Flandrine Skrevet 7. februar 2001 Skrevet 7. februar 2001 Heisann ! Etter litt problemer med stoffskiftet för forrige graviditet, ble jeg anbefalt à sjekke stoffskiftet ved eventuelle senere graviditeter. Er nà gravid à har tenkt à fà legen min til à kontrollere stoffskiftet. Bor for tiden utenlands (Belgia), og har dermed byttet lege siden sist gang. Men hva skal jeg be om ? Har ingen engelske ord for stoffskifte (höyt-), sà kanskje det er lettere for legen à forstà hvis jeg har det latinske navnet...Kan du hjelpe meg ?? med Vennlig Hilsen 0 Siter
Cavatina Skrevet 8. februar 2001 Skrevet 8. februar 2001 Kan hende du finner ganske mye informasjon om du bruker linkene jeg har på siden min: http://home.online.no/~smidtlie/ (Du må høyreklikke på linkene og åpne dem i eget vindu selv, jeg har ikke funnet ut av hvordan det gjøres med kodene ennå). Hyperthyreose (for høyt stoffskifte) heter forresten hyperthyroidism på engelsk. Ellers er det vanlig å be om å få sjekket thyroid på engelsk, det er mer en fellesbetegnelse for alt som har med stoffskiftet å gjøre. 0 Siter
Gjest Jan Petter Høeg, Allmenpraktiserende Leg Skrevet 12. februar 2001 Skrevet 12. februar 2001 Hypothyreose er høyt,og hyperthyreose er lavt. 0 Siter
Cavatina Skrevet 12. februar 2001 Skrevet 12. februar 2001 Hypothyreose er høyt,og hyperthyreose er lavt. Her håper jeg virkelig det bare har gått i surr for deg Jan Petter Høeg, for det er da vitterlig omvendt! Det er hypothyreose jeg selv lider av, og det er _lavt_ stoffskifte. Det er hyperthyreose som er for høyt. 0 Siter
Gjest Jan Petter Høeg, Allmenpraktiserende Leg Skrevet 13. februar 2001 Skrevet 13. februar 2001 Beklager skrivefeilen ved besvarelse i går.Riktig er selvfølgelig at hypothyreose er lavt stoffskifte,og hyperthyreose er høyt stoffskifte.Disse betegnelsene vil være forståelige for legen i Belgia.Hvis du ber om en sjekk av stoffskiftet er det FT4 og TSH,samt evt.FT3 som blir tatt,og her er det nok heller ingen forskjell mellom Norge og Belgia. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.