Gå til innhold

Sinusknute (Starter i ulage)

Anbefalte innlegg

Jeg er 57 år og har hatt høyt blodtrykk siden jeg var 37 år.Jeg har brukt forskjellig blodtrykksmedisin, men har de siste årene brukt Zelozok. Jeg tar 50mg morgen og 50mg gram kveld.For cirka 6 måneder siden fikk jeg ett anfall om natten med veldig hurtig puls. Snakket med fastlegen og han mente det var ufarlig.Har den siste måneden hatt samme type anfall 2 ganger. Sist for nooen få dager siden. Jeg var da hos min fastlege under anfallet og fikk tatt EKG 2 ganger.Han konstaterte feil med sinusknuten, at denne var årsaken. Han forklarte at denne tilstanden ble behandlet med Zelozok, som jeg jeg jo går på fra før.Jeg lurer på om denne situasjonen er ufarlig og noe jeg må leve med? I tillegg lurer jeg på om jeg må ta noen spesielle forholdsregler som f.eks: La være å fly, alkohol etc.Vennlig hilsenBabuschka

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/185150-sinusknute-starter-i-ulage/
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Fortsetter under...

Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer

Svar til Babuschka.

Det er ganske tvilsomt om det egentlig er noe galt med det vi kaller "sinusknuten", som er den strukturen som akkumulerer den normalimpulsen som får hjertet vårt til å slå (under normale omstendigheter). Feil i sinusknuten vil som regel medføre at hjertet går for langsomt, eventuelt også tar seg lange pauser (kan føre til besvimelser). Det er bare helt spesielle typer rytmeforstyrrelser som gir rask hjerteaksjon utgående fra sinusknuten.

Du anfører ikke hvor fort ditt hjerte slo, samt om det var en regelmessig rask rytme. Hvis det er registrert et EKG av "anfallet" vil det vanligvis være enkelt å stile diagnosen.

Sannsynligvis er dette en ganske uskyldig rytmeforstyrrelse, men den kan bli plagsom nok hvis den opptrer hyppig og er meget rask. Be om at legen din revurderer EKG med henblikk på diagnosen. Du trenger neppe ta noen forholdsregler i ditt daglige liv på grunn av dette.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...