Gå til innhold

Penicillinallergi?

Gjest Trenger svar av en som vet

Anbefalte innlegg

Gjest Trenger svar av en som vet

Hei!

Jeg er en jente på 19 år.På søndag var jeg ferdig med en 10-dagers penicillinkur mot halsbetennelse,streptokokker.Merket på tablettene var Weifapenin.Brukte forresten den samme penicillinen i oktober mot samme sykdom.I går kveld klødde det i knehasene,men tenkte ikke noe spesiellt over det,så jeg la meg for å sove.Da jeg våknet i dag hadde jeg fått store områder med hovent rødt utslett.Spesielt ille er det på albuene,rumpa,hendene,under føttene og knærne.(Det ser ut som knærne er dobbelt så store som vanlig)Dette gjør veldig vondt,klør og sprenger på en gang.Ringte til legen min, å han sa han var nesten sikker på at det er en allergisk reaksjon på penicillinen.Han ba meg ta 2 Zyrtec med en gang og to på kvelden,så det samme i morgen.Har nå ikke sett noen bedring i det hele tatt.Føles nesten som om det har blitt værre.Nå i kveld har fingrene mine blitt helt stive også(Gjør veldig vondt da jeg beveger de.) Er du enig med legen min i at dette er en allergisk reaksjon på penicillinen?I så fall,hvor lang tid tror du det vil ta før det vil bli bra igjen?Hva annet tror du dette kan være,hvis ikke det er allergi? Synes dette er ganske skummelt,så jeg setter veldig stor pris på det hvis du tar deg tid til å svare :)

Mvh M som for tilfellet føler seg syk og beskymret.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/18483-penicillinallergi/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im

Kjære deg som trenger et svar

Ja, dette kan være en allergisk reaksjon, men ikke en vanlig straksallergisk reaksjon som kommer relativt raskt etter inntak av penicillin. Denne formen for allergi kan heller ikke testes på samme måten som straksallergien. Zyrtec har sannsynligvis liten eller ingen effekt.

Du bør oppsøke lege så snart som mulig for å få behandling - dette er ikke noe du skal "vente å se" med.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/18483-penicillinallergi/#findComment-82789
Del på andre sider

Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im

Ja, dette kan være en allergisk reaksjon, men ikke en vanlig straksallergisk reaksjon som kommer relativt raskt etter inntak av penicillin. Denne formen for allergi kan heller ikke testes på samme måten som straksallergien. Zyrtec har sannsynligvis liten eller ingen effekt.

Du bør oppsøke lege så snart som mulig for å få behandling - dette er ikke noe du skal "vente å se" med.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/18483-penicillinallergi/#findComment-82790
Del på andre sider

Jeg fikk en lignende reaksjon en gang da jeg gikk på penicillin. Jeg ble sendt til lege og fikk sprøyte med en gang.....

Tror du burde ringe legevakta jeg..

Føler med deg ihvertfall, det er ikke noe godt! Lykke til!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/18483-penicillinallergi/#findComment-82792
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...