Gå til innhold

Hvordan få plass hos psykolog?


litababe

Anbefalte innlegg

Jeg er en jente på 30 år. Jeg har vært deprimert i noen år nå... Har endelig tørt og ta tak i problemet og fått henvisning til psykolog. Men ventelistene er enormt lange. Og de tar først og fremst inn de under 25. Har funnet en med ventetid på ca seks måneder, men listen kan både bli lengre og kortere. Jeg kan bare ikke vente så lenge, har for mye rare tanker til det. Alt jeg vil er og få føle glede igjen. Om bare for fem min så er jeg fornøyd. Men hvordan skal jeg få innpass? Hvorfor er ikke jeg viktig.. Har alder virkelig noe med saken og gjøre? Kan ikke skjønne at det jeg føler ville vært anderledes om jeg hadde vært noen år yngre...Så vær så snill og gi meg noen råd om hvordan jeg kan få plass...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Shrekk 78

Jeg vet iallefall at hvis en sliter med selvmordstanker så har du krav på behandling innen to mndr. I enkelte tilfeller kan det lønne seg å overdramatisere for å få raskere behandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet iallefall at hvis en sliter med selvmordstanker så har du krav på behandling innen to mndr. I enkelte tilfeller kan det lønne seg å overdramatisere for å få raskere behandling.

Så om jeg skriver flere brev til henne og maser så vil det hjelpe? Jeg skrev i mitt brev til henne at jeg har problemer med og åpne meg, så det virker kanskje dumt eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bobine

Jeg vet iallefall at hvis en sliter med selvmordstanker så har du krav på behandling innen to mndr. I enkelte tilfeller kan det lønne seg å overdramatisere for å få raskere behandling.

Det kan hende du får raskere behandling om du overdramatiserer, ja. Det er helt sant. Men vær forsiktig, for logisk nok kan det få andre konsekvenser også. Det sier jo noe om deg. Og hva behandlerne tolker ut av det kan du aldri vite på forhånd. De kan skjønne at du overdramatiserer for å få raskere hjelp. De kan henge seg opp i at du overdramatiserer og raskt sette en pf på deg for det. Eller de kan tro på deg (og ikke tro du overdramatiserer, men at du er slik) og det kan de også tolke alt mulig ut fra.

Så jeg ville råde til ikke å overdramatisere. Kanskje gir det deg raskere behandling, men tenk nøye etter om det virkelig er verdt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bobine

Så om jeg skriver flere brev til henne og maser så vil det hjelpe? Jeg skrev i mitt brev til henne at jeg har problemer med og åpne meg, så det virker kanskje dumt eller?

Før du gjør noe, så les svaret jeg la under rådet til Shrekk 78. Tenk deg grundig om sier bare jeg. Det 'masestempelet' kan bli så mangt og henge ved deg lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet iallefall at hvis en sliter med selvmordstanker så har du krav på behandling innen to mndr. I enkelte tilfeller kan det lønne seg å overdramatisere for å få raskere behandling.

Dette gjelder ikke hos privatpraktiserende terapeuter - verken at du har krav på behandling innen to måneder eller at det kan lønne seg å dramatisere.

Dersom man i en slik søknadsprosess begynner å krisemaksimere, så risikerer man å diskvalifisere seg fra denne type behandling. Ved behov for akutt hjelp må man benytte de offentlige poliklinikkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg visste ikke at alder hadde noe å si. Selv er jeg 37 år gammel og måtte egentlig ikke vente så lenge.

Begynte hos en psykolog uten avtale med kommunen, psykologen (bedriftspsykolog)henviste meg videre da han ikke kunne følge meg opp nok, og etter 5-6 uker fikk jeg time hos psykolog i kommunen med avtale.

Tror det som teller mest er hvor bra/dårlig du er. Håper du får hjelp fort. Det er forferdelig å gå rundt i uvisse når man virkelig ønsker å få hjelp og bli bedre.

Riktignok var jeg ganske dårlig da jeg ble henvist videre, men

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg visste ikke at alder hadde noe å si. Selv er jeg 37 år gammel og måtte egentlig ikke vente så lenge.

Begynte hos en psykolog uten avtale med kommunen, psykologen (bedriftspsykolog)henviste meg videre da han ikke kunne følge meg opp nok, og etter 5-6 uker fikk jeg time hos psykolog i kommunen med avtale.

Tror det som teller mest er hvor bra/dårlig du er. Håper du får hjelp fort. Det er forferdelig å gå rundt i uvisse når man virkelig ønsker å få hjelp og bli bedre.

Riktignok var jeg ganske dårlig da jeg ble henvist videre, men

Men når du gikk til en med avtale så måtte du vel betale ut av egen lomme? Hadde jeg kunne gjort det hadde jeg gjort det tvert. Men jeg har 700 kroner og leve for og det er vel det en time koster? Kan jo ikke gjøre det for da har jeg jo ikke penger til mat..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette gjelder ikke hos privatpraktiserende terapeuter - verken at du har krav på behandling innen to måneder eller at det kan lønne seg å dramatisere.

Dersom man i en slik søknadsprosess begynner å krisemaksimere, så risikerer man å diskvalifisere seg fra denne type behandling. Ved behov for akutt hjelp må man benytte de offentlige poliklinikkene.

Offentlige polieklinniker? Hvor finner jeg de?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men når du gikk til en med avtale så måtte du vel betale ut av egen lomme? Hadde jeg kunne gjort det hadde jeg gjort det tvert. Men jeg har 700 kroner og leve for og det er vel det en time koster? Kan jo ikke gjøre det for da har jeg jo ikke penger til mat..

Det stemmer, en time hos psykolog uten avtale koster opp mot 700 kroner og det er grisedyrt og noe de færreste har råd til dessverre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fastlegen din henviser deg til den du tilhører.

Jeg har fått henvisning.. men den med minst ventetis har en liste på minst 6 mnd. Og jeg føler ikke at jeg kan vente så lenge.. Det er derfor jeg spør om det finnes noen andre måter og få innpass på. Hvor ille må man være liksom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått henvisning.. men den med minst ventetis har en liste på minst 6 mnd. Og jeg føler ikke at jeg kan vente så lenge.. Det er derfor jeg spør om det finnes noen andre måter og få innpass på. Hvor ille må man være liksom?

Jeg fikk også beskjed om at det var mange måneders ventetid, og holdt på å bryte sammen under ventetida. Jeg tok en telefon og snakket med poliklinikken jeg tilhører. Fortalte blant annet at jeg har små barn, noe som ikke kom fram på henvisningen og at jeg ikke visste hvordan jeg skulle holde ut en ventetid på flere måneder. Da fikk jeg time dagen etter.

Det kan altså hjelpe om du står på litt selv. Det skal gå an å få akuttimer også om det virkelig røyner på, og har du først fått foten innenfor er mye gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikk også beskjed om at det var mange måneders ventetid, og holdt på å bryte sammen under ventetida. Jeg tok en telefon og snakket med poliklinikken jeg tilhører. Fortalte blant annet at jeg har små barn, noe som ikke kom fram på henvisningen og at jeg ikke visste hvordan jeg skulle holde ut en ventetid på flere måneder. Da fikk jeg time dagen etter.

Det kan altså hjelpe om du står på litt selv. Det skal gå an å få akuttimer også om det virkelig røyner på, og har du først fått foten innenfor er mye gjort.

Poliklinikken? Er det der psykologen er eller er det fastlegen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått henvisning.. men den med minst ventetis har en liste på minst 6 mnd. Og jeg føler ikke at jeg kan vente så lenge.. Det er derfor jeg spør om det finnes noen andre måter og få innpass på. Hvor ille må man være liksom?

Men er henvisningen til privatpraktiserende psykologer eller til nærmeste DPS/poliklinikk eller lignende (betegnelsene varierer noe)?

Dersom du henvises til nærmeste offentlige poliklinikk (som sannsynligvis kalles noe annet nå), så må inntaksteamet der vurdere søknaden raskt og ut i fra det ta stilling til om du har behov for hjelp raskt.

Snakk med fastlegen din om at du opplever ventetiden altfor lang. En helt annen sak er at dersom hun med 6 måneders ventetid er en god psykolog, så gjør du muligens lurt i å vente. Det er uansett snart sommer nå, og det å få helsehjelp, uten at behovet er helt akutt, så nærme ferien er alltid vanskelig.

Men dersom du mener du må ha hjelp raskt, så må du ringe fastlegen din og få en samtale med vedkommende.

Lykke til:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er henvisningen til privatpraktiserende psykologer eller til nærmeste DPS/poliklinikk eller lignende (betegnelsene varierer noe)?

Dersom du henvises til nærmeste offentlige poliklinikk (som sannsynligvis kalles noe annet nå), så må inntaksteamet der vurdere søknaden raskt og ut i fra det ta stilling til om du har behov for hjelp raskt.

Snakk med fastlegen din om at du opplever ventetiden altfor lang. En helt annen sak er at dersom hun med 6 måneders ventetid er en god psykolog, så gjør du muligens lurt i å vente. Det er uansett snart sommer nå, og det å få helsehjelp, uten at behovet er helt akutt, så nærme ferien er alltid vanskelig.

Men dersom du mener du må ha hjelp raskt, så må du ringe fastlegen din og få en samtale med vedkommende.

Lykke til:-)

Takk for svaret.Henvisningen gjelder til psykolog med avtale i komunen. Men jeg skal ringe fastlegen min og høre om jeg kan få til noe annet.. Det var nok et godt råd. Takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poliklinikken? Er det der psykologen er eller er det fastlegen?

Det offentlige psykiatriske tilbudet for folk i min kommune er "folloklinikken". Der er det både psykologer og leger. Men fastlegen min har jeg et helt annet sted.

Jeg tror alle kommuner har eget psykiatrisk tilbud til sine innbyggere. Jeg ringte dit jeg var henvist fra legen min, etter at jeg hadde fått svar fra klinikken på at de hadde mottatt henvisningen og at jeg hadde krav på hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest proflie

Det kan hende du får raskere behandling om du overdramatiserer, ja. Det er helt sant. Men vær forsiktig, for logisk nok kan det få andre konsekvenser også. Det sier jo noe om deg. Og hva behandlerne tolker ut av det kan du aldri vite på forhånd. De kan skjønne at du overdramatiserer for å få raskere hjelp. De kan henge seg opp i at du overdramatiserer og raskt sette en pf på deg for det. Eller de kan tro på deg (og ikke tro du overdramatiserer, men at du er slik) og det kan de også tolke alt mulig ut fra.

Så jeg ville råde til ikke å overdramatisere. Kanskje gir det deg raskere behandling, men tenk nøye etter om det virkelig er verdt det.

Det skumleste er alikevel dersom den som overdramatiserer begynner å tro på det selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest profile

Har du søkt hos flere? Selv sendte jeg søknad til ihvertfall 10 forskjellige. Måtte alikevel vente i et par månder..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest profile

Har du søkt hos flere? Selv sendte jeg søknad til ihvertfall 10 forskjellige. Måtte alikevel vente i et par månder..

Når jeg tenker meg om så var det nok fire måneder jeg måtte vente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...