Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er en mann på 43 som tidligere i livet har vært aktiv idrettsmann. De siste årene er det blitt så som så med trening, bl.a pga pollenallergi som holder meg helt i ro på våren. Har hatt et par ekle opplevelser siste tiden, med at jeg ved lett fysisk aktivitet (fotball innendørs, eller løping etter toget)har blitt helt satt ut ettert få minutter, og må bare sette meg ned. Greier ikke å ta meg innigjen før det har gått lang tid. Siste gangen var det nesten kollaps. Måtte sette meg ned, og svettet kraftig/ble kvalm bare etter noen få minutters trening. Det høres vel ut som om det er pumpe-trøbbel, men kan det også ha sammenheng med lungekapasitet som flølge av allergien?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/184791-veldig-fort-andpusten/
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Fortsetter under...

Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer

Svar til Hassanl.

Jeg burde hatt endel flere informasjoner om deg til å kunne ta stilling til sannsynligheten for at dette har noe å gjøre med ditt hjerte. Risikofaktorer med henblikk på slik sykdom er bl.a. høyt kolesterol, røyking, dårlig treningstilstand,høyt blodtrykk, sukkersyke, familiær forekomst av hjerte-kar-sykdom, etc.

Hvis du er noenlunde sikker på at dine plager med pusten ikke er forårsaket av din pollenallergi, bør du be din lege om en grundig undersøkelse med henblikk på de ovennevnte faktorene, samt å få utført en arbeidsbelastning (arbeids-EKG). Det vil også være nødvendig å få din pustekapasitet vurdert, spesielt i en tid du har symptomer av din allergi.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...