Gå til innhold

Hvorfor har vi nordmenn så forskjellig smak fra svensker og dansker?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lest veldig mye om lavsukret brus etc det siste året, spesielt etter å ha funnet et fantastisk utvalg i sverige, både bedre/flere brus-slag med kunstige søtnings-stoffer, og "vanlig" brus, bare med mye mindre sukker.

Etterhvert fant jeg frem til at brusfabrikantene ikke har tenkt å lansere noe sånt i norge, fordi undersøkelser har vist at nordmenn hverken vil ha brus som smaker mindre søtt, eller for den saks skyld ferdig-retter med mindre salt.

Jeg ble hekta på fanta free pineapple and grapefruit i sverige. Den var utrolig god - og etterhvert kom den også til norge. Jippi tenkte jeg, slipper bunkre opp litersvis hver gang jeg er i sverige. Men den i norge synes jeg ikke smakte like bra, direkte ekkelt.

Den svenske skjønte jeg ikke at var lettbrus før jeg var halveis nedi flaska, den norske ble jeg kvalm av aspartamsmaken allerede etter første slurken.

Jeg slo meg deretter til ro med at jeg sikkert innbildte meg dette, for innholdsstoffene så jo like ut.

Så finner jeg dette på coca-colas websider:

"Målgruppen for Fanta Free Orange og Fanta Free Pineapple Grapefruit er yngre mellom 15 og 29, og Rømmerud tror selskapet har utviklet et produkt som vil falle i smak hos denne målgruppen.

- Begge variantene er resultatet av nitid forbrukertesting mot unge forbrukere. Vi vet at smak er en utfordring på sukkerfrie produkter og at norske forbrukere har andre smakspreferanser enn svensker og dansker. Derfor smaker Fanta Free annerledes i Norge enn i Sverige og Danmark, sier Rømmerud."

Hvorfor er det da at vi har så forskjellig smak fra svensker og dansker? Hvorfor vil vi at alt skal smake mye mer søtt og mye mer salt enn dem?

Amputerte smaksløker?

Gjest vi er nok lillebror
Skrevet

Sjokoladene i Norge er generelt mye mindre søte enn i Sverige og resten av Europa, så det gjelder ikke alt.

Jeg er enig i at vi mangler store deler av det mindre søte leskedrikkutvalget.

Vi er færre mennesker enn svenskene, kanskje det ar noe å si mht når man introduserer ting?

Jeg vet ikke.

Svenskene hadde lettmelk i mange år, mens vi bare hadde hel- og skummet..

Så det har "alltid" vært slik..

Skrevet

Sjokoladene i Norge er generelt mye mindre søte enn i Sverige og resten av Europa, så det gjelder ikke alt.

Jeg er enig i at vi mangler store deler av det mindre søte leskedrikkutvalget.

Vi er færre mennesker enn svenskene, kanskje det ar noe å si mht når man introduserer ting?

Jeg vet ikke.

Svenskene hadde lettmelk i mange år, mens vi bare hadde hel- og skummet..

Så det har "alltid" vært slik..

Ja altså jeg fatter utvalget, men undersøkelser fra produsentenes side har vist av vi ikke LIKER mindre søt brus, og at vi IKKE kom til å like denne varianten av Fanta free pineapple and grapefruit.

Sært.

Drittundersøkelser.

Gjest engel 49+
Skrevet

Amputerte smaksløker har vi sikkert. Særlig etter at det er blitt vanlig med smaksforterker/ monsodiumglutamat i chips/ potetgull.

Det dreper det som er igjen av smaksløker, og gjør oss avhengig.... Hånden VIL bort til potetgullskålen, selv om vi har bestemt oss for å stoppe!

Og Maarud fulgte i helene på Kims, for ikke å miste kunder.... *sukk*

Skrevet

Jeg savner også bedre utvalg av sukkerfrie brustyper i butikkene. Rettnok finnes det mange sorter Cola, men det er jo en usunn brustype. Noen av de sukkerfrie colaene er forresten søtere enn de med sukker. Jeg synes TAB og Pepsi max er søtere enn sukkerholdig Cola, så dermed er nok ikke vi mer glad i søtt enn svenskene. Cola light smaker "normalt".

På jobben har vi er kjøleskap med brus, beregnet for servering til kunder/forr.forbindelsel + salg til oss som jobber der. Jeg spurte hvorfor der ikke var lett brus, og fikk til svar at de bare ble stående til de gikk ut på dato... Jeg tror nok vi hadde drukket dem, hadde de hatt "riktige" sorter lett brus, ikke Cola og Solo. Cider light er kjempegodt.

Skrevet

Amputerte smaksløker har vi sikkert. Særlig etter at det er blitt vanlig med smaksforterker/ monsodiumglutamat i chips/ potetgull.

Det dreper det som er igjen av smaksløker, og gjør oss avhengig.... Hånden VIL bort til potetgullskålen, selv om vi har bestemt oss for å stoppe!

Og Maarud fulgte i helene på Kims, for ikke å miste kunder.... *sukk*

er det sant? -

Gjest engel 49+
Skrevet

er det sant? -

det er sant!

Noe lignende med pepsi!

I gamle dager hadde de ekte drugs i cocacola. Husker ikke hva, kanskje det er dop i colanøtter?

Skrevet

det er sant!

Noe lignende med pepsi!

I gamle dager hadde de ekte drugs i cocacola. Husker ikke hva, kanskje det er dop i colanøtter?

Vi er i alle fall HELT aavhengig av Pepsi MAX - og det er ikke tull engang.-

Skrevet

Jeg savner også bedre utvalg av sukkerfrie brustyper i butikkene. Rettnok finnes det mange sorter Cola, men det er jo en usunn brustype. Noen av de sukkerfrie colaene er forresten søtere enn de med sukker. Jeg synes TAB og Pepsi max er søtere enn sukkerholdig Cola, så dermed er nok ikke vi mer glad i søtt enn svenskene. Cola light smaker "normalt".

På jobben har vi er kjøleskap med brus, beregnet for servering til kunder/forr.forbindelsel + salg til oss som jobber der. Jeg spurte hvorfor der ikke var lett brus, og fikk til svar at de bare ble stående til de gikk ut på dato... Jeg tror nok vi hadde drukket dem, hadde de hatt "riktige" sorter lett brus, ikke Cola og Solo. Cider light er kjempegodt.

NEi jeg for min del liker ikke alt for søt brus, liker de svenske lavsukrede kjempegodt. Men i følge undersøkelser og tester har alle disse fabrikantene kommet frem til at nordmenn vil ha ultrasøt brus, og ikke noe annet.

Skrevet

Vi er i alle fall HELT aavhengig av Pepsi MAX - og det er ikke tull engang.-

Jeg fatter ikke at noen kan like det søte skvipet

Skrevet

Du sier noe....vi MÅ ha det vi.

Gjest M.Angelica
Skrevet

det er sant!

Noe lignende med pepsi!

De hadde kokain i Colaen før

Gjest M.Angelica
Skrevet

Du sier noe....vi MÅ ha det vi.

Avhengig av pepsi max vi å. Jeg sitter å drikker et glass nå faktisk. Skål =)

Gjest engel 49+
Skrevet

De hadde kokain i Colaen før

jepp! Tenk på det'a. Sleipinger....

Gjest engel 49+
Skrevet

smaken er forkjellig, vettu. Jeg liker det heller ikke.

Skrevet

Avhengig av pepsi max vi å. Jeg sitter å drikker et glass nå faktisk. Skål =)

Kankskje det ikke er så farlig...? :-) Kjøper inn sånne 4.pack - - til stadighet vi da--- Bedre enn å røyke i alle fall! SKÅL!

IngenLurerDenneGutten
Skrevet

Kankskje det ikke er så farlig...? :-) Kjøper inn sånne 4.pack - - til stadighet vi da--- Bedre enn å røyke i alle fall! SKÅL!

"SKÅL!"

Nå alt? Har du gått rundt siden i går?:-)

Skrevet

"SKÅL!"

Nå alt? Har du gått rundt siden i går?:-)

Skåler i Pepsi MAX ;)

TAMT

Tror jeg skal drikke rødvin i kveld - selv om vi skal ha laks - kan man ikke det da? :)

Mulig jeg skal være på DOL i kveld - full - det hadde vært moro vel, gutten? :)

IngenLurerDenneGutten
Skrevet

Skåler i Pepsi MAX ;)

TAMT

Tror jeg skal drikke rødvin i kveld - selv om vi skal ha laks - kan man ikke det da? :)

Mulig jeg skal være på DOL i kveld - full - det hadde vært moro vel, gutten? :)

Var en snartur på puben i går, det får holde her.

Hvis tven er ledig ser jeg en film.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...