Gjest kanskje hund i sommer Skrevet 13. mai 2005 Del Skrevet 13. mai 2005 Til dere som har hund, hva slags hund har dere og hvor mye tid krever det å ha hund? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Freya Skrevet 13. mai 2005 Del Skrevet 13. mai 2005 Er ikke det litt som å spørre hvor mye tid det kreves for å ha et barn? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kanskje hund i sommer Skrevet 13. mai 2005 Del Skrevet 13. mai 2005 Er ikke det litt som å spørre hvor mye tid det kreves for å ha et barn? Det svaret ble jeg jo veldig klok av. Det er da forskjell på hunder, feks jakthunder og skjødehunder. Barn er vel ikke så forskjellige?? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nytt for deg Skrevet 13. mai 2005 Del Skrevet 13. mai 2005 Det svaret ble jeg jo veldig klok av. Det er da forskjell på hunder, feks jakthunder og skjødehunder. Barn er vel ikke så forskjellige?? hehe, barn kan være vel så forskjellige som hunder! Vanskelig å si hvor mange timer en hund krever pr dag. Behovet er jo mer konstant. Har hatt to hvalper samtidig og det var litt slitsomt for jeg var samtidig syk. Heldigvis var typen flink med hunder. De første månedene måtte vi mye ut om nettene når bikkjene skulle tisse. På dagtid bør en av de voksne være hjemme de første månedene, slik at hunden blir trygg og lærer de grunnleggende tingene. Gå på hundekurs. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mrxx Skrevet 13. mai 2005 Del Skrevet 13. mai 2005 Det krever mye. Jeg har ikke hatt hund og kommer ikke til å ha det heller. Det er som å ha et lite barn hele tiden som aldri blir voksen. Jeg har en nabo som skriker til hunden sin "blir det aldri folk av deg"............hun har litt av en jobb foran seg, hehe 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Reg@l Skrevet 13. mai 2005 Del Skrevet 13. mai 2005 Mye. Kjøp deg en en bok om temaet, "Valpen vår" f.eks, og les. Så kan du vurdere etterpå om du synes det er greit å bruke så mye tid. Pelsstell, lufteturer osv må man jo ta uansett hvilken hund man velger. I tillegg krever en valp utrolig mye den første tiden. Og så har man jo dette med å plassere hunden bort i ferier eller når man skal bort en helg o.l, man er veldig bundet og hele tiden avhengig av at man enten må kunne ta hunden med seg der man skal eller plassere den på kennel eller hos kjente. Jeg trives godt med hund i huset, men jeg har god tid til å ta meg av den. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mil1365380270 Skrevet 13. mai 2005 Del Skrevet 13. mai 2005 Egentlig tar det all tiden din, for hele livet ditt blir annerledes. Du må gå minst tre turer hver dag, og i hvert fall en av de bør være lang. Også må du legge inn langturer i helgene, eller ellers når du har tid. Og når du kommer hjem og det er vått ute, må den spyles/tørkes av. Før den rekker å riste seg i gangen din ;-) Da har den allerede griset ned bilen din, hvis dere har kjørt til/fra turstedet. Snutemerker på alt av glass i hundehøyde, i bilen din også. Når du er trett, må hunden ut. Når du er sulten, gir du hunden mat først. Når du akkurat har fått det fint hjemme, roter den det til for deg ;-) Når du skal bort, må du enten dra et sted du kan ha den med, du må være borte kort tid, eller du må finne en barnevakt. Hvis du tar den med må du passe på at den ikke ubeleiliger både folk som ikke liker hunder, og de som liker den så godt at de hisser den opp til et utyske. Den må vaksineres, neglene må klippes. Også brekker den en negl, havner i slosskamp, eller det skjer noe annet som gjør at du får gleden av å punge ut fra 500,- og oppover hos veterinæren. Selv om det her høres forferdelig ut, vil jeg ha hund igjen. Skal bare være litt ego og ha friheten til å være impulsiv en stund til ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Freya Skrevet 13. mai 2005 Del Skrevet 13. mai 2005 Det svaret ble jeg jo veldig klok av. Det er da forskjell på hunder, feks jakthunder og skjødehunder. Barn er vel ikke så forskjellige?? Jeg mener at hunden er jo der hele tiden, som et barn. Den trenger mat, lufting, lek, omsorg. Du kan ikke bare "skru av" hunden og sette den i et skap når du ikke har tid til den. På den måten synes jeg det er likhetstrekk mellom å ha en hund i huset og et barn. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lykke til med valget Skrevet 13. mai 2005 Del Skrevet 13. mai 2005 Pelsstell er en av de tingene som skiller mest mellom ulike typer hunder mht tid som trengs. Noen raser er mer disponert for sperarasjonsangst (som gjør at de ikke fungere med å være alene hjemme), men det kan skje med alle typer hunder. Ingen hunder har godt av å være mye alene hjemme, særlig en valp / unghund (første halvannet året) må kjempe mye mot innstinktene sine for å virkelig trives alene. Hunder er flokkdyr. Er man borte en god stund på dagen, er det ikke riktig å ofte la hunden være alene om ettermiddagen / på kvelden også. Så familien bør sammen se på timeplanen sin, og gjøre noen offer / tilpassinger slik at det er noen hjemme med hunden, både til lufting og være sosial. Hunden kan svært gjerne ha en person den forholder seg mest til, men hele familien må være innstilt på at det "koster noe" å ha hund, og alle må kunne trå til slik at hunden hver dag har et godt sosialt liv. Alle hunder, også små, trenger mosjon. Både for å være i form og unngå å bli tykke, men også fordi hunder blir glade av å gå ute, snuse på ting osv, fordi fordøyelsen ikke fungere hvis de ikke får nok mosjon, og for at de skal få utløp for så mye energi at de kan være rolige og tilfredse innehunder resten av tiden. Hunden alle disse behovene må være dekket før de evt skal være alene på formiddagen. Så en tur hver morgen må det settes av tid til. Så må den få en tur med en gang man kommer hjem, og en tur om kvelden. I tillegg må de få kommet seg ut for å tisse, for unge hunder er dette mange ganger. Til valpen og unghunden må man setet av tid til dressurkurs (med mindre man er proff selv). Uansett er det en flott måte å organisere at hunden treffer og sosialiseres med andre hunder det første året. I tillegg kommer det at man må sørge for at hunden har det bra når resten av familien er på tur / ferie. Enten om det er å legge opp til hundevennlige ferier, eller man har familie / venner som gjerne passer den, eller man bruker kennel. Lån gjerne en hund av kjente en sommerferie de skal bort, for å se hvordan det er. Pass bare på at alle ser forskjellen mellom tre uker om sommeren, hvor alle har fri og god tid, og en januar et par år frem i tid, hvor det er 20 kuldegrader, influensatid, etter-skoleaktiviteter hver dag, mor er på jobbreise og ... Alle hunder har godt av å bli fysisk slitne hver dag, også små skjødehunder. Egentlig er behovene til mosjon mer like mellom rasene enn mange er klar over. Kjønn er viktig, hannhunder blir sterkere, og vil oftere stikke av. Tisper har løpetid ca to ganger i året, det er veldig indivuelt hvor mye og lenge de blør, og hvor flinke de er å stelle seg slik at det ikke blir søl. Men noen blodflekker blir det. mange hannhunder lekker litt fra penis, slik at flekkeproblemet på tepper og evt møbler kan være like stort med en hannhund.. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gemini Skrevet 13. mai 2005 Del Skrevet 13. mai 2005 Pelsstell er en av de tingene som skiller mest mellom ulike typer hunder mht tid som trengs. Noen raser er mer disponert for sperarasjonsangst (som gjør at de ikke fungere med å være alene hjemme), men det kan skje med alle typer hunder. Ingen hunder har godt av å være mye alene hjemme, særlig en valp / unghund (første halvannet året) må kjempe mye mot innstinktene sine for å virkelig trives alene. Hunder er flokkdyr. Er man borte en god stund på dagen, er det ikke riktig å ofte la hunden være alene om ettermiddagen / på kvelden også. Så familien bør sammen se på timeplanen sin, og gjøre noen offer / tilpassinger slik at det er noen hjemme med hunden, både til lufting og være sosial. Hunden kan svært gjerne ha en person den forholder seg mest til, men hele familien må være innstilt på at det "koster noe" å ha hund, og alle må kunne trå til slik at hunden hver dag har et godt sosialt liv. Alle hunder, også små, trenger mosjon. Både for å være i form og unngå å bli tykke, men også fordi hunder blir glade av å gå ute, snuse på ting osv, fordi fordøyelsen ikke fungere hvis de ikke får nok mosjon, og for at de skal få utløp for så mye energi at de kan være rolige og tilfredse innehunder resten av tiden. Hunden alle disse behovene må være dekket før de evt skal være alene på formiddagen. Så en tur hver morgen må det settes av tid til. Så må den få en tur med en gang man kommer hjem, og en tur om kvelden. I tillegg må de få kommet seg ut for å tisse, for unge hunder er dette mange ganger. Til valpen og unghunden må man setet av tid til dressurkurs (med mindre man er proff selv). Uansett er det en flott måte å organisere at hunden treffer og sosialiseres med andre hunder det første året. I tillegg kommer det at man må sørge for at hunden har det bra når resten av familien er på tur / ferie. Enten om det er å legge opp til hundevennlige ferier, eller man har familie / venner som gjerne passer den, eller man bruker kennel. Lån gjerne en hund av kjente en sommerferie de skal bort, for å se hvordan det er. Pass bare på at alle ser forskjellen mellom tre uker om sommeren, hvor alle har fri og god tid, og en januar et par år frem i tid, hvor det er 20 kuldegrader, influensatid, etter-skoleaktiviteter hver dag, mor er på jobbreise og ... Alle hunder har godt av å bli fysisk slitne hver dag, også små skjødehunder. Egentlig er behovene til mosjon mer like mellom rasene enn mange er klar over. Kjønn er viktig, hannhunder blir sterkere, og vil oftere stikke av. Tisper har løpetid ca to ganger i året, det er veldig indivuelt hvor mye og lenge de blør, og hvor flinke de er å stelle seg slik at det ikke blir søl. Men noen blodflekker blir det. mange hannhunder lekker litt fra penis, slik at flekkeproblemet på tepper og evt møbler kan være like stort med en hannhund.. Veldig mye bra der! Men hunder har også veldig godt av å bli mentalt slitne, det er nesten vel så viktig som det fysiske. Spor-/søkstrening, ulike oppgaver, lydighet, agility osv har elementer av mentale utfordringer i tillegg til det fysiske. (Lydighetstrening er ikke så veldig fysisk kanskje da, men) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. Wallace Skrevet 13. mai 2005 Del Skrevet 13. mai 2005 Det svaret ble jeg jo veldig klok av. Det er da forskjell på hunder, feks jakthunder og skjødehunder. Barn er vel ikke så forskjellige?? Hehe, unger kan være pokker så forskjellige - mer enn hunder. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lykke til med valget Skrevet 13. mai 2005 Del Skrevet 13. mai 2005 Veldig mye bra der! Men hunder har også veldig godt av å bli mentalt slitne, det er nesten vel så viktig som det fysiske. Spor-/søkstrening, ulike oppgaver, lydighet, agility osv har elementer av mentale utfordringer i tillegg til det fysiske. (Lydighetstrening er ikke så veldig fysisk kanskje da, men) Enig. Mye av dette jeg tenkte på når jeg skrev at de hadde behov for å være "sosiale". Altså ikke bare ligge ved siden av guttungen i sofaen mens han ser tv eller gjør lekser, men å gjøre ting, ha oppgaver osv. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gregga Skrevet 13. mai 2005 Del Skrevet 13. mai 2005 Vi har en Golden Retriever på vel to år. Det er koselig å ha hund, men det følger med endel "jobb". Til tross for den lange listen som følger, vil jeg ikke være den foruten. Dette er hund nr. 2 så vi viste litt hva vi gikk til denne gang. Men selv om vi har hatt Golden begge ganger, er hunder forskjellige. Antall turer om dagen, kommer an på hvordan du bor. Bor du i blokk, må hunden gås tur med flere ganger om dagen. I hverfall en god tur morgen og kveld, og en kortere på ettermiddagen. !Alltid sørge for å plukke opp bæsjen. Ufyselig med hundebæsj under skoa! Vi bor slik til at han kan slippes ut, og han løper å leker på tomta. Går lang tur hver kveld. Pelsen må holdes pen og ren. For å holde røyting i sjakk, må vi børste godt hver dag. Av og til må pelsen klippes/trimmes. Lær deg det selv, så slipper du utgifter der. Klørne må klippes ved behov. Ikke lurt å la de bli for lange. Ikke godt for hunden, og det er lett å klippe så det begynner å blø, hvis nervene ligger langt ute. Bades ved behov.(En golden trenger et bad både titt og ofte) Alle hundeeieres ansvar å sørge for at hunden ikke er til sjenanse for noen. (f. eks, ved å la den løpe løs, bjeffing etc.) Den må selvsagt ha mat hver dag. Noen får to ganger, og noen, som vår, får en gang om dagen. Selvfølgelig friskt vann tilgjengelig til enhver tid. Hunden må oppdras. Det er ikke gøy å ha en ustyrlig hund du ikke har kontroll på. Dressur tar tid. Men det lønner seg. Skal du bort, må du på forhånd sjekke om du kan ta hunden med, eller sørge for noen som kan passe den. Det er ikke alle steder hunder passer inn, og ikke alle som er like glad i å få hunder på besøk. På sommerstid kan ikke hunden vente på deg i bilen!! Du må til vetrinær hvert år, for vaksinering, og revaksinering. Og hvis det kommer på uforutsette ting. Det lønner seg å tegne hundeforsikring. Blir det noen dyrlegebesøk, kan det lønne seg. (Årlig vaksine, dekkes ikke) Langt ble dette gitt,og har sikkert glemt noe også :-) På tampen vil jeg også si at valpetiden er slitsom, men veldig veldig koselig. Vær klar over at små valper ikke kan være alene over lengre tid. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gemini Skrevet 13. mai 2005 Del Skrevet 13. mai 2005 Enig. Mye av dette jeg tenkte på når jeg skrev at de hadde behov for å være "sosiale". Altså ikke bare ligge ved siden av guttungen i sofaen mens han ser tv eller gjør lekser, men å gjøre ting, ha oppgaver osv. OK, misforsto det litt jeg da. Mannen min driver mye med spor-/søkstrening, og det er det jo en stor sosial bit i, men jeg tenker på det først og fremst som trening/aktivisering. :-) Hunden er SÅ utlada etterpå når han kommer hjem, mentalt utslitt - rolig og tilfreds... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tootsieroll1365380854 Skrevet 13. mai 2005 Del Skrevet 13. mai 2005 Veldig mye bra der! Men hunder har også veldig godt av å bli mentalt slitne, det er nesten vel så viktig som det fysiske. Spor-/søkstrening, ulike oppgaver, lydighet, agility osv har elementer av mentale utfordringer i tillegg til det fysiske. (Lydighetstrening er ikke så veldig fysisk kanskje da, men) Hiver meg på begge de ovenstående. Selv trener jeg agility, hi og litt rallylydighet med hunden min. I tillegg kan han masse triks som han har lært for å få litt hjerneføde. Jeg bruker MASSE tid på hunden og vi trener flere dager i uka, samt gjerne konkurranser i helgene. Jeg har også hatt hund som ikke ble "brukt" til noe, men kommer aldri til å ha hund på den måten igjen. Og det er fordi jeg ser hvor godt hunden har det når han får brukt hodet sitt, samt at man får bedre kontakt med en hund man "jobber sammen med". Dessuten er det fantastisk å se en hund jobbe med det den er laget for, hvor man ser instinktet tar over og hunden ser ut som den aldri har gjort annet ;O) Oppsøk mennesker og klubber som bruker hundene sine aktivt og se om det kan være noe for dere. Undersøk aktuelle raser nøye, og snakk med oppdrettere og hundeiere som har den rasen dere har tenkt på. Gi gjerne en lyd om du lurer på hundeklubber i nærheten av der du bor. Lykke til med valget! ;O) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Drama putra Skrevet 13. mai 2005 Del Skrevet 13. mai 2005 Golder retriever: 2-3 timer mosjon 2-3 dager i uka, med litt andre aktiviteter f eks i helga. 12-15 timer arbeid pr uke med mosjon. Pels, potesjekk, øresjekk, hente 250 pinner, bade! Elsker sølepytter, og lukter deretter ofte. Da må det spyles og børstes når sølegrisen er tørr. Røyter som fy. Heng pelsdotter på et tre med hyssing på et fast sted, og se småfuglene kommer og henter pels til reiret sitt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest meg da Skrevet 13. mai 2005 Del Skrevet 13. mai 2005 Vi har en nydelig wheaten terrier. Bruker mye tid på å mase på gubben at han han også må gå tur med hunden. Kan ellers anbefale rasen(hunden altså) da den er helt topp. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kvinna Skrevet 13. mai 2005 Del Skrevet 13. mai 2005 Pelsstell er en av de tingene som skiller mest mellom ulike typer hunder mht tid som trengs. Noen raser er mer disponert for sperarasjonsangst (som gjør at de ikke fungere med å være alene hjemme), men det kan skje med alle typer hunder. Ingen hunder har godt av å være mye alene hjemme, særlig en valp / unghund (første halvannet året) må kjempe mye mot innstinktene sine for å virkelig trives alene. Hunder er flokkdyr. Er man borte en god stund på dagen, er det ikke riktig å ofte la hunden være alene om ettermiddagen / på kvelden også. Så familien bør sammen se på timeplanen sin, og gjøre noen offer / tilpassinger slik at det er noen hjemme med hunden, både til lufting og være sosial. Hunden kan svært gjerne ha en person den forholder seg mest til, men hele familien må være innstilt på at det "koster noe" å ha hund, og alle må kunne trå til slik at hunden hver dag har et godt sosialt liv. Alle hunder, også små, trenger mosjon. Både for å være i form og unngå å bli tykke, men også fordi hunder blir glade av å gå ute, snuse på ting osv, fordi fordøyelsen ikke fungere hvis de ikke får nok mosjon, og for at de skal få utløp for så mye energi at de kan være rolige og tilfredse innehunder resten av tiden. Hunden alle disse behovene må være dekket før de evt skal være alene på formiddagen. Så en tur hver morgen må det settes av tid til. Så må den få en tur med en gang man kommer hjem, og en tur om kvelden. I tillegg må de få kommet seg ut for å tisse, for unge hunder er dette mange ganger. Til valpen og unghunden må man setet av tid til dressurkurs (med mindre man er proff selv). Uansett er det en flott måte å organisere at hunden treffer og sosialiseres med andre hunder det første året. I tillegg kommer det at man må sørge for at hunden har det bra når resten av familien er på tur / ferie. Enten om det er å legge opp til hundevennlige ferier, eller man har familie / venner som gjerne passer den, eller man bruker kennel. Lån gjerne en hund av kjente en sommerferie de skal bort, for å se hvordan det er. Pass bare på at alle ser forskjellen mellom tre uker om sommeren, hvor alle har fri og god tid, og en januar et par år frem i tid, hvor det er 20 kuldegrader, influensatid, etter-skoleaktiviteter hver dag, mor er på jobbreise og ... Alle hunder har godt av å bli fysisk slitne hver dag, også små skjødehunder. Egentlig er behovene til mosjon mer like mellom rasene enn mange er klar over. Kjønn er viktig, hannhunder blir sterkere, og vil oftere stikke av. Tisper har løpetid ca to ganger i året, det er veldig indivuelt hvor mye og lenge de blør, og hvor flinke de er å stelle seg slik at det ikke blir søl. Men noen blodflekker blir det. mange hannhunder lekker litt fra penis, slik at flekkeproblemet på tepper og evt møbler kan være like stort med en hannhund.. Hvilke raser mener du er mer disponert for separasjonsangst? Hvorfor? *nysgjerrig* 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Drama putra Skrevet 13. mai 2005 Del Skrevet 13. mai 2005 Hvilke raser mener du er mer disponert for separasjonsangst? Hvorfor? *nysgjerrig* Jeg også, men jeg tror eier bestemmer det selv i stor grad de første 6 mnd. Noen kan ikke la være å dulle og dalle med bikkja, så overtar unga og resten av familien slik at hunden aldri får ro og være alene. Dermed kommer angsten og usikkerheten når den blir nødt til å være alene. Jeg mener hunder skal vennes til å være i ro og alene til faste tider på fast plass. Våre hadde alltid et sted de kunne være helt i fred, spise mat i ro og fordøye mat og dagens inntrykk. Når de blir eldre blir dette fast vane og en mer harmonisk hund. Vi lot også være å herje med hvalpen eller hisse den opp for mye over tid. Heller ikke voksne hunder har godt av å ha det "hysterisk morsomt". Stress. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest weimaranerne Skrevet 13. mai 2005 Del Skrevet 13. mai 2005 Hvilke raser mener du er mer disponert for separasjonsangst? Hvorfor? *nysgjerrig* Jeg vet at mange Weimaranerne feks har problemer med å være alene. Men alle hunder er flokkdyr, og er disponert for å få problemer med å være alene, særlig hvis de opplever andre "traumer" som flytting, miste en av de nærmeste osv. Når det er sagt har jeg selv hatt tre hunder, hvor alle etter de ble voksne, har taklet fint å være alene en (kort) arbeidsdag. Men vet at separasjonsangst er et hyppig problem for mange hunder og deres eiere. (og naboer, som hører på en hylende hund i åtte timer..) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.