Gunnzi Skrevet 19. mai 2005 Del Skrevet 19. mai 2005 Jeg har MS, har hatt det fra 1987, har ikke vært noe særlig plaget av min MS før for 2-3 år siden, har gradvis blitt verre, har problemer med gangen og balansen, men det jeg lurte på er hvordan jeg merker om jeg er blodfatig? Jeg går ikke mer enn fire meter så blir jeg helt utmattet og svimmel, dette har vedvart i ca 2 uker nå? Jeg er en 46 år gammel kvinne og er litt overvektig, sist jeg tok blodprøve hadde jeg for høyt kolestrol og litt for mye fett i blodet. Må også opplyse at det er hjerteproblemer på begge sider av min familie. Jeg er veldig trøtt kan sovne i stolen der jeg sitter og sover opptil 1 time, jeg sover til langt ut på dag, legger meg til normal tid om kvelden ca kl 22-23 tia. Har også begynt med overgangen, har vært plaget litt med overgangen i 2-3 år med hetetokter, jeg bruker ingen østrogentabletter for det, jeg fikk bivirkninger av østfogentab. Det jeg lurer på om jeg kan være blodfattig? Er også plaget en del med hodepine. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/184976-jernmangel/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 24. mai 2005 Del Skrevet 24. mai 2005 Jernmangel, og særlig dersom det har medført lav blodprosent, kan gi trøtthet, anpustenhet/muskelstivhet ved anstrengelser, og svimelhet. Jeg synes at du skal bestille en time for å sjekke dette med blodprøver. Synes at du også skal sjekke stoffskiftet ditt. Lavt stoffskifte kan gi mange av de samme plagene, men også vektøkning eller vansker med å gå ned i vekt. Synes også at du skal bruke tran daglig, samt god dose E-vitamin ( ca 3 stk av de sterkeste) og gjerne ginseng. For noen hjelper dette, særlig ved nevrologiske lidelser. Så kan du jo ta kontakt med MS-foreningen; det er stadig nytt innen behandling. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/184976-jernmangel/#findComment-1266444 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.