Gå til innhold

Anbefalte innlegg

De siste 3-4 ukene har jeg vært plaget av kløe over hele kroppen, særlig om kvelden og natta. Det klør som besatt! Verst er det på lår, legger, ankler, hofte, rumpe og korsrygg, omtrent ingenting over navlen. Det er så ille at jeg har problemer med å sovne, og kan våkne av det klør. Jeg har ikke egentlig tørr hud eller utslett, annet enn det jeg selv klør på meg. Har brukt kortisonsalve (Mildisol Lipid?) de siste 5 dagene, men den hjelper lite, er veldig klinete og trekker omtrent ikke inn. Har også prøvd Zyrtec-tabletter, som hjelper litt på sovingen.Jeg har prøvd å bytte tøyvaskemiddel (fra Omo til Neutral) men merket ikke tydelig forskjell. Jeg merket heller ikke særlig forskjell da jeg var på 4 dagers tur og brukte ullundertøy vasket i Milo (og sov i sovepose). Jeg pleier å dusje to ganger om dagen siden jeg sykler til og fra jobb, men bruker mild såpe (Lano). Og ellers en god uparfymert fuktighetskrem på ansikt og der huden ev. føles tørr, ingen sminke eller parfyme.Jeg har alltid mislikt parfyme, som kanskje kan bety en overømfintlighet for det? Ellers har jeg ingen allergier jeg vet om, men samboer påstår at jeg alltid har vært veldig kløete, klør myggstikk til blods f.eks.Men såvidt jeg vet har jeg ikke forandret noe som helst på kosthold, hygiene eller klær før og etter det begynte å klø! Sengetøy og overmadrass er grundig vasket og luftet i sola. Holder på å bli sprø her... Hva kan dette være for noe?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/184786-kl%C3%B8e/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan det være pga stress? Eller at du dusjer så ofte? Hva med å prøve en mildere såpe, som f.eks. lactacyd.

He-he - jeg er ikke så stressa som første innlegg kanskje kan gi inntrykk av. Forum "stjal" alle avsnittsmellomrommene mine, derav ordflommen. Føler igrunnen at jeg har en lite stresset hverdag.

Lactacyd var en god ide, skal prøve det!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/184786-kl%C3%B8e/#findComment-1259709
Del på andre sider

Per Helsing, hudspesialist

Hei,

dette er ikke lett å svare på, men jeg gjør det likevel, siden du skriver at Zyrtec hjalp litt. Årsaken til at det er vanskelig, er at det er et utall årsaker til kløe, og at noen av disse bør ekskluderes hos lege. Et eksempel er skabb, som gir spesielt nattlig kløe. I ditt tilfelle ville samboeren også klødd.

Hvis antihistaminer (Zyrtetc) hjelper, er kløen forårsaket av histamin, og da begrenses årsakene. Å bruke antihistaminer en periode er ikke farlig. Klør det mye, kan du også ta en ekstra uten at det er farlig. Hjelper dette hadde jeg jeg bar sett dette an en måned eller to. Hjelper det ikke, bør du snakke med legen din.

Årsaken til histamin-utløst kløe er den samme som for kronisk elveblest. Det skjer en lekkasje av kløstoffet histamin fra mastcellene og ut i huden. Dette er ikke helt uvanlig og varer som regel uker til måneder. Varme og trykk forsterker som regel dette, og det er ufarlig.

Jeg gjentar imidlertid at dersom antihistaminet ditt ikke hjelper bør du oppsøke legen din.

Lykke til!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/184786-kl%C3%B8e/#findComment-1264034
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...