batti1365380860 Skrevet 18. mai 2005 Del Skrevet 18. mai 2005 Hei, Ifjor høst hadde jeg brystsmerter. Disse var lett svienede og som oftest lokalisert foren til vestre i brystkassen. De ble gjerne fulgt av rask puls og svimmelhet. Jeg var til alle mulige undersøkelser; belastnings EKG, Ultralyd av hjertet, CT av hodet, skjoldbruskkjertel-scan, samt gastroskopi og alle undersøkelser var negative. Blodtrykk og kolesterol var normale. Legen som foretok min gastroskopi (den siste undersøkelsen) konkluderte, på bakgrunn av min journal at mine plager stemte fra luftplager i tarm/mage og var ufarlige. Dette er 7 måneder siden og jeg har ikke vært hos lege siden, og nå har det dukket opp en ny type brystsmerte de siste 2-3 månedene. Jeg har nå, nærmest daglig, og noen ganger flere ganger daglig en pressende smerte midt i brystbenet. Jeg vil betegne smerten som et sterkt ubehag, og det kjennest ut som "overtrykk" i nedre del av spiserøret. Disse smertene vare gjerne i flere timer av gangen og blir ofte fulgt av svært ømme brystmuskler på begge sider, nummenhet i armene, særlig venstre, rask puls (110-120) og svimmelhet. Når jeg får disse anfallene blir jeg helt "satt ut" og føler at jeg må sette meg ned. Det ser ikke ut til at jeg får smertene ved store anstrengelser. Jeg har ikke opplevd smertene de gangene i denne perioden der jeg har vært i stor fysisk aktivitet (bedriftsfotball, jogging, flyttejobbing), til tross for høy puls og tung pust. Smertene ser ut til å komme litt "tilfeldig", om kvelden, på natten (særlig i innsovningsfasen) eller på jobben. Jeg er nesten uten unntak i ro når smertene kommer. Jeg er 30 år, Mann. Litt overvektig (183cm, 94 kg). Tidligere fotballspiller på høyt nivå, men nå trener jeg maks 1 gang i uka og betegner min egen form som dårlig. Jeg har ingen historie i min familie med hjertelidelser (ingen foreldre eller besteforeldre). Jeg røyker ikke, men snuser veldig mye (ca 1 boks (50gr) per dag. Jeg jobber i en jobb som kan være stressende, men som jeg ikke føler ahr vært det i det siste. I fjor var jobben derimot veldig krevende (omstillingsfase), men nå har det roet jeg ned. Jeg er bekymret for hva dette kan være for noe, og jeg begynner å bli "lei" av undersøkelser som ikke gir noen konklusjoner og svar. Hva kan mine "nye smerter" være for noe og hvilke videre undersøkelser som ikke er tatt kan bidra til å løse denne gåten? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/184774-varige-brystsmerter-mann-30-%C3%A5r/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer Skrevet 1. juni 2005 Del Skrevet 1. juni 2005 Svar til Batti. La oss være enige om at du har særdeles liten risiko for å ha reell hjerte-kar-sykdom, og de symptomer du beskriver taler også imot at det skulle være noe i veien med ditt hjerte. Derimot er din opplysning om at du bruker 50 gram snus om dagen ganske nedslående. Det blir en ikke uvesentlig mengde nikotin, et stoff som har meget sterk effekt på hjerteaktivitet, blodtrykk og sirkulasjon, i tillegg til mange andre organsystem, bl.a. mage-tarm-kanalen. Det vil være meget overraskende om ikke dette alvorlige overforbruket er meget delaktig i produksjonen av dine plager. Besværene minner mest om det vi kaller refluks, d.v.s. at mavesaft strømmer tilbake i spiserøret. Det er mulig at du en periode vil kunne ha effekt av et medikament som hindrer/reduserer tendensen til slik refluks. Men - for at du skal slippe flere resultatløse undersøkelser synes det åpenbart at du bør gjøre noe selv, nemlig bli kvitt det utrolige snus-misbruket. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/184774-varige-brystsmerter-mann-30-%C3%A5r/#findComment-1278186 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.