Gå til innhold

hvordan kommer man i kontakt med en psykolog?


bellisimo

Anbefalte innlegg

Lurer på hvordan man kommer i kontakt med en psykolog? Må jeg gå gjennom fastlegen min? Hva er kriteriene for å få time hos psykolog? Koster det mye? Er det event. mulighet til å få dekket utgifter?

Blr mange spørsmål på en gang dette. Håper noen kan svare meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Calóni

Du må ha henvisning fra fastlegen din.

Dersom du blir søkt til den psykiatriske poliklinikken du tilhører, får du en utredningssamtale, hvor det vil bli vurdert om du oppfyller kravene for psykologhjelp. Om du gjør det, har du krav på hjelp innen så og så lang tid (det er flere mnd, uten at jeg husker hvor mange). Timene på poliklinikken koster 245 i egenandel. Når du har betalt tilsammen 1585 kroner i egenandeler i løpet av et kalenderår får du frikort, og du betaler dermed ingenting lenger.

Dersom du oppsøker en privatpraktiserende psykolog, er det to forskjellige typer, de med avtale (refusjonsavtale eller.no) og de uten. Hos de med slik avtale, så gjelder de samme priser som på poliklinikken, da disse psykologene får støtte fra staten. Hos de uten avtale er det psykologene selv om fastsetter prisene. Da kan gjerne timene komme på rundt 500 kroner, uten at jeg skal si noe for sikkert, ettersom jeg aldri har vært til en privatpraktiserende psykolog.

Du kan be fastlegen din om en liste over alle privatpraktiserende psykologer i området. Disse tar du kontakt med direkte. Du kan skrive et brev hvor du forteller om deg selv og dine problemer (ikke for langt), og se om de vil ta deg inn.

Selv har jeg kun benyttet poliklinikker, men privatpraktiserende kan være et alternativ dersom du ikke får tilbud ved poliklinikken, eller for å slippe å stå så lenge på venteliste.

Hm..husker ikke om det var noe mer du spurte om, jeg. Men håper jeg ga deg svaret på noe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...