Gå til innhold

Foreldre for enhver pris?

Anbefalte innlegg

Gjest Shave my poodle
Skrevet

Enig i at dette var trist lesning! Men er det ikke regelverket det er noe galt med da? Barnevernet gjör da bare jobben sin.

Skrevet

Enig i at dette var trist lesning! Men er det ikke regelverket det er noe galt med da? Barnevernet gjör da bare jobben sin.

Vet ikke helt. Kan ikke lovverket, men mener at personell i barnevern, helstjeneste osv ikke hadde trengt å vente i NI år! Jeg synes det vitner om dårlig skjønn og feighet/mangel på mot til å gjennomføre ubehagelige ting.

Kan ikke tenke meg annet enn at lovverket kan tolkes slik at denne gutten kunne fått fosterforeldre på et langt tidligere tidspunkt!

Jeg føler at dette blir å ofre barnet for å unngå ubehageligheter.

Skrevet

Som saagt før - IQ er ikke god nok grunn?

Jeg har også sett en slik familie - lurer på om det kan være den samme. Trir å se i butikken hvor ungene omtren leier rundt på sin tilbakestående - men veldig snille pappa - og leser op lappen for han og sier at; "mamma sa vi kunne få kjærlighet på pinne i tillegg til det på lappen" og pappaen sier - åja......nitrist.

Skrevet

Og når barnevernet gjør noe (Svanhild-saken) blir det ramaskrik uten like, politikere og kjendiser stiller seg i kø for å støtte den utviklingshemmede moren.

Skrevet

Jeg har også sett en slik familie - lurer på om det kan være den samme. Trir å se i butikken hvor ungene omtren leier rundt på sin tilbakestående - men veldig snille pappa - og leser op lappen for han og sier at; "mamma sa vi kunne få kjærlighet på pinne i tillegg til det på lappen" og pappaen sier - åja......nitrist.

...uff...ja...det er så trist... :(

Stakkars mennesker, barn OG foreldre...

Skrevet

Og når barnevernet gjør noe (Svanhild-saken) blir det ramaskrik uten like, politikere og kjendiser stiller seg i kø for å støtte den utviklingshemmede moren.

Ja, og det er synd, for det gjør sikkert at personell i "den bransjen" kvier seg for å foreta seg noe også...

Skrevet

Enig. Jeg er glad hver gang barnevernet ikke går ut og forsvarer seg - for da bryter de den taushetsplikten som de stakkars ungene så sårt trenger. Klart ingen blir fratatt ungene fordi de skjærer for tykke brødskiver!!! - Barnevernet tar for FÅ unger, er min oppfatning. Det er også mange som er voksen i dag som skulel ønake at noen hadde meldt fra og at noe hadde skjedd - trist,.

Skrevet

...uff...ja...det er så trist... :(

Stakkars mennesker, barn OG foreldre...

Men hva skal man gjøre egentlig? - min mor jobber med psyksik utviklingshemmede - og de "har seg" som bare det - men det er ikke lov å sterilisere dem - mende får sikkert prevensjon -huff, ille.

Men at de skal få lov til å ha et seksualliv, det er jeg for. (bare for å ha sagt det)

Skrevet

Jo men det er ikke rart det blir ramaskrik når personen er så lite utviklingshemmet at det aldri har blitt oppdaget og ingen rundt dem skjønner at det feiler dem noe.

Det er veldig vanskelig for folk å forestille seg at noen kan ha problemer bare på ett enkelt område, eller problemer som bare viser seg hjemme/privat.

Skrevet

Enig. Jeg er glad hver gang barnevernet ikke går ut og forsvarer seg - for da bryter de den taushetsplikten som de stakkars ungene så sårt trenger. Klart ingen blir fratatt ungene fordi de skjærer for tykke brødskiver!!! - Barnevernet tar for FÅ unger, er min oppfatning. Det er også mange som er voksen i dag som skulel ønake at noen hadde meldt fra og at noe hadde skjedd - trist,.

De tar hverken for mange eller for få, men jeg synes de prioriterer feil flere ganger (f.eks fjerne ungen til en dame med epilepsi for å unngå at hun skader barnet ved anfall, selv om far var 100% frisk).

Dette igjen gjør at det blir for få fosterhjem for de som absolutt burde hatt et. Å vokse opp på barnehjem er et like dårlig alternativ som å bo hjemme med dårlige foreldre, iallefall sett i forhold til hvordan man ender opp mht jobb/utdanning/psykiske problemer/rusmisbruk når man blir eldre.

Gjest Shave my poodle
Skrevet

Vet ikke helt. Kan ikke lovverket, men mener at personell i barnevern, helstjeneste osv ikke hadde trengt å vente i NI år! Jeg synes det vitner om dårlig skjønn og feighet/mangel på mot til å gjennomføre ubehagelige ting.

Kan ikke tenke meg annet enn at lovverket kan tolkes slik at denne gutten kunne fått fosterforeldre på et langt tidligere tidspunkt!

Jeg føler at dette blir å ofre barnet for å unngå ubehageligheter.

Jeg kjenner heller ikke til lovverket i detalj, men vet at barnevernets rolle er å hjelpe de biologiske foreldrene så langt det går så de får beholde barnet/a.

Som både du og representanten fra barnevernet sier i artikkelen, så ventet de kanskje for lenge. Motivet til det vet vi vel egentlig ingenting om, selv om det selvfölgelig kan väre som du sier.

Jeg tror det er veldig vanskelig å avgjöre når det er snakk om psykisk utviklingshemmede foreldre. Det må jo finnes mange gråsoner her. Og det er ikke bare bare å plassere barn i fosterhjem heller.

Skrevet

....her er vi enige flisa:-)

Jeg hadde gjennom min tidligere yrkeskariere god innsyn i diverse "media-barnevernsaker", og jeg synes det var uhyggelig hvor kyniske pressen var i flere av sakene. De skrev mot bedre vitende kun for å lage et oppslag som selger aviser.

En journalist uttalte "det er ikke mitt problem" når det ble påpekt at han visste at det han skrev var direkte feil og misvisende.

...og som du nevner kan ikke barnevernet ta til motmele ettersom de må ta ansvar for "barnets beste".

Skrevet

Enig i det flisa at det er sikkert noen som ikke får hjelp også. Men har også hørt at folk som har jobbet i barnevernet, som sier at det også har jobbet folk der som aldri skulle jobbet der heller. Så jeg tror ikke alle overtakelser er bra, og at det kan gå prestisje i noen saker.

Skrevet

Enig i det flisa at det er sikkert noen som ikke får hjelp også. Men har også hørt at folk som har jobbet i barnevernet, som sier at det også har jobbet folk der som aldri skulle jobbet der heller. Så jeg tror ikke alle overtakelser er bra, og at det kan gå prestisje i noen saker.

Klart det - har vel aldri hørt om noen etater, arbeidsplasser etc. som er ufelibarlige. Jeg velger likevel å tro på barnevernet.

Skrevet

Men hva skal man gjøre egentlig? - min mor jobber med psyksik utviklingshemmede - og de "har seg" som bare det - men det er ikke lov å sterilisere dem - mende får sikkert prevensjon -huff, ille.

Men at de skal få lov til å ha et seksualliv, det er jeg for. (bare for å ha sagt det)

Hvis du mener at barnet faktisk ikke har det bra, synes jeg du skal melde det til barnevernet. Gjerne anomymt.

Skrevet

Hvis du mener at barnet faktisk ikke har det bra, synes jeg du skal melde det til barnevernet. Gjerne anomymt.

Jeg - hvilket barn?

Skrevet

De tar hverken for mange eller for få, men jeg synes de prioriterer feil flere ganger (f.eks fjerne ungen til en dame med epilepsi for å unngå at hun skader barnet ved anfall, selv om far var 100% frisk).

Dette igjen gjør at det blir for få fosterhjem for de som absolutt burde hatt et. Å vokse opp på barnehjem er et like dårlig alternativ som å bo hjemme med dårlige foreldre, iallefall sett i forhold til hvordan man ender opp mht jobb/utdanning/psykiske problemer/rusmisbruk når man blir eldre.

Det spørs om du har full oversikt i den saken hvor mor har epilepsi? I svanhild-saken var det andre ting som var avgjørende enn mors intelligenskvotient, derfor har da også dommen blitt stående gjennom alle rettinstanser.

Skrevet

Det spørs om du har full oversikt i den saken hvor mor har epilepsi? I svanhild-saken var det andre ting som var avgjørende enn mors intelligenskvotient, derfor har da også dommen blitt stående gjennom alle rettinstanser.

Jeg vet veldig godt at det hadde mye mer med hva svanhild hadde gjort med barna sine, enn bare iq'en.

Jeg tror jeg har rimelig bra oversikt i epilepsi-saken, jeg har lest sakspapirene.

Barnet ble forøvrig tilbakeført etter 1/2 år med retts-behandling.

Skrevet

Det barnet du snakker om her ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...