Gå til innhold

Bivirkninger


Gjest Melancholy

Anbefalte innlegg

Gjest Melancholy

Hei!

Har litt problemer med seksuelle bivirkninger på Nardil. Er dette noe som kanskje kan gå over eller trenes opp?

Har også hatt problemer med å gå på do, men dette er noe som har gått over etter hvert. Heldigvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest nardilnyskjerrig

hei... kan du fortelle litt mer om Nardil?

Er ikke det en MAO hemmer?? Hvilke signalstoffer påvirkes?

Noradrenalin?

Og hvorfor må man søke om dem? Hva er grunnen til det? Er de nye, og ennå ikke godkjent i Norge eller hur?

Når man snakker om sexuelle bivirkniger så er i allefall cipralex en dårlig medisin, er fullstendig uten lyst. Helt borte. Og det gjør direkte vondt når man en sjelden gang trår til for partnenes skyld, sikkert fordi jeg er helt "tørrlagt".

Virker Nardil og slik?

MVH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Melancholy

hei... kan du fortelle litt mer om Nardil?

Er ikke det en MAO hemmer?? Hvilke signalstoffer påvirkes?

Noradrenalin?

Og hvorfor må man søke om dem? Hva er grunnen til det? Er de nye, og ennå ikke godkjent i Norge eller hur?

Når man snakker om sexuelle bivirkniger så er i allefall cipralex en dårlig medisin, er fullstendig uten lyst. Helt borte. Og det gjør direkte vondt når man en sjelden gang trår til for partnenes skyld, sikkert fordi jeg er helt "tørrlagt".

Virker Nardil og slik?

MVH

Nardil er en irreversivel MAO-hemmer. Jeg er ikke så sikker på disse signalstoffene. Kan det være noe som heter "monoaminer"?

Grunnen til at man må søke om det er at det er et gammelt legemiddel (kom i 1959) som er avregistrert i Norge. Grunnen vet jeg ikke, men det er sikkert fordi nyere produkter uten restriksjoner på mat- og drikkeinntak har kommet. Mulig det var for lite salg av de også.

For å få de nå må en overlege eller psykiater tilknyttet et psykiatrisk sykehus søke om å få dette til pasienten. Det må søkes til:

- Legemiddelverket slik at apoteket får importere

- Trygdeetaten slik at man får det på blå resept

For øyeblikket må jeg betale 659 kroner for 20 dagers forbruk. Dette er noe jeg får tilbake når blåresepten kommer.

Grunnen til at de fortsatt bruker er fordi de ofte er veldig effektive på folk som ikke har hatt noen virkning fra andre AD. Slik som meg. Brukes gjerne ved atypisk depresjon.

Jeg synes det er veldig dumt med de seksuelle bivirkningene, men jeg kjenner meg ikke igjen i det du beskriver for Cipralex. Det største problemet er at det tar så vanvittig lang tid før det går. (Har ikke prøvd ut i det siste.) En partner kalte meg "treging" fordi det ikke gikk for meg, selv om det gikk for ham.

Nardil funker veldig godt. Depresjonstestene jeg tar hver gang jeg er hos legen har gått fra 35 til 39 til 20. Så den nye doseringen gjorde susen. :-D

Glemte jeg noe, tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nardilnyskjerrig

Nardil er en irreversivel MAO-hemmer. Jeg er ikke så sikker på disse signalstoffene. Kan det være noe som heter "monoaminer"?

Grunnen til at man må søke om det er at det er et gammelt legemiddel (kom i 1959) som er avregistrert i Norge. Grunnen vet jeg ikke, men det er sikkert fordi nyere produkter uten restriksjoner på mat- og drikkeinntak har kommet. Mulig det var for lite salg av de også.

For å få de nå må en overlege eller psykiater tilknyttet et psykiatrisk sykehus søke om å få dette til pasienten. Det må søkes til:

- Legemiddelverket slik at apoteket får importere

- Trygdeetaten slik at man får det på blå resept

For øyeblikket må jeg betale 659 kroner for 20 dagers forbruk. Dette er noe jeg får tilbake når blåresepten kommer.

Grunnen til at de fortsatt bruker er fordi de ofte er veldig effektive på folk som ikke har hatt noen virkning fra andre AD. Slik som meg. Brukes gjerne ved atypisk depresjon.

Jeg synes det er veldig dumt med de seksuelle bivirkningene, men jeg kjenner meg ikke igjen i det du beskriver for Cipralex. Det største problemet er at det tar så vanvittig lang tid før det går. (Har ikke prøvd ut i det siste.) En partner kalte meg "treging" fordi det ikke gikk for meg, selv om det gikk for ham.

Nardil funker veldig godt. Depresjonstestene jeg tar hver gang jeg er hos legen har gått fra 35 til 39 til 20. Så den nye doseringen gjorde susen. :-D

Glemte jeg noe, tro?

hei igjen... Så de virker mest mot depresjon da??

Er mest plaget med angst selv.

Så det er altså matrestriksjoner på dem?

MVH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...