Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er 62 år mann, og har siden 1984-5 fått i perioder en liten prikk i synet som utvider seg, slik at jeg i en 5 -7 min. tid f.eks. ikke kan lese bokstaver direkte. Den utvider seg som en vertikal vivrerende regnbue og forskyver seg mot høyre og vokser hele tiden, til den tilslutt etter en 30-40 min. helt forsvinner i høyre synsfelt. I de siste årene har dette tiltatt, med noen svake smerter øverst i hodet til venstre. Det er ubehagelig, og jeg lurer på om dette er vanlige ting når man blir eldre. NB regnbuen er der også når jeg lukker begge øyne. Er takknemlig for svar, Mvh Bergens gutt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/184952-synsforstyrrelse/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Cathrine Smestad, lege og stipendiat innen MS-forskning

Det du beskriver kan meget vel være migrene med visuell aura- forstyrrelser i synsfeltet (flimmerskotomer) som starter sentralt og forflytter seg mer perifert, etterfulgt av hodepine.I noen tilfeller av denne hyppig forekommende migrenevarianten har man bare synsforstyrrelser uten at disse etterfølges av hodepine.Det finnes flere medikamenter til bruk i anfallskuperende behandling, valg av legemiddel er avhengig av mange faktorer og må diskuteres i samråd med lege.(Dette svaret er basert på at du i mellom disse anfallene er fri for synsforstyrrelser og har normalt syn, slik at diverse øyelidelser er mindre sannsynlig.)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/184952-synsforstyrrelse/#findComment-1266197
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...