Gå til innhold

nhd-gravid med bipolar og dissosiativ lidelse


lyndah

Anbefalte innlegg

hei, jeg er en jente på 20 år,som har et stabilt og veldig fint forhold med min samboer,og vi venter barn nå når som helst (hadde termin 16 mai) vi er begge overlykelige for dette,og gleder oss noe vanvittig. pga min diagnose og min sykehistorie (fikk mine diagnoser da jeg var 15 år,og vært tilsammen ca 2 år innlagt etter dette) er det iverksatt flere hjelpetiltak for å gjøre det lettere for oss. blandt annet skal helsesøster komme e gang i uka i en tid etter fødselen,og jeg skal fortsette med min samtaleterapi på vop som vanlig,som er 1 gang i uka. jeg må få si at under hele graviditeten har jeg gjordt alt for å holde meg unna medisiner,og det har gått ganske opp og ned. men nå i siste trimester har jeg hatt 2 maniske perioder,etterfulgt av veldiglangtnede-perioder,så nå må jeg gå på medisiner for å klare meg normalt.jeg går på antipsykotikum pga hørsel og syns hallusinasjoner som er der hele tiden,og den eneste jeg kan bruke nå er trilafon.30 mg pr dag.jeg lurer da på om det er noe jeg kan fortsette med etter fødselen,hvis jeg skal amme,eller må jeg velge amme vs medisin?jeg får også sobril for å roe meg ned og for å få sove,40 mg pr døgn.jeg er veldig urolig inni kroppen min,sånn jeg kjenner igjen fra før som på nippet til å bli manisk,og føler jeg må ta sobril for å klare å slappe av.jeg sliter også med å se for meg stygge ulykker og voldsomme ting skje med familien min,er veldig bekymra og redd for de,ikke minst det ufødte barnet.

er det stor sjans for at jeg blir manisk etter fødselen,eller ender det kanskje andre veien?

kanskje veldig langt dette,men jeg føler ikke jeg kan snakke med hu på vop,hu er ikke psykiater eller noe sånt,bare psyk.sykepleier,og har aldri noe årntli svar til meg uansett hva jeg spør om.trodde jeg som hadde så alvorlig diagnose som alle påpeker hadde rett til å snakke med psykolog?

føler ikke jeg kommer noen vei i behandlingen som bare består av å komme å sitte sånn hvordan går det overfladiske greier som har holdt på siden jeg kom ut av døgnpost for godt over et år siden.føler meg sykere nå enn når jeg var innlagt og fikk prøvd forskjellige medisiner og slikt,nå føler jeg bare at jeg står fast,og at ingen tar meg seriøst.alle er bare nå er du så flink og ikke tar så mye medisin selv om jeg egentlig vil ta medisin slik at jeg føler meg normal

burde jeg innlegges?

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...