Gå til innhold

Bunadsdiskusjon

MsSophie

Anbefalte innlegg

....Dol-tradisjonen tro så har det vært flere innlegg her vedr. bunad nå tett opp under 17.mai.

Men dere - i år har vi jammen glemt "ser-utlendinger- rare-ut-i-bunad-diskusjonen"

Dette er sløvt, og jeg tror det er første gang i løpet av min tid her inne (ca 5 år) at dette ikke har vært på tapetet. Selv om det er litt i seneste laget i år, så oppfordrer jeg alle til å huske på at dette bør opp på agendaen om et års tid.

:)

...natta!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 103
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• flisa

16

• MsSophie

16

• favn

10

• morsan

8

Mest aktive i denne tråden

De ser like rare ut som jeg - syns alle i bunad skal ha lange lyse Synnøve Finden-fletter jeg -selvsagt.

....vent til neste år sa jeg....NESTE ÅR...!!

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ååååååååååå - glemte meg bort - jeg har lyst på den til venstre her:

http://www.bunadsaum.no/images/alle_bunader_stor.jpg

mamma og søstra mi har den blå som hun som sitter foran. men uten kyse :)

De var flotte, men du_MÅ_ha med kyse :-D

Jeg har en som ligner denne (andre farger på broderiet):

http://www.almankas.no/bunad/beltestakk2.html

Den vil jeg at jentungen skal overta når hun skal konfirmeres - hvis hun vil ha den da.

Og da ønsker jeg meg noe enklere og lettere, noe ala denne:

http://www.almankas.no/bunad/stakkogliv.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De var flotte, men du_MÅ_ha med kyse :-D

Jeg har en som ligner denne (andre farger på broderiet):

http://www.almankas.no/bunad/beltestakk2.html

Den vil jeg at jentungen skal overta når hun skal konfirmeres - hvis hun vil ha den da.

Og da ønsker jeg meg noe enklere og lettere, noe ala denne:

http://www.almankas.no/bunad/stakkogliv.html

ååååååååå den siste der var lekker! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..og den er enda lekrere i gylden farge på skjorte og kantebåndene...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, jeg synes den så litt SparKjøp-aktig ut, jeg.

*dukke*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*dukke*

å fysj - den gule Sparkjøp-"bunaden" er veldig stygg !?!?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*dukke*

Dhø....det er stakk&liv altså -tradisjonell gammel drakt fra Telemark....

*himler med øynene*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest begonia

For å kle norsk nasjonaldrakt må en SE norsk ut. Synes jeg. Det ser rart ut med en vietnameser inni, dessverre selv om vedkommende kanskje er oppvokst her i landet. Det ser også rart ut om mennesket inni er norsk med pønkefrisyre med rare farger eller en annen alt for moderne frisyre. Det er min mening og har ikke noe med rasisme å gjøre. Bare en ytring om hva jeg synes om det utseendemessige ved bunadbruk. Forøvrig

kan ellers gjerne en australsk bushinnvåner ikle seg bunad for min del, men pent blir det nok ikke. I mine øyne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest toya-1

For å kle norsk nasjonaldrakt må en SE norsk ut. Synes jeg. Det ser rart ut med en vietnameser inni, dessverre selv om vedkommende kanskje er oppvokst her i landet. Det ser også rart ut om mennesket inni er norsk med pønkefrisyre med rare farger eller en annen alt for moderne frisyre. Det er min mening og har ikke noe med rasisme å gjøre. Bare en ytring om hva jeg synes om det utseendemessige ved bunadbruk. Forøvrig

kan ellers gjerne en australsk bushinnvåner ikle seg bunad for min del, men pent blir det nok ikke. I mine øyne.

Jeg har en sønn som er født i Sør-Korea, og han har bunad. Kjenner også mange andre som er adopterte fra utlandet som går i norsk bunad. Jeg synes de er like søte i norske bunader som i sitt fødelands nasjonaldrakter. Hvorfor skulle ikke de også få lov til å ikle seg norsk bunad, de er jo norske de også selvom de er født i et annet land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De ser like rare ut som jeg - syns alle i bunad skal ha lange lyse Synnøve Finden-fletter jeg -selvsagt.

Helt klart!

Jeg så Bondelik på TV, og han hadde tatt seg MYE bedre ut med fletter.

Og så kunne vi alle ha sunget med Trond Viggo: "Det var en gang en ku som hadde fletter!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om du sier "neste år", så har det jo allerede kommet noen kommentarer,og da slenger jeg på min:

Nei, jeg synes IKKE utlendinger eller nordmenn med "utenlandsk utseende" ser rare ut i bunad! :-)

Og med det samma jeg er i farta: Jeg så noen indere som så på barnetoget, og alle var oppdresset i tradisjonell finstas fra India. Veldig bra, synes jeg! Jeg liker at folk pynter seg for 17. mai, og bunad, indisk drakt, - anything goes!! :-)

Hurra for et fritt land!! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sterkt forbannet ja..

Mitt barn er norsk med kinesisk utseende. Mitt barn er nydelig i sin bunad.

Folk som har ditt syn har et rasistisk syn selvom du sier at du ikke har det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva synes du om Vinterbunad fra Voss? Enkel, veldig fin, ja så fin at til og med jeg kunne tenke meg den. Ikke hodeplagget :-)

Jeg kan ikke lage lenker med bare et bilde på (hvordan gjør dere det?), så bla deg nedover under Hordaland.

http://www.dbas.no/bunad/hordaland.asp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva synes du om Vinterbunad fra Voss? Enkel, veldig fin, ja så fin at til og med jeg kunne tenke meg den. Ikke hodeplagget :-)

Jeg kan ikke lage lenker med bare et bilde på (hvordan gjør dere det?), så bla deg nedover under Hordaland.

http://www.dbas.no/bunad/hordaland.asp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...