lateralen Skrevet 15. mai 2005 Del Skrevet 15. mai 2005 Kvinne på 46, frisk og i full jobb over mange og tjue år.Har siden jeg fylte 30, og få ganger i året,- (1-2 ggr) migrene, da gjerne i slutten av mensen. Jeg har hormonspiral og går på reductil for å gå ned i vekt. Gått ned 18 kilo, så er snart der jeg skal være. I morges våknet jeg med tungt hode ( jeg er avholds så det er nevnt)og tenkte jeg hadde sovet tungt. Utpå dagen økte smertene, og til slutt måtte jeg gå til sengs, halve hodet, venstre del var smertefull og jeg var kvalm ( ikke kvalm ved de vanlige anfallene). Venstre øye spesielt vondt. Ble til at jeg tok en albyl e ( eneste jeg hadde i huset- forebyggings"foreskrevet" til bruk ved flyreiser siden blodpropp i bein for 2 år siden) og det hjalp ingenting. Tok så en til og la meg igjen. Øyet var så vondt at jeg trodde jeg kunne plukke det ut, selve øyeeplet var tilogmed varmt og ømt. Døste med teppet over hodet, -så bare ble jeg "borte" - aner ikke hvor lenge, - kom til meg selv som etter søvn og etter et mareritt, skjelvende og kvalm. Og da var smertene borte. Tenkte for første gang i mitt liv,- nå har jeg fått slag, lurte på om jeg greide prate og røre meg. Jo da, heldigvis, begge deler funket. Men øyet var varmt ennå. Hva var dette? Jeg ble ikke redd heller på en måte, og ringte ikke lege, men undret meg hva som hendte da jeg på en måte var "vekk". Jeg har hatt en stresset periode, det er dårlig psykososialt miljø på min jobb.Misunnelse og intriger, og meg som offer. Jeg er skilt, og alenemor for en tenåring, og har mange verv i fritiden. Noen råd kan behøves! Andre får også svare hvis de ønsker. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/184597-hva-skjedde/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cathrine Smestad, lege og stipendiat innen MS-forskning Skrevet 23. mai 2005 Del Skrevet 23. mai 2005 Hodepinen du beskriver kan minne om migrene med halvsidig intens hodepine ledsaget av kvalme. Det vanlige ved migrene med aura (klassisk migrene) er synsforstyrrelser i form av "siksaklinjer/prikker" som kommer før hodepineanfallet.Du beskriver ikke synsforstyrrelser, men mer smerter og varmhetsfølelse i øyet. Det finnes andre mer sjeldne hodepineformer som kan gi denne type smerter (klasehodepine, SUNCT) men de er som regel ledsaget av økt tåreflod,rødt øye, sekresjon fra nesen og gir så sterke smerter at man ikke kan være i ro, i tillegg til at man har en opphopning av flere anfall i løpet av en periode. Det virker som om du har en noe stresset hverdag med miljøproblemer på arbeidsplassen og mye ansvar i hjemmet, dette kan nok bidra som utløsende årsak til din migrene, man vet at både tilstedeværelse av psykisk stress og fravær av stress kan utløse hodepine.Dersom du får flere slike anfall bør du diskutere dette med fastlegen din og kanskje burde du ha bedre anfallskuperende medisin enn Albyl-E i hjemmet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/184597-hva-skjedde/#findComment-1265363 Del på andre sider Flere delingsvalg…
lateralen Skrevet 23. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2005 Hodepinen du beskriver kan minne om migrene med halvsidig intens hodepine ledsaget av kvalme. Det vanlige ved migrene med aura (klassisk migrene) er synsforstyrrelser i form av "siksaklinjer/prikker" som kommer før hodepineanfallet.Du beskriver ikke synsforstyrrelser, men mer smerter og varmhetsfølelse i øyet. Det finnes andre mer sjeldne hodepineformer som kan gi denne type smerter (klasehodepine, SUNCT) men de er som regel ledsaget av økt tåreflod,rødt øye, sekresjon fra nesen og gir så sterke smerter at man ikke kan være i ro, i tillegg til at man har en opphopning av flere anfall i løpet av en periode. Det virker som om du har en noe stresset hverdag med miljøproblemer på arbeidsplassen og mye ansvar i hjemmet, dette kan nok bidra som utløsende årsak til din migrene, man vet at både tilstedeværelse av psykisk stress og fravær av stress kan utløse hodepine.Dersom du får flere slike anfall bør du diskutere dette med fastlegen din og kanskje burde du ha bedre anfallskuperende medisin enn Albyl-E i hjemmet. Takk for fyldig svar fra deg. Jeg hadde ikke synsforstyrrelse, heller ikke økt tåresekresjon. Jeg hadde derimot smerter slik at jeg ikke orket ligge i ro, det kjenner jeg igjen. Og, så visste jeg ikke ordet av det før jeg var borte. Du har rett i at jeg må kjøpe inn noe annet smertestillende, at jeg i desperasjon handlet uklokt. Det kan gå flere mnd mellom hver gang jeg tar en ibux eller paracet, jeg har aldri vondt hverken i hode eller annet sted til vanlig. Bare de 2-3 gangene i året hvor migrene oppstår i slutten av mens. Jeg synes det var ekkelt at øyeeplet var så varmt og direkte vondt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/184597-hva-skjedde/#findComment-1266184 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.