Gå til innhold

Angst!!!


Hva så?

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er en mannlig student på 22 år, som studerer i Bergen. Og det siste året, siden september- oktober i fjor, har jeg hatt en helt unaturlig frykt for å være alvorlig syk. Det begynte med at jeg kjente at hjertet mitt banket litt rart, og etter hvert at jeg kjente smerter i brystet. Jeg gikk først på akutten en kveld jeg følte meg virkelig dårlig. Senere gikk jeg ti lfastlegen min, og noen måneder senere, mens jeg var hjemme på juleferieferie, gikk jeg til legen igjen. Alle sa at jeg var helt frisk, og at jeg bare innbilte meg det hele. Jeg aksepterte det, og har blitt kvitt smertene i brystet, og har sluttet å legge merke til pulsen og hjerterytmen min. Men i løpet av de siste tre- fire månedene har jeg begynt å legge merke til andre ting. Hver gang jeg ser en føflekk, eller jeg har vondt noen plass, så tror jeg det verste. Gjerne kreft. Jeg har ikke gått til legen med noe av det, da jeg er ganske sikker på at det ikke er noe alvorlig, men det plager meg nesten hele dagen. Hudkreft, kreft i magen, ryggen, brystet, hodet, og andre plasser hvor menn kan få kreft. Smertene går ofte over i løpet av alt fra et par dager, til en måned, men bekymringene sliter, og de påvirker livet mitt i alt for stor grad. Og mens jeg overbeviser meg selv om at det ikke er noe som er galt, så bekymrer jeg meg over at jeg skal overse noe den dagen det er noe som er galt. Jeg prøver å overbevise meg selv om at jeg er frisk, men har store problemer med å forandre tankemønsteret mitt. Hva kan jeg gjøre. Dette går ut over både humøret, det sosiale og livet generelt. Jeg er redd for at jeg kan bli gal om jeg ikke får gjort noe med det. Håper dere kan gi meg noen gode råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette høres utrolig slitsomt ut!

Har en venninne som hadde det litt som deg,i tillegg var hun sånn ovefor barna sine. - Hun fikk stor hjelp på "hypokonderklinikken" i Bergen, og er nå trygg og angstfri i forhold til sykdom. Vet hun har noen tilbakefall, men hun fikk veldig nytteig "redskaper" som hun bruker når hun kjenner frykten kommer krypende!

Gjør et søk på nettet, og be om å bli henvist dit (hvis man ikek kan ta direkte kontakt)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bugge -jenta

Hei!

Ingvard Wilhelmsen har skrevet boken "Livet er et usikkert prosjekt", blant annet. Les den. Den handler om helseangst, noe han har spesialisert seg på. Han jobber i Bergen (har nok ventelister) Men er vel muligens på denne

klinikken mot helseangst/hypokondri som Kvinna nevner. Det står på boken at han holder til i Bergen i hvertfall.

Men muligens er det flere slike klinikker i Bergen. Det vet jeg ikke. Se på gule sider.

Vh bugge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

marlenexxx27

Ei bok som heter "trange rom og åpne plasser". Den gir konkrete tips om hvordan man kan gå frem for å dempe angst.

Jeg synes at du bør henvises til psykolog. Det er når man ikke har hatt angst så lenge at det er lettest å gjøre noe med det. Og når det plager deg hver dag, så er det jo et virkelig problem. Du høres dessuten ut som en ressurssterk og fornuftig person, og det er jo (ironisk nok) slike som har best utbytte av terapi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei bok som heter "trange rom og åpne plasser". Den gir konkrete tips om hvordan man kan gå frem for å dempe angst.

Jeg synes at du bør henvises til psykolog. Det er når man ikke har hatt angst så lenge at det er lettest å gjøre noe med det. Og når det plager deg hver dag, så er det jo et virkelig problem. Du høres dessuten ut som en ressurssterk og fornuftig person, og det er jo (ironisk nok) slike som har best utbytte av terapi.

Tusen takk for svar. Jeg har noen spørsmål. Hva å jeg gjøre for å bli henvist til psykolog? Er det fastlegen som gjør det? Er det mulig for studenter å få gratis psykologitimer. Jeg er ikke medlem i studenterforbundet, og timer hos psykolog er noe som er langt forbi min økonomiske situasjon. Enda en gang; tusen takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...