Gjest gartner åge Skrevet 20. mai 2005 Skrevet 20. mai 2005 Hei, har dere noen tips til å hvordan man best graver opp og flytter store steiner? Jeg har et spett, også har jeg en krafse, også har jeg flere jordspader. Det er snakk om rimelig store steiner... altfor tunge til å løfte... 0 Siter
mil1365380270 Skrevet 20. mai 2005 Skrevet 20. mai 2005 Lei en bobcat? Eller bli godvenner med en som har gravemaskin? ;-) 0 Siter
Gjest gartner åge Skrevet 20. mai 2005 Skrevet 20. mai 2005 Lei en bobcat? Eller bli godvenner med en som har gravemaskin? ;-) Hva er bobcat? Dette er langt inne på fjellet, og jeg har verken råd eller tillatelse til å kjøre inn maskiner... Ikke har jeg strøm heller. Skulle hatt en HEST; det var det de brukte før i tiden. Eller kanskje det var okser. 0 Siter
mil1365380270 Skrevet 20. mai 2005 Skrevet 20. mai 2005 Hva er bobcat? Dette er langt inne på fjellet, og jeg har verken råd eller tillatelse til å kjøre inn maskiner... Ikke har jeg strøm heller. Skulle hatt en HEST; det var det de brukte før i tiden. Eller kanskje det var okser. Sånn søt liten gravemaskin. Du kjører den opp på henger, men det er kanskje ikke lov det heller? Men hvorfor flytte stein som ligger på fjellet da Åge? De har ligget der i tusener av år. Hvis du trenger utfordringer på gartnerfronten kan du heller komme til oss ;-) 0 Siter
Gjest Bøygen2 Skrevet 20. mai 2005 Skrevet 20. mai 2005 Få tak i en lang trestokk, 4-5 meter er bra. Brekkstangprinsippet er gammelt og nyttig. Og noen stein å putte under stanga og steinen. Du finner fort ut hvordan du skal ordne deg. Ellers er det lett å lage en løftebom av to stokker bundet sammen som en A, legge et tau rundt steinen og som festes i toppen av bommen, et tau i toppen av bommen som du drar i, eller fester til bilen og trekker. 0 Siter
Gjest smellpang Skrevet 20. mai 2005 Skrevet 20. mai 2005 Eller søk lensmannen om å få kjøpe Bjønnit, et sprengstoff. Det deler opp steinene. Legges oppå steinen mens den ligger i bakken. En halv kilo burde ta en meterstor stein. 0 Siter
mil1365380270 Skrevet 20. mai 2005 Skrevet 20. mai 2005 Eller søk lensmannen om å få kjøpe Bjønnit, et sprengstoff. Det deler opp steinene. Legges oppå steinen mens den ligger i bakken. En halv kilo burde ta en meterstor stein. Tøft forslag, men burde man ikke ha sertifikat? *tenker på ting som kan sprenges* 0 Siter
Gjest Bøygen2 Skrevet 20. mai 2005 Skrevet 20. mai 2005 Ny tanke: Tenn et digert bål på steinen. Etter en times oppvarmingstid heller du masse kaldt vann på den. Gammelt prinsipp det også. Snu ansiktet vekk, det kan sprette biter. 0 Siter
Gjest smellpang Skrevet 20. mai 2005 Skrevet 20. mai 2005 Tøft forslag, men burde man ikke ha sertifikat? *tenker på ting som kan sprenges* Egentlig ikke, men plettfri vandel er sikkert bra. På byggevarehuset får man en liten bok fra Dyno om sprengning. Der står det om påleggsladninger og ladningsmengde. Smell blir det i hvert fall. 0 Siter
Gjest gartner åge Skrevet 20. mai 2005 Skrevet 20. mai 2005 Sånn søt liten gravemaskin. Du kjører den opp på henger, men det er kanskje ikke lov det heller? Men hvorfor flytte stein som ligger på fjellet da Åge? De har ligget der i tusener av år. Hvis du trenger utfordringer på gartnerfronten kan du heller komme til oss ;-) Jeg skal jevne ut en hyttetomt. Nei, har ikke lov til å bruke motoriserte kjøretøy i det hele tatt. 0 Siter
mil1365380270 Skrevet 20. mai 2005 Skrevet 20. mai 2005 Egentlig ikke, men plettfri vandel er sikkert bra. På byggevarehuset får man en liten bok fra Dyno om sprengning. Der står det om påleggsladninger og ladningsmengde. Smell blir det i hvert fall. Trodde man måtte ha det til alt over en vanlig kinaputt, jeg. Må jo ha det til fyrverkeri. Men kanskje lurt å ha noe å dekke over med? Ellers skjer det vel ikke noe særlig om man bare legger det oppå steinen? Hvis du hører et smell, er det bare jeg som ordner hull til det nye epletreet ;-) 0 Siter
Gjest smellpang Skrevet 20. mai 2005 Skrevet 20. mai 2005 Trodde man måtte ha det til alt over en vanlig kinaputt, jeg. Må jo ha det til fyrverkeri. Men kanskje lurt å ha noe å dekke over med? Ellers skjer det vel ikke noe særlig om man bare legger det oppå steinen? Hvis du hører et smell, er det bare jeg som ordner hull til det nye epletreet ;-) Sprut er alltid en fare. Lunta må være minst 1 meter og avstanden minst 400 m i åpent lende og 200 m med dekning. Bruk hjelm eller annet over hodet i tilfelle de kommer noe fra oven. Vakter må ut i 4 himmelretninger og du må rope VARSKO HÆÆÆÆR 4 ganger i et minutt før smellet. Det står i boka. 0 Siter
mil1365380270 Skrevet 20. mai 2005 Skrevet 20. mai 2005 Sprut er alltid en fare. Lunta må være minst 1 meter og avstanden minst 400 m i åpent lende og 200 m med dekning. Bruk hjelm eller annet over hodet i tilfelle de kommer noe fra oven. Vakter må ut i 4 himmelretninger og du må rope VARSKO HÆÆÆÆR 4 ganger i et minutt før smellet. Det står i boka. Tipper det ikke er noe problem med vakter, jeg ville hvert fall vært med. Men man skulle tro mye av futten går opp i løse luften om man bare legger det på toppen.... 0 Siter
mil1365380270 Skrevet 20. mai 2005 Skrevet 20. mai 2005 Jeg skal jevne ut en hyttetomt. Nei, har ikke lov til å bruke motoriserte kjøretøy i det hele tatt. Ja, ja, husk solkrem og myggstift i sommer, da, høres ut som du har litt av et prosjekt :-) 0 Siter
Gjest smellpang Skrevet 20. mai 2005 Skrevet 20. mai 2005 Tipper det ikke er noe problem med vakter, jeg ville hvert fall vært med. Men man skulle tro mye av futten går opp i løse luften om man bare legger det på toppen.... Det er ganske riktig, 80% av energien går tapt. Du kan fordemme med våt sand, jord eller en diger bøtte eller sekk vann oppå. Det retter ladningen mer mot steinen. Det beste er jo å bore hull og bruke Dynamitt. Men å bore i stein er ikke lett. Da trenger du en bensindrevet borhammer. 0 Siter
Gjest gartner åge Skrevet 20. mai 2005 Skrevet 20. mai 2005 Eller søk lensmannen om å få kjøpe Bjønnit, et sprengstoff. Det deler opp steinene. Legges oppå steinen mens den ligger i bakken. En halv kilo burde ta en meterstor stein. Vel, jeg tør ikke bruke sprengstoff. Burde heller ikke være nødvendig, jeg er ung og har god helse. Det finnes ingen vinsjer eller noe jeg kan bruke da? 0 Siter
Mr Kahn Skrevet 20. mai 2005 Skrevet 20. mai 2005 Eller søk lensmannen om å få kjøpe Bjønnit, et sprengstoff. Det deler opp steinene. Legges oppå steinen mens den ligger i bakken. En halv kilo burde ta en meterstor stein. Bare husk å søke om lån også, så en kan dekke erstatningskravet for knuste vinduer i mils omkrets. =^D 0 Siter
Gjest smellpang Skrevet 20. mai 2005 Skrevet 20. mai 2005 Bare husk å søke om lån også, så en kan dekke erstatningskravet for knuste vinduer i mils omkrets. =^D Egner seg ikke i tettbygd strøk nei. Du får bakoversveis selv på 200 meter. 0 Siter
mil1365380270 Skrevet 20. mai 2005 Skrevet 20. mai 2005 Vel, jeg tør ikke bruke sprengstoff. Burde heller ikke være nødvendig, jeg er ung og har god helse. Det finnes ingen vinsjer eller noe jeg kan bruke da? De har sikkert vinsjer på Biltema. Men nå har du sjansen til å sprenge helt lovlig tydeligvis, ikke sikkert den kommer igjen med det første. 0 Siter
Gjest smellpang Skrevet 20. mai 2005 Skrevet 20. mai 2005 Vel, jeg tør ikke bruke sprengstoff. Burde heller ikke være nødvendig, jeg er ung og har god helse. Det finnes ingen vinsjer eller noe jeg kan bruke da? En A-bom er omtalt her, og i kombinasjon med en talje er det ganske greit. Talja kan også trekke en slede. En steinslegge tar også ganske store stein, men en rund stein på en meter krever nok et par hundre gode slag. Slå med den vanlige flate siden, ikke med pennen (den skarpe enden), og helst midt på en flat side. Slå på et sted til det sprekker. Bål er ganske effektivt også, men du må ha mye vann på en gang og mye langvarig varme. Mulig det må brennes og kjøles flere ganger. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.