Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har vært hos svigemor, og på vegen hjem kjørte vi langs Mjøsa.

Av en eller annen vanvittig grunn begynte vi å diskutere om all verdens mennesker får plass på Mjøsa, dersom alle står tett i tett...

Sambo mente fast bestemt at det hadde han lært på skolen, og ikke bare det, de hadde regnet det ut også!

Men...eh...synes det høres litt vel trangt ut, men kanskje det går?

Fant ut på wap at Mjøsa er 365 kvadratkilometer, men hvor mange mennesker er realistisk å regne på kvadratmeteren, og hvor mange kvadratmeter er det på 365 kvadratKILOmeter? Og hvor mange nuller er det i en milliard? Og ER det fem milliarder mennesker i verden? Og hvorfor i helvete skal de stå på Mjøsa alle sammen?

Skjønner at jeg (og sambo) suger i regning, men her inne er det jo så mange skærpinger, så HJÆLP!

Kan vi regne med å få plass på Mjøsa, dersom det skulle knipe?

Skrevet

En kvadratkilometer er vel 1 km x 1 km, dvs 1000X1000 meter = en million kvadratmeter. Dersom 5 milliarder mennesker skulle stått på 365 millioner kvadratmeter måtte det stått nesten 14 stykker på hver kvadratmeter. Det blir nok litt vel trangt det ja.

Men vi kan jo trøste oss med at dersom det skulle bli behov for å stå på Mjøsa, så bor jo vi rimelig nære. Først til mølla... :)

den opprinnelige m&m
Skrevet

Jeg har også fått dette regnestykket presentert en gang for lenge siden. Da var det regnet ut hvor mye vannstanden i Mjøsa ville stige hvis alle på jorda var i Mjøsa samtidig. Hvis man regner at et gj.snittsmenneske veier 40 kilo, altså tar opp 40 dm3 plass, kan man regne det ut hvis man orker..

Det var ikke mye, husker jeg, men jeg kontrollregnet aldri :-)

Gjest Pyjama Pants
Skrevet

En kvadratkilometer er vel 1 km x 1 km, dvs 1000X1000 meter = en million kvadratmeter. Dersom 5 milliarder mennesker skulle stått på 365 millioner kvadratmeter måtte det stått nesten 14 stykker på hver kvadratmeter. Det blir nok litt vel trangt det ja.

Men vi kan jo trøste oss med at dersom det skulle bli behov for å stå på Mjøsa, så bor jo vi rimelig nære. Først til mølla... :)

Dessuten har vi vel passert 6 mrd. mennesker på denne planeten nå.

Skrevet

Hehe, bra! Da vant jeg! :-)

Fikk regna det ut her også, når vi ble litt kaldere i hodet!

Hehe...tur til svigemor TAR PÅ! :-)

Skrevet

Jeg har også fått dette regnestykket presentert en gang for lenge siden. Da var det regnet ut hvor mye vannstanden i Mjøsa ville stige hvis alle på jorda var i Mjøsa samtidig. Hvis man regner at et gj.snittsmenneske veier 40 kilo, altså tar opp 40 dm3 plass, kan man regne det ut hvis man orker..

Det var ikke mye, husker jeg, men jeg kontrollregnet aldri :-)

Har du gått i klassen til sambo?

;-)

Skrevet

Noe sånt kunne godt gubben og jeg diskutert mens vi kjørte langs Mjøsa... *føler meg truffet*

Jeg kommer til 5 milliarder mennesker, dvs 5*10^9, delt på 365 km2 = 365*1000^2 kvadratmeter, det vil si omtrent 14 per kvadratmeter. Det burde gå med et nødskrik.

Skrevet

Dessuten har vi vel passert 6 mrd. mennesker på denne planeten nå.

Hehehehe!

Hm...mulig sambo begynner å bli gammal da...han hevder fermdeles hardnakket at læreren SA at alle fikk plass...men hvor lenge er det siden vi var så få lissom?!?

Gjest Pyjama Pants
Skrevet

Noe sånt kunne godt gubben og jeg diskutert mens vi kjørte langs Mjøsa... *føler meg truffet*

Jeg kommer til 5 milliarder mennesker, dvs 5*10^9, delt på 365 km2 = 365*1000^2 kvadratmeter, det vil si omtrent 14 per kvadratmeter. Det burde gå med et nødskrik.

Bortsett fra .... (se innlegg under)

Skrevet

14 på kvadraten? Ja det kom jeg til og, men for å si det sånn...da hadde ikke jeg og slekta jeg kommer fra fått plass....

:-)

...og, det fins jo verre ting å diskutere når en kjører hjem fra svigemor, da... ;-)

Skrevet

Bortsett fra .... (se innlegg under)

Nei, da blir det 16, men det burde fremdeles gå, såvidt det er. Alle er vel ikke omfangsrike amerikanere?

Skrevet

14 på kvadraten? Ja det kom jeg til og, men for å si det sånn...da hadde ikke jeg og slekta jeg kommer fra fått plass....

...og, det fins jo verre ting å diskutere når en kjører hjem fra svigemor, da... ;-)

Gjennomsnittlige verdensborgere er sikkert tynnere enn slekta di :-)

Skrevet

Gjennomsnittlige verdensborgere er sikkert tynnere enn slekta di :-)

Ja, det var det jeg diskret forsøkte å antyde ;-)

...men takk for "oppklaringen" ;-P

Skrevet

Ja, det var det jeg diskret forsøkte å antyde ;-)

...men takk for "oppklaringen" ;-P

I matematikken er mye enklere enn i den virkelige verden....

Skrevet

I matematikken er mye enklere enn i den virkelige verden....

*sukk* ja...bare tenk på utregninga av bmi ;-))))

Skrevet

*sukk* ja...bare tenk på utregninga av bmi ;-))))

BMI, ja. Alle har jo samme kroppsbygning, har de ikke?

Det finnes som kjent tre former for løgn: hvit løgn, svart løgn og statistikk.

Gjest Morsk
Skrevet

Nei, da blir det 16, men det burde fremdeles gå, såvidt det er. Alle er vel ikke omfangsrike amerikanere?

16 pr kvadrat..det skal holde hardt, selv med normal kroppsbygning.

Skrevet

16 pr kvadrat..det skal holde hardt, selv med normal kroppsbygning.

Det tilsvarer 10*25 cm, og matematisk sett holder det. De trenger jo ikke stå lenger enn et øyeblikk .-)

Skrevet

BMI, ja. Alle har jo samme kroppsbygning, har de ikke?

Det finnes som kjent tre former for løgn: hvit løgn, svart løgn og statistikk.

Verden vil jo bedras, sies det! :-)

Gjest Morsk
Skrevet

Det tilsvarer 10*25 cm, og matematisk sett holder det. De trenger jo ikke stå lenger enn et øyeblikk .-)

Men, knapt nok små barn er da så smale som det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...