Gå til innhold

Ryggsmerter/stivhet - alternativer til vioxx

Anbefalte innlegg

Bondekone1365380861

Min mann er i perioder plaget av ryggsmerter som han blir nokså hemmet av fordi han ikke kan bøye seg etc. Han er diabetiker og har bruker marevan på grunn av to blodpropper i beina i ung alder (ikke diabetesrelatert). I en periode på 6 år brukte han en pakke vioxx for å komme ut av de verste plagene og dette hadde god effekt på hans problemer. Han har også gått ryggskole på sykehuset og har et fysisk yrke som bonde. Smertestillende som paralgin forte ser ut til å ha liten effekt og han er meget forskitig med å bruke mere medisiner enn det han allerede tar. Jeg lurer på om det finnes alternativ til vioxx for min mann?

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Det finnes en rekke alternativer; f.eks Celebra,Ibux, Naproxen og Voltaren. Når han bruker marevan er det spesielt viktig å stoppe med slike medikamenter ved tegn til magesmerter eller tarmblødning ( mørk/svart avføring). Det er omdiskutert hvorvidt disse alternative medisinene gir større blødningsfare enn Vioxx. Forskjellen er nok ikke stor, og faren er liten sålenge han ikke bruker medisinene daglig.

• 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...