Gå til innhold

Anbefalte innlegg

mann 32 år, 173cm, 87kg bruker selozok betablokker 50 mg pr.dag (brukt i ca. 4 år) for høy puls (har overfølsom sinusknute).Spørsmål:Har veldig varierende blodtrykk dvs. alt fra 100/50 som kan øke til 220/120 kjapt (under 1 min.) med til svarende pulsøkning 70 til 130-160. kjenner det først i øvre del av magen (mellomgulvet) med kvalme, så svette for å toppe det med ubehagelig prikkefølelse i hode og som om det skal komme noe ut av ørene. Blir nesten bestandig uvel etter å ha spist måltid og har treg mage, må bruke Fiber å Frukt(fås kjøpt på apoteket...ANBEFALES) for å få til noe.kan det være hormonelt, psykisk eller hva?hilsen en som ikke er helt fornøyd med tingenes tilstand

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/184545-blodtrykk/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer

Svar til Storeslem.

Hvis dine "anfall" av rask puls og høyt blodtrykk opptrer på denne måten kan det godt tenkes at det er en hormonell årsak, og i den forbindelse bør du få undersøkt slik mulighet. Ta det raskt opp med din lege. Det er mulig at du helst bør observeres på sykehus for dette, men det er avhengig av hvor ofte slike symptomer opptrer. Hvis du forklarer dine symptomer slik som de er beskrevet i ditt brev, vil de fleste leger vite hvilke tilstander de skal undersøke på. Det har ingen hensikt av vi to filosoferer over hvilke alternativ som foreligger. Du bør uansett bli undersøkt for å kunne utelukke enkelte behandlingstrengende tilstander.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/184545-blodtrykk/#findComment-1259600
Del på andre sider

• 8 måneder senere...

Hei jeg er 63 år ,og er plaget med hoppende blodtrykk Målinger som viser alt fra 124/80 til 210/110 mmhg.Jeg kan sitte hos fastlegen, føle meg avslappett, men dengang nei, blodtrykket er for høyt. Bruker også betablokkere Selo-Zok 50 mmg. Har gjennonført ablasjon av nervebane i hjertet pga arytmier.

Her om dagen kjøpte jeg meg en blodtrykksmåler for egenmåling av blodtrykket. Fine måleresultater , 125/80 puls 61, meget bra. Hold på med regelmessige målinger hver time, og plutselig var blodtrykket ca. 220/110 .puls 65. Pokker tenkte jeg apparatet må være feil, men samtidig økte angsten. Tok bilen og kjørte til Volvat legesenter og ba om kontroll av blodtrykket. Målinger legen gjorde viste for høyt blodtrykk 180/95. Fikk forøvrig kontrollert min egen blodtrykksmåler , som ikke var så ulik legens. OK , dette kostet meg 890 kroner. Gadd ikke å sitte på legevakta å vente. Mystiske greier dette, med hoppende blodtrykk, ingen kan gi noen god forklaring. Nu er det slik at jeg tar meg et par til 3 sigaretter når jeg kommer hjem fra arbeid. Fikk en ide at jeg skulle måle blodtrykket før og etter en røyk. Som tenkt så gjort, og sjokket kom. 75mmhg høyere blodtrykk ett kvarter etter røyken.Dette var noe å tenke på.Nu vet jeg av erfaring at jeg ikke ble noe bedre av å slutte med røyken, med tanke på mine hjerteplager. Holdt opp i 16 mndr. men holdt på å spise meg til døde. Begynte å røyke igjenn.

Jeg kan merke på kroppen værforandringer, spesielt endringer i temperatur. Slike værendringer virker inn på blodtrykket mitt. Er meget plagsomt, været skifter jo hele tiden. Været kan vi ikke gjøre noe med. Hva kan vi gjøre noe med ? Ikke vet jeg hva som er rett medisin, men jeg har nå gått til innkjøp av vitaminer ,hvitløk, omega3, johannesurt og Q10. Vær obs på mulige bivirkninger når det gjelder Johannesurt. Kan etter sigene redusere efekten av andre medikamenter.Jeg unngår derfor å ta Johannesurten, men alt det andre tar jeg. Merkelige greier dette , i dag fikk jeg for første gang på lenge lyst til å gå en tur. Har holdt opp å røyke i 3 døgn. Føler meg i bedre humør , og best av alt, blodtrykket har vært stabilt i hele dag.

Min konklusjon er:Inntak av vitaminer er sikkert bra , men kan den psykiske bryteren i hjernen ha reagert på noe. Det samme skjedde når jeg plutselig sluttet med alkohol for ca 8 år siden.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/184545-blodtrykk/#findComment-1580574
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...