Gjest pengelens og rådløs Skrevet 22. mai 2005 Skrevet 22. mai 2005 Jeg går på skole, er aleneforsørger med store utgifter til barnepass. Jeg har fått innvilget stønad til barnetilsyn, MEN: Trygdekontoret vil ikke betale dette i sommer, fordi det er skoleferie. Kan dette være riktig??? Jeg kan da vel faktisk ikke noe for at skolen tar ferie og at barnehagenplassen likevel må betales!! Dette betyr at vi får 2500 mindre å rutte med i måneder (på et allerede stramt budsjett) - i tillegg til null studielån i sommer. Hva kan jeg gjøre? Er jo ikke så attraktiv på arbeidsmarkedet heller, iom at ungene har ferie i juli og jeg derfor kan jobbe 20-30 juni og 1-20 august.... Er det noen kloke hoder der ute som kan hjelpe meg?? 0 Siter
Line Skrevet 22. mai 2005 Skrevet 22. mai 2005 De betaler ikke ut stønad til barnetilsyn når det er betalingsfri i barnehagen. Juli er betalingsfri her, og da mottar ikke jeg noe stønad heller.... 0 Siter
Gjest sosialkontoret Skrevet 22. mai 2005 Skrevet 22. mai 2005 Det er vel en måned betalingsfri i bhg også, men jeg forstår dilemmaet med resten av sommerperioden, man kan ikke si opp bhgplassen den måneden man selv har studiefri. Sett opp et tydelig regnestykke. Meld deg (med en gang!)arbeidssøkende på a-etat og hos vikarbyråene, for de periodene du har studiefri og barnehageplass. Deretter må du nok snakke med sosialkontoret, det er mange studenter som har forsøregeransvar / forpliktelser som må få hjelp i sommermånedene, hvor det ikke er studelån osv. 0 Siter
fyrlykt Skrevet 22. mai 2005 Skrevet 22. mai 2005 Hvis du må betale barnehagen i sommer skal du ha stønad til barnetilsyn, enkelt og greit. Du kan klage til fylkestrygdekontoret hvis ditt lokale kontor sier noe annet. Hvis du har dokumentasjonen i orden kan de ikke nekte deg denne stønaden. 0 Siter
Mistera Skrevet 22. mai 2005 Skrevet 22. mai 2005 Skjønner at du er i en situasjon som gir mye hodebyr. Men har du vurdert privat? Altså en dagmamma? Det er masse studenter med egne barn som er ute etter sommerjobb, og som sitter med det samme problemet som deg, det å finne pass... Så ta å heng opp en lapp på butikkene, anonnse i avisen osv... 0 Siter
flisa Skrevet 22. mai 2005 Skrevet 22. mai 2005 De betaler ikke ut stønad til barnetilsyn når det er betalingsfri i barnehagen. Juli er betalingsfri her, og da mottar ikke jeg noe stønad heller.... I vår barnehage må det betales ALLE måneder. SYKT, når man vitterlig må ta ungen eut i ferie. Jeg llagde skikkelig furore i avisene etc. om den saken - Forbrukerombudet mente vi hadde rett men så gadde jeg ikke følge det opp. 0 Siter
Gjest pengelens og rådløs Skrevet 22. mai 2005 Skrevet 22. mai 2005 De betaler ikke ut stønad til barnetilsyn når det er betalingsfri i barnehagen. Juli er betalingsfri her, og da mottar ikke jeg noe stønad heller.... At jeg ikke får stønad når jeg ikke betaler barnehage (i juli) er jo helt greit selvsagt. Men så var det resten av tida... :-( 0 Siter
Gjest pengelens og rådløs Skrevet 22. mai 2005 Skrevet 22. mai 2005 Hvis du må betale barnehagen i sommer skal du ha stønad til barnetilsyn, enkelt og greit. Du kan klage til fylkestrygdekontoret hvis ditt lokale kontor sier noe annet. Hvis du har dokumentasjonen i orden kan de ikke nekte deg denne stønaden. Er du sikker på dette? Dama på trygdekontoret var svært så bestemt... Venninna mi pleier å si at man skulle tro det var deres egne personlige penger de skal dele ut, så nidkjære som de er :-P 0 Siter
fyrlykt Skrevet 22. mai 2005 Skrevet 22. mai 2005 Er du sikker på dette? Dama på trygdekontoret var svært så bestemt... Venninna mi pleier å si at man skulle tro det var deres egne personlige penger de skal dele ut, så nidkjære som de er :-P Det er jeg rimelig sikker på. De kan ikke forvente at du skal si opp barnehageplassen om sommeren. 0 Siter
fyrlykt Skrevet 22. mai 2005 Skrevet 22. mai 2005 I vår barnehage må det betales ALLE måneder. SYKT, når man vitterlig må ta ungen eut i ferie. Jeg llagde skikkelig furore i avisene etc. om den saken - Forbrukerombudet mente vi hadde rett men så gadde jeg ikke følge det opp. Enten blir det vel dyrere barnehage de andre 11 månedene eller betalingsfri juli? 0 Siter
Line Skrevet 22. mai 2005 Skrevet 22. mai 2005 At jeg ikke får stønad når jeg ikke betaler barnehage (i juli) er jo helt greit selvsagt. Men så var det resten av tida... :-( Ta en prat med en rådgiver på Trygdekontoret, så kan det hende de har noen smutthull du kan benytte deg av. De vil jo ikke sette en barnefamilie i uføre... 0 Siter
Gjest '!-o-!' Skrevet 22. mai 2005 Skrevet 22. mai 2005 Kan umulig gjelde mer enn en måned, vel? Er det ikke sånn alle steder at en måned av barnehageåret er betalingsfri? Dessuten skal jo barna ha fri fra barnehagen minimum tre uker på sommeren, og da skal du vel ikke ha betalt for barnehage. 0 Siter
Gjest Persille Skrevet 22. mai 2005 Skrevet 22. mai 2005 Det er som fyrlykt sier, du får stønad for alle de månedene du må betale for pass. Dersom du har bhg.plass kan du jo ikke si opp den fordi du skal ha ferie i to mndr, og så begynne igjen. Det eneste er at du må kunne dokumentere utgiftene - det er alt. 0 Siter
Gjest Persille Skrevet 22. mai 2005 Skrevet 22. mai 2005 I vår barnehage må det betales ALLE måneder. SYKT, når man vitterlig må ta ungen eut i ferie. Jeg llagde skikkelig furore i avisene etc. om den saken - Forbrukerombudet mente vi hadde rett men så gadde jeg ikke følge det opp. Sånn var det i forrige bhg til snuppa også. Egentlig er det jo logisk, for bhg har de samme utgiftene uansett om barna har ferie eller ikke. (Lønn, husleie, strøm). Jeg tar betalt for 11,25 mndr, og har åpent i 11,25 mndr. - så jeg har mitt på det rene Men fortsatt må jeg jo betale husleie f.eks for de tre ukene i juli hvor vi har stengt, så det er en ren taps måned. 0 Siter
flisa Skrevet 22. mai 2005 Skrevet 22. mai 2005 Sånn var det i forrige bhg til snuppa også. Egentlig er det jo logisk, for bhg har de samme utgiftene uansett om barna har ferie eller ikke. (Lønn, husleie, strøm). Jeg tar betalt for 11,25 mndr, og har åpent i 11,25 mndr. - så jeg har mitt på det rene Men fortsatt må jeg jo betale husleie f.eks for de tre ukene i juli hvor vi har stengt, så det er en ren taps måned. Men de gjorde om lutselig og det blir som å ta fra folk feriepenger so var regnet med - jeg sa den gag at det var bedre om de hadde fordelt den måneden på de andre 11 mnd. de skjønte ikke hv ajeg mente engang - men det gjorde Forbrukerombudet - så begynte Plutten på skolen så jeg gadd ikke forfølge saken - de andre foreldrene var også enig - men var for feige til å skrive under....blæh 0 Siter
Gjest pengelens og rådløs Skrevet 22. mai 2005 Skrevet 22. mai 2005 Det er som fyrlykt sier, du får stønad for alle de månedene du må betale for pass. Dersom du har bhg.plass kan du jo ikke si opp den fordi du skal ha ferie i to mndr, og så begynne igjen. Det eneste er at du må kunne dokumentere utgiftene - det er alt. OK, takk til både deg Persille, og til de andre. *lettet* Da blir det å krangle med Trygdekontoret i morra! 0 Siter
Gjest Persille Skrevet 22. mai 2005 Skrevet 22. mai 2005 Kan umulig gjelde mer enn en måned, vel? Er det ikke sånn alle steder at en måned av barnehageåret er betalingsfri? Dessuten skal jo barna ha fri fra barnehagen minimum tre uker på sommeren, og da skal du vel ikke ha betalt for barnehage. Enkelte bhg praktiserer 12 mndrs betaling, og da skal du ha støtte for 12 mndr også. 0 Siter
Gjest Persille Skrevet 22. mai 2005 Skrevet 22. mai 2005 Men de gjorde om lutselig og det blir som å ta fra folk feriepenger so var regnet med - jeg sa den gag at det var bedre om de hadde fordelt den måneden på de andre 11 mnd. de skjønte ikke hv ajeg mente engang - men det gjorde Forbrukerombudet - så begynte Plutten på skolen så jeg gadd ikke forfølge saken - de andre foreldrene var også enig - men var for feige til å skrive under....blæh Det er så dårlig med sånne foreldre! Jeg ga opp etter utallige diskusjoner med hun som eide bhg, og startet min egen Tok alle ungene fra henne - hun kan takke seg selv. Hun skulle ha betalt for 12 fulle mndr, men stengt tre uker i juli, hele julen, hele påsken, og fem planleggingsdager i tillegg... Altså tilsammen omlag seks uker. Det var selvfølgelig i tillegg til at foreldre måtte jobbe når assistentene var syke, for hun klarte ikke skaffe vikar. Jobbe selv? Å nei, det gikk ikke... Jeg lærte mye om hvordan man _ikke_ skal drive bhg! 0 Siter
flisa Skrevet 22. mai 2005 Skrevet 22. mai 2005 Det er så dårlig med sånne foreldre! Jeg ga opp etter utallige diskusjoner med hun som eide bhg, og startet min egen Tok alle ungene fra henne - hun kan takke seg selv. Hun skulle ha betalt for 12 fulle mndr, men stengt tre uker i juli, hele julen, hele påsken, og fem planleggingsdager i tillegg... Altså tilsammen omlag seks uker. Det var selvfølgelig i tillegg til at foreldre måtte jobbe når assistentene var syke, for hun klarte ikke skaffe vikar. Jobbe selv? Å nei, det gikk ikke... Jeg lærte mye om hvordan man _ikke_ skal drive bhg! Aånn apropos, hvordan går det med saken din? har du skrevet om den noe mer her? 0 Siter
Gjest Persille Skrevet 22. mai 2005 Skrevet 22. mai 2005 Aånn apropos, hvordan går det med saken din? har du skrevet om den noe mer her? Nei, har ikke hørt noe mer heller Jeg håper hun har skjønt poenget og gitt opp. Men det er bare ti virkedager siden vi var i forhandlinger, så jeg er fortsatt spent hver gang posten kommer! Men jeg blir bare mer og mer sikker på at hun ikke har noen sak - og jeg vinner alt om hun stevner meg. Så jeg er mye roligere nå enn sist jeg skrev om det Går bare og håper på at jeg tilfeldig skal treffe henne i butikken eller noe nå, og se ansiktsutrykket hennes når hun ser meg og ikke har noen å gjemme seg bak. Skal ikke gjøre noe, bare smile og si hei og være bedre 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.