andy08 Skrevet 19. mai 2005 Del Skrevet 19. mai 2005 Hei! Har en sønn på 10 år som gjentatte ganger de siste månedene har hatt vonde sår i munnen. Første gang utviklet det seg et sår på kanten av tunga, en avlang hevelse med små blemmer som etterhvert ble en hard hvit kant før den forsvant etter 3-4 dager og var veldig smertefull idet det brøt ut. Var hos lege og fikk salve for å lindre smerten. Etter noen uker fikk han sår i kinnet ved 6-årsjekslene og deretter i ganen. Dette var ikke like smertefullt, men ubehagelig. Vi var hos tannlegen hvor vi fikk beskjed om å skylle med bakteriedrepende skyllevann. Sårene forsvant i løpet av 1 uke. Etter enda noen uker brøt det ut et veldig smertefullt sår på spissen/underkant av tungen. Denne gangen ble det etter hvert en stor blemme og han hadde vondt i 1 uke og orket nesten ikke spise og snakke (måtte gå med tunga ute for å lindre smerter ved gnissing mot tennene). Denne gangen var vi hos en annen lege som tok urinprøve, avføringsprøve, blodprøve (ikke utvidet) og vevsprøve skrapet av tunga. Han fikk Fungizone sugetabeletter, antibiotikakur og salve mot herpes. Dette var i påska og vi har ikke fått svar på at det var noe uvanlig med prøvene som ble tatt. Regnet med at alt var bra, men han har nå igjen fått sår i munnen. Denne gang i kinnet igjen og noen små blemmer på innsiden av nedre leppen. Vi har også oppdaget at han samtidig med munnlidelsen er sår på penis (rød). Kan dette ha en sammenheng? Vi er ganske fortvilte ettersom munnplagene ikke tar slutt og det ikke er stilt noen diagnose. Har du en formening hva dette kan være? Kan også nevne at plagene oppsto etter at vi kom hjem fra 2 ukers ferie i Thailand i januar. mvh mamma`n til Andreas 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/184862-s%C3%A5r-i-munnhulentungen/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi Skrevet 19. mai 2005 Del Skrevet 19. mai 2005 Det er tydelig at legene som undersøkte din sønn var i stor grad usikre på hva dette kan være. Jeg har selvfølgelig ingen patentløsning heller. Det høres i alle fall klart som en infeksjon. Min første assosiasjon var at dette måtte være noe sopp, men muligens også virus. Det var tydeligvis også slik den siste legen så det siden han/hun gav behandling som dekket både sopp, bakterier og herpes virus. Uten å ha sett det, basert bare på beskrivelsen tror jeg ikke så mye på herpes, selv om det er kanskje det hyppigste virusinfeksjon i munnregionen. Det er muligheter for andre virus som selvfølgelig ikke responderer på antiherpes behandling. Når det gjelder sopp, så skulle det være ganske enkelt å undersøke, en direkte mikroskopisk undersøkelse vil fortelle om det er virus, og en dyrkningsprøve som utføres ved et mikrobiologisk laboratorium gir svaret hva slags sopp det er, i løpet av 3-4 uker. Siden han fikk nye sår til tross for all den behandlingen han får ville jeg tenke mer på andre virus. De er ikke så enkle å diagnostisere, men det er tross alt ikke så alt for mange som forårsaker blemmedannelse i munn. Det er meget mulig at symptomene fra penis skyldes det samme, det er vanskelig å unngå en slags selvsmitte, dvs. overføring av smittestoffet med fingrene. En siste tanke som slår meg, om ikke det går over om det kan være noe med immunforsvaret. Det kan kanskje være en ide å ha det som baktanke. En infeksjonsimmunolog bør kunne undersøke på det. Det er avhengig av hvor dere bor, de finnes slike spesialister ved alle universitetssykehusene. Dere bør kanskje diskutere dette med den legen som behandler han om han kunne eventuelt henvise han til en slik spesialist. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/184862-s%C3%A5r-i-munnhulentungen/#findComment-1261060 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.