Gå til innhold

virkninger av straffemetoder og krim.fårebyggende tiltak

Anbefalte innlegg

Skrevet

fant ikke på noe morsomt svar jeg nå! ÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆ . . kilden er tom - jeg er full av sprutemus i hodet....

*fnis*

IngenLurerDenneGutten
Skrevet

Jeg er nok ingen DOL-berte, gitt! ;-)

Ikke?:-)

Skrevet

Ikke?:-)

Ikke ut fra din definisjon av det! *S* Er vel flere som meg, skulle jeg tro, selv om vi ikke er så høymælt! ;-)

Skrevet

hvilke kriminalforebyggende tiltak har vi?

Det kommer vel ann på hvordan man ser på det. Hvor vidt ønsker du å tenke? Alt kan jo være kriminalforebyggende - utdanning, arbeid, holdningsarbeid. Barnevernet kan også ha en viktig rolle her.

Innenfor kriminalomsorgen har man en rekke tiltak som spesielt brukes for de som blir idømt samfunnsstraff. Dette går ofte på utdanning, rehabilitering i forhold til rus, sinnemestringskurs, anenn type kurs, vanlig utdanning osv osv.

IngenLurerDenneGutten
Skrevet

Ikke ut fra din definisjon av det! *S* Er vel flere som meg, skulle jeg tro, selv om vi ikke er så høymælt! ;-)

Neida, jeg mente det ikke sånn:-)

Skrevet

Neida, jeg mente det ikke sånn:-)

*S*

Men jeg har en veldig dugandes mann, da! :-)

IngenLurerDenneGutten
Skrevet

*S*

Men jeg har en veldig dugandes mann, da! :-)

Håper da det:-)

Gjest pippi strømpe
Skrevet

Det kommer vel ann på hvordan man ser på det. Hvor vidt ønsker du å tenke? Alt kan jo være kriminalforebyggende - utdanning, arbeid, holdningsarbeid. Barnevernet kan også ha en viktig rolle her.

Innenfor kriminalomsorgen har man en rekke tiltak som spesielt brukes for de som blir idømt samfunnsstraff. Dette går ofte på utdanning, rehabilitering i forhold til rus, sinnemestringskurs, anenn type kurs, vanlig utdanning osv osv.

ok. jeg har fått en oppgave som lyder som så: Gjør rede for ulike former for kriminalitet(det har jeg gjort)

og drøft virkninger av straffemetoder og kriminalforebyggende tiltak(denne siste delen har jeg ikke gjort.

Skrevet

ok. jeg har fått en oppgave som lyder som så: Gjør rede for ulike former for kriminalitet(det har jeg gjort)

og drøft virkninger av straffemetoder og kriminalforebyggende tiltak(denne siste delen har jeg ikke gjort.

Da ville jeg sett på to ulike situasjoner: 1) forebygging som gjøres generelt for å forebygge kriminalitet 2) forebygging for å unngå at en som er dømt fortsetter med kriminell virksomhet.

Under 1) kan mye skrives. Generelt kan man snakke om ulike tiltak mot ungdom - ex. utdanning, ungdomstilbud (klubber osv), arbeidstilbud, holdningsskapende arbeid osv. Et viktig poeng her vil være holdningsskapende arbeid i forhold til rus, da rus er en medvirkende årsak til et stort flertall forbrytelser. Her kan du igrunnen filosofere litt over hva som får mennesker til å begå kriminalitet, og ut fra det tenke over hva som kan få de til å la være.

Videre kan man trekke fram den almenpreventive og individualpreventive virkning straffene skal ha. Det at man straffes for å gjøre noe galt er ment å ha en almenpreventiv virkning, da det skal "skremme" andre fra å gjøre det samme. Hvor stor denne virkningen er er omdiskutert, og det vil være ulikt i forhold til de ulike typene forbrytelser.

Når det gjelder den individualpreventive virkingen, er vi mer over på virkningen straffen har på en som er dømt. Straffen skal motvirke nye forbrytelser fra denne personen. At dette ikke funker så godt viser den store tilbakefallsprosenten.

Videre i forhold til forebyggende virksomhet for de som er dømt viser jeg til det jeg skrev i sted om ulike tiltak kriminalomsorgen har mulighet til å gjennomføre.

Håper dette var litt hjelp til tankene. Det er mye som kan problematiseres i en slik besvarelse!

Gjest et annet nick
Skrevet

Du glemte den mest utbredte straffemetoden i Norge; sexnekt :-)

Tja. Noen synes det er morsomt. Men helt alvorlig: Mer sjangsespill med ekteskap (utenom utroskap og mishandling) finnes ikke. Begriper ikke at folk tar sjangsen.

For hvilken mann hadde tatt sjangsen på å spørre om sex en gang til når han visste det var et forsøk på straffereaksjon ? Et nytt forsøk er jo det samme som å si at hun har et våpen hun kan prøve på nytt. Da hadde jeg heller kasta henne ut.

Skrevet

Tja. Noen synes det er morsomt. Men helt alvorlig: Mer sjangsespill med ekteskap (utenom utroskap og mishandling) finnes ikke. Begriper ikke at folk tar sjangsen.

For hvilken mann hadde tatt sjangsen på å spørre om sex en gang til når han visste det var et forsøk på straffereaksjon ? Et nytt forsøk er jo det samme som å si at hun har et våpen hun kan prøve på nytt. Da hadde jeg heller kasta henne ut.

Du babler om'a? - hehe

Mange kaller det "sexnekt" som om kjerringer er til for å dele ut sex som sjokolade. HATER sånt prat jeg.

Sex er mellom to personer - - og det starter ved frokostbordet det.

Man har ikke sex som belønning for noen vel? da kan man jo likegodt prostituere seg.

Gjest et annet nick
Skrevet

Du babler om'a? - hehe

Mange kaller det "sexnekt" som om kjerringer er til for å dele ut sex som sjokolade. HATER sånt prat jeg.

Sex er mellom to personer - - og det starter ved frokostbordet det.

Man har ikke sex som belønning for noen vel? da kan man jo likegodt prostituere seg.

"Mange kaller det "sexnekt" som om kjerringer er til for å dele ut sex som sjokolade. "

Nå var et "kjerringenes" oppfatning vi snakket om, slike som tror de kan bruke sex som belønning og straff. Innenfor et ekteskap har det ingenting for seg, bare ødelegger. Likevel bruker kvinner sexnekt....og bytter ut gubben med dilldo.

"HATER sånt prat jeg."

Eh ? Det var jo du som begynt med det.

Skrevet

"Mange kaller det "sexnekt" som om kjerringer er til for å dele ut sex som sjokolade. "

Nå var et "kjerringenes" oppfatning vi snakket om, slike som tror de kan bruke sex som belønning og straff. Innenfor et ekteskap har det ingenting for seg, bare ødelegger. Likevel bruker kvinner sexnekt....og bytter ut gubben med dilldo.

"HATER sånt prat jeg."

Eh ? Det var jo du som begynt med det.

jeg skrev det som spøk.....

Gjest et annet nick
Skrevet

jeg skrev det som spøk.....

Ja, selvfølgelig så jeg det ! Prøvde bare å trekke deg med i litt i den alvorlige siden av saken. Så ikke ut til at du var interessert.

Synes bare det er så hårreisende når folk snakker alvorlig om dette på disse sidene. De synes visst det er så greit.... Håpet at du hadde noen ord i den sammenheng....

Skrevet

Ja, selvfølgelig så jeg det ! Prøvde bare å trekke deg med i litt i den alvorlige siden av saken. Så ikke ut til at du var interessert.

Synes bare det er så hårreisende når folk snakker alvorlig om dette på disse sidene. De synes visst det er så greit.... Håpet at du hadde noen ord i den sammenheng....

Kan snakke alvorlig om sånt en annen gang :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...