Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor bruker (alle/ de fleste) motorsyklister fulle lys også om dagen?

Undrer...

Skrevet

Fordi noen mener at det gjør dem mer synlige. Jeg hører heller på eksperter som sier at det kan medføre mer negativt enn positivt, og virke mot sin hensikt.

".............................."

Skrevet

Fordi noen mener at det gjør dem mer synlige. Jeg hører heller på eksperter som sier at det kan medføre mer negativt enn positivt, og virke mot sin hensikt.

.."mot sin hensikt".., hvordan da??

Jeg har kjørt sykkel imange år og bruker fullt lys. Jeg synes det virker som om bilene lettere legger merke til meg da..., sier tallene noe annet??

Gjest Iznowgood_007
Skrevet

Jeg bruker ikke fjernlys når jeg kjører på to hjul. Jeg ser jo selv hvor irriterende det er når jeg kjører bil og møter tohjulinger med fjernlys :-)

Skrevet

.."mot sin hensikt".., hvordan da??

Jeg har kjørt sykkel imange år og bruker fullt lys. Jeg synes det virker som om bilene lettere legger merke til meg da..., sier tallene noe annet??

Eksperter har sagt at blendingseffekten kan føre til at det er vanskeligere å oppdage en i visse tilfeller - uten at jeg husker detaljene rundt det.

Dessuten - det er ikke lov å kjøre med fjernlys der hvor man risikerer å blinde andre trafikanter. Og selv om det er en motrosykkel, kan fjærnlysene være ganske sterke.

"................................"

Skrevet

Jeg har kjørt mc i 32 år, men jeg bruker kun nærlys. Men årsaken til at noen kjører på fjernlys er at de ønsker å synes bedre. Men jeg vet ikke om det har noe virkning.

Vi som kjører mc sitter veldig utsatt til og det er viktig å følge godt med og ikke minst være utrolig våken. Jeg forsøker å lese trafikken i ett sett og tar aldri noe for gitt.

Det er altfor mange elendige billister. Det kjøres på parklys (som ikke synes på avstand), kjøres uten lys, ikke brukes blinklys, eller setter det på altfor sent,vingler hit og dit, bruker ikke speil og følger ikke med bakover, osv osv. For en mc fører er dette ekstra farlig, men selvsagt farlig nok for andre billister også.

mil1365380270
Skrevet

De blir jo mer synlige, liten tvil om det. Har fortsatt til gode å bli plagsomt blendet av en motorsykkel. Feil justerte lys på bil, xenon og ettermiddagssol, det kan være irriterende/plagsomt.

Skrevet

Eksperter har sagt at blendingseffekten kan føre til at det er vanskeligere å oppdage en i visse tilfeller - uten at jeg husker detaljene rundt det.

Dessuten - det er ikke lov å kjøre med fjernlys der hvor man risikerer å blinde andre trafikanter. Og selv om det er en motrosykkel, kan fjærnlysene være ganske sterke.

"................................"

Hmmm, thanks:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...