Gå til innhold

medisinering, schizofreni


schizofreni

Anbefalte innlegg

schizofreni

Hei.Håper du kan svare på et sp.m. Jeg bor hos, har omsorgslønn og er hos hele dagen, en dame på 94 som har schizofreni. Ho får nå 5 milligram zyprexa (tidl. 2,5 mg). I tillegg får ho 20 mg cipramil og adalat. Ho har mange vrangforestillinger, i gj.snitt minst en hver dag. Ikke alle disse går over.(Hun tror f.eks at hennes nylig avdøde søster ikke er død.) Jeg vil si at det har blitt værre i det siste. Vanskelig å nevne eksempler- det er så mange. (En gjenganger er at hun har hørt (ikke på tlf.) at de og de kommer på besøk. Mange av dem er døde for lengst) Har skrevet ned flere sider med ting hun hart sagt og gjort i det siste. Hun kaller det selv å få hue, men vet ikke el nekter for at hun er schizofren. Hun er ellers et bedårende menneske som jeg er veldig glad i, men jeg blir nå sint og frustrert over alt dette. Tror du det kan være andre pilller, evt. større dose (uten at hun blir dopet ned)som kan fjerne disse tingene? Hvis du har et forslag er jeg veldig takknemlig for DITT synspunkt. Hvis ikke, prøver jeg et annet sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Hvis dette er ledd i schizofrenien hennes og ikke et demenssymptom, kan hun bli bedre ved å øke dosen Zyprexa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...