med din egen hjernes funksjonalitet.

Lykke til videre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest profile

Hei,

Det du må gjøre er å få din egen underbevissthet overbevist for å si det sånn.Når du sier til deg selv om morgenen hver morgen, for eksempel at du i dag skal ta kontakt og være åpen så gjør dette underverker med underbevisstheten din.Det som skjer er rett og slett at underbevisstheten din,en del av hjernens grunnstruktur om du vil,blir omprogrammert.Sakte men sikkert.

Med tiden vil din egen hjerne forandre seg for å etterkomme det du den ber om, altså du får det du bestiller.Hjernens celler må ha repetisjon i det de skal lære og for å "brenne" det fast.

Men det som også er viktig er at du er oppriktig, at det du sier til deg selv er oppriktig, ikke noe du sier halvhjertet bare for å prøve det, for å se om det virker.

Og dette er arbeid, arbeid du må fokusere på hele tiden. men etter 26år med "feil programmering",for å si det sånn,så må det litt "brutalitet" til for å få hjernen til å tenke i nye baner.

Og neste gang du "hopper" i det så vil det føles lettere og mer naturlig,ikke noe du må tvinge deg til å gjøre.

Det at du samtidig jobber med underbevisstheten din hver dag,vil gjøre at du selv over tid vil kunne gjøre underverker med din egen hjernes funksjonalitet.

Lykke til videre

Takker:)

Men hva skal jeg si konkret til megselv "Idag skal jeg ta kontakt med noen"? Men dersom jeg ikke får gjordt det til, vil jeg ikke da føle at jeg ikke overholder det jeg sier til meg selv at jeg skal gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...