Gå til innhold

Smører dere bikkja med potesalve?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Isåfall hvilken bruker dere, eller er det bare en type. Jeg har aldri gjort det, men jeg kjenner jo at de er litt tørr.

Skrevet

Vi gjør det ikke, men har en grønn tube liggende her som vi har kjøpt hos dyredoktoren vår. Har hatt salven i beredsskap dersom det skulle bli mye turgåing på sterkt saltede veier ol om vinteren.

Tootsieroll1365380854
Skrevet

Vi gjør ikke det med mindre det er helt spesielle tilfeller. Hvis potene blir smurt inn hele tida, vil de til slutt bli "avhengig" av smurningen og dermed tåle mindre uten..

Gjest bordeaux
Skrevet

Hei,

Er pelsen til hunden din tørr også i tillegg til potene? Kanskje den trenger litt "innvendig smøring", du kan forsøke med fiskeolje eller vanlig matolje i maten (ca 1 kork/spiseskje pr dag) og se om det hjelper.

Ellers har jeg noen ganger brukt en veldig fet salve jeg kjøpte i Holland. Her jeg bor er det mest skog så nå er han ikke plaget med tørre poter, men før bodde vi i byen og da hendte det at det sprakk opp litt. Som det ble nevnt tidligere her skal man ikke gjøre det for ofte, men en sjelden gang går fint.

Gjest bare om vinteren
Skrevet

Bare om vinteren. Har det vært kaldt, slik at potene er tørre og sprukne, er det veldig vondt å gå på saltede veier og fortau for hunden.

Så vi bruker ganske mye labbefett/salve om vinteren, særlig fordi vi går en del i by / bynære strøk hvor det saltes.

Men fra veiene er bare, og frem til neste vinter, smører vi ikke.

Skrevet

Bare på langtur, dvs. ca. mer enn 3 dager. Dersom stenete terreng smør gjerne for dagstur også.

Potene er jo tørre da, og ofte litt småsprekkete. Har aldri gjort noe med dette.

Luna21365380663
Skrevet

Niks, bruker fiskjeolje, så det er unødvendig å smøre. Han har poter myek som kattepoter, ingen sprekker, og det er slutt på hyling på saltet vei.

Skrevet

Niks, bruker fiskjeolje, så det er unødvendig å smøre. Han har poter myek som kattepoter, ingen sprekker, og det er slutt på hyling på saltet vei.

Mener du at du smører eller gir det i maten, hvilken fiskeolje da da?

Luna21365380663
Skrevet

Mener du at du smører eller gir det i maten, hvilken fiskeolje da da?

Jeg gir det i maten. Kjøper fiskeolje fra en som lager det litt på privaten, men den er forsket på, og funnet bedre enn de som den ble sammenlignet med. Formel 1 for hunder eller noe i den duren, heter den. Ellers selger de fleste dyrebutikker slik olje, inkl Olivers, som leverer på døren gratis.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...