Gå til innhold

Må vi alle være feilfrie her inne??

siriil

Anbefalte innlegg

Noe som virkelig ergrer meg her inne er folks manglende toleranse når noen er så så uheldige å skrive en liten feil, eller til og med skriver på sin egen dialekt, da får de gjennomgå, som oftest i flere innlegg nedover, innholdet

blir som regel oversett mens feilen ..se det..den blir kommentert den..

Er det virkelig bare jeg som reagerer på dette, og er det for å hevde seg selv folk sitter å pirker slik..

Ufordragelig spør du meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva er problemet med å skrive skikkelig? Det koster da ikke mer å føre et godt språk enn et dårlig språk. Språklig tafatthet og/eller slurv er en sikker måte å drepe innholdet på - det er vanskelig å ta tekstforfatter og innhold på alvor dersom formen faller gjennom.

Dialekter hører for øvrig bare unntaksvis hjemme i skrift, det er ikke alle forunt å begripe all verdens knot fra fjell og fjord. Fjortis-tekstingen gidder jeg ikke nevne engang...

PS: Skriveleifer er en annen sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trykkleif

Husk at endel som leser og skriver på dette nettstedet har lite å ingenting å foreta seg i real life og bruker enhver anledning til å trykke på tastaturet :-O

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er problemet med å skrive skikkelig? Det koster da ikke mer å føre et godt språk enn et dårlig språk. Språklig tafatthet og/eller slurv er en sikker måte å drepe innholdet på - det er vanskelig å ta tekstforfatter og innhold på alvor dersom formen faller gjennom.

Dialekter hører for øvrig bare unntaksvis hjemme i skrift, det er ikke alle forunt å begripe all verdens knot fra fjell og fjord. Fjortis-tekstingen gidder jeg ikke nevne engang...

Selvfølgelig snakker jeg om vanlig skriftspråk...

om å være uheldig og skrive feil..og menneskers trang til å kommentere det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig snakker jeg om vanlig skriftspråk...

om å være uheldig og skrive feil..og menneskers trang til å kommentere det..

Jeg synes ikke du skal ta deg nær av kommentarer om skrivefeiler, alle skjønner jo at det er tullfolk som står bak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må vel ha en viss standard på et så nobelt sted som dette?

Synes ikke noe om å slenge rundt seg med slurvete språk i hytt og pine. Det er bra at noen passer på og på sitt vis prøver å gjøre verden til et bedre sted å lese. Innholdet i innlegg er jo tross alt ikke det viktigste da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

petter smart

Skriver du på dialekt eller SMS språk så får du neppe svar fra meg.

Og jeg har full forståelse for de som bemerker dette.

Enkelte innlegg har så mange skrivefeil at det er vanskelig å få med seg meningen. Dersom innlegger ikke har norsk som morsmål eller lider av dysleksi bør dette bemerkes dersom innlegget er svært vanskelig å lese.

Men jeg har aldri sagt noe om skrivefeil, og kommer aldri til å gjøre det heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med deg.

Har ristet på hodet selv mang en gang da poenget på inlegget blir oversett til fordel for skrivefeilene.

Men sms språk synes jeg ikke noe om, jeg bruker det ikke til sms en gang og synes at det å skrive her inne ligger mer i klasse med skriving enn sms.

Liker ikke å motta det språket på mobilen en gang heller jeg da for den sakts skyld.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ChiengMai

Trykkfeil henger jeg meg ikke opp i, er fort gjort når man skal skrive på tastaturet. Men ubehjelpelig språk (som folk som ikke har snøring på bruk av og/å f.eks), sms-språk osv osv irriterer meg grenseløst. Ofte forsvinner budskapet til vedkommende helt, eller det hele blir utrolig komisk.

På den annen side, hvorfor mener du folk tror de er feilfrie fordi de kommenterer _skriftspråk_?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hos oss

Trykkfeil henger jeg meg ikke opp i, er fort gjort når man skal skrive på tastaturet. Men ubehjelpelig språk (som folk som ikke har snøring på bruk av og/å f.eks), sms-språk osv osv irriterer meg grenseløst. Ofte forsvinner budskapet til vedkommende helt, eller det hele blir utrolig komisk.

På den annen side, hvorfor mener du folk tror de er feilfrie fordi de kommenterer _skriftspråk_?

Veldig enig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ChiengMai

Jeg er enig med deg.

Har ristet på hodet selv mang en gang da poenget på inlegget blir oversett til fordel for skrivefeilene.

Men sms språk synes jeg ikke noe om, jeg bruker det ikke til sms en gang og synes at det å skrive her inne ligger mer i klasse med skriving enn sms.

Liker ikke å motta det språket på mobilen en gang heller jeg da for den sakts skyld.

:)

Jøss! Trodde jeg var den eneste "i hele verden" som plent nekter å skrive 'd' i stedet for 'det' på sms.

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss! Trodde jeg var den eneste "i hele verden" som plent nekter å skrive 'd' i stedet for 'det' på sms.

Nei du er ikke den eneste. Jeg får frysninger på ryggen av sånn sms-språk!

;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, nope, helt klart ikke :)

Vi er nok mange fler med deg du.

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man bør jo ikke skrive dialekt, med mindre det er en spesiell grunn til det, et poeng man ønsker å fremheve eller noe slikt.

Trykkfeiler har vi alle, men det forhindrer ikke at vi bør bestrebe oss på å skrive korrekt. Det lar leseren fokusere på budskapet. Og det er jo viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laguna1365380434

Jeg er enig med deg.

Men det virker jo som om det er de som ellers har lite å bidra med som er kvassest på å kaste seg over den første manglende dobbekonsonanten, eller ordelingsfeilen de ser..;)

Sånn : dette hakke du greie på..Fordi du er...dum! og skrev vaske maskin..F.eks.

Det har jo ofte mye med saken å gjøre. Det kan jo skje den beste når det går litt fort i svingene.

Det er pur hersketeknikk, og det tar seg dårlig ut, og det reflekterer myye verre på retteren enn på den uheldige trykkleifprodusenten, synes nå jeg.

Men ikke når det kommer til SMS-språk. Det er en vederstyggelighet. Alltid..;)

*gammel&konservativ*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest M.Angelica

Sånn er det nok på alle forum. Iallfall de fleste jeg har vært innom. Så DOL er nok ikke noe unikt på akkurat det området. =)

På en måte syns jeg det er bra at det blir fokusert på rettskriving og. Merker selv at jeg har blitt mye dårligere i bokmål pga dialektskriving på msn og sms til venner.

Her får jeg iallfall "øvd" meg tilbake til den gode, gamle bokmålen. Jeg er en som irriterer meg grenseløst over skrivefeil (mine og) He he =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør det bare mot folk jeg "kjenner" her inne og som jeg vet ikke tar seg nær av det. Som IngenLurerDenneGutten f.eks... ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karbonara

Jeg synes ikke du skal ta deg nær av kommentarer om skrivefeiler, alle skjønner jo at det er tullfolk som står bak.

Enig. Det er da ikke mye å bry seg med.

Syns ikke tema er noe å skrike opp over i det store og hele. Det er mange sider ved at folk her inne skriver på dialekt, avslører dysleksi oa.

Noen kan faktisk ha dårlig selvtillit også når det gjelder skriftsspråket. Andre bruker dette forumet til å "trene" språket sitt. Kanskje tilomed for å komme i kontakt med andre, og bryte ut av ensomheten. Og er ikke det positivt da?

Jeg bryr meg ikke om sms`er der vedkommende bruker "d" istedet for "det" - jeg svarer konsekvent slik jeg føler det er best. At vi kommuniserer, er tross alt det viktigste. Iallfall for meg......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med favn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bøygen2

I tillegg er de etter person, ikke sak. Og det er de samme igjen og igjen.

Egentlig kan mange like godt si:

"""

Jeg liker ikke det du skriver, og da må jeg nok dessverre å be deg pelle deg vekk, for DOL er bare MITT, MITT, MITT!!!

Hele internett er mitt.

"""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...