Gå til innhold

Er det virkelig sånn?!

Anbefalte innlegg

Gjest babii
Skrevet

...

Ja men ser de virkelig sånn ut? Utvikler fosteret armer og bein så fort?

Skrevet

fant dette:

OM BARNET

Uke 10Embryoet er i begynnelsen av denne uken åtte uker gammelt, og ettersom alle indre og ytre strukturer nå er komplette, avsluttes embryofasen. Barnet er nå et foster! Foster betyr ”liten” eller ”avkom” og skal bare vokse og modnes frem mot fødselen.

Fingre og tær blir tydeligere, og armer og bein er omtrent riktig plassert med nesten riktige proporsjoner i forhold til kroppen. Armene er bøyd ved albuen og håndleddet er tydelig. Tommelen skiller seg fra de andre fingrene i form. Både tå- og fingernegler begynner å formes. Armene er nå så lange at de kan møtes rundt brystet. Fra nå av vil utviklingen av armer og bein skje noe tregere.

Hjernen har nå en stor høyre og venstre hjernehalvdel, og begynner så smått å få kontroll over bevegelsene. Fosteret har brystvorter og kan snart tisse ettersom nyrene begynner å produsere urin. Øyelokkene dekker nesten hele øynene og vil snart lukkes helt. Nesetippen blir også synlig denne uken. Ganen formes og overleppen er ferdig utviklet. Det første ordentlige hudlaget begynner å omsvøpe fosteret, og skjelettet omdannes gradvis fra brusk til bein. Dette skjer vanligvis først i overkroppen.

http://www.babyverden.no/templates/PeriodPage.aspx?id=586

Skrevet

OM BARNET

Uke 12Fosteret er i begynnelsen av denne uken 10 uker gammelt, og mange regner dette tidspunktet som en milepæl. De fleste spontanaborter skjer i løpet av de 12 første ukene av svangerskapet, og fra nå av er spontanaborter mindre vanlige. Årsaken er at fosterets organer nå er ferdig dannet, og det er som regel feildannelser som ender i tidlig spontanabort.

Det lille fosteret ligner stadig mer på et lite menneskebarn, selv om det ikke er mange centimeter langt. Ansiktet har øyne, nese og munn og nå formes også strupen og stemmebåndene.

Leveren begynner å skille ut galle, som lages i den ferdig formede galleblæren. Både skjoldbruskkjertelen og bukspyttkjertelen er ferdig formet, og bukspyttkjertelen begynner å produsere insulin. Det er fremdeles vanskelig å bestemme barnets kjønn ved ultralyd, men fosteret begynner å vise karakteristiske trekk i de ytre kjønnsorganene. Mye av bevegelsene til fosteret er reflekser, og det tynne hudlaget er veldig sensitivt.

http://www.babyverden.no/templates/PeriodPage.aspx?id=588

Gjest dere trenger ikke vite nicket mitt akkurat nå
Skrevet

Jeg aborterte et 14 uker gammelt foster (spontanabort, absolutt ikke provosert), og det så ut som et bittelite menneske med armer, ben, fingre og tær... Det kommer vi ikke unna! Uansett hvilken holdning vi har til abort.

laguna1365380434
Skrevet

Du så vel hva slags side den var på?;)

Å sette triste, blodige babyfjes på print sånn er selvsagt pur propaganda og ingenting annet.

Jeg så en abortdemo utenfor en klinikk i USA foresten..Der var det manipulerte bilder av, tja, noe sånt som 4åringer(de hadde omtrent pannelugg og fortenner..;)), de skulle ha oss til å tro var et timånder gammelt foster..

Ekkelt(i mer enn en forstand)? Ja..Sant? Nei.

Gjest alt er ikke som man kanskje tror
Skrevet

Nja, den siden var da vitterlig litt ekstrem, men dersom du har gått gravid noen gang vet du at det meste er utviklet lenge før abort-grensen nåes.

Før var argumentene at hjernen ikke var utviklet nok til å føle noe før etter uke 12, men så skal de flytte grensa. Begynner hjernen da å utvikle seg senere på grunn av en ny politisk abort-tilhenger-bølge?

Gjest babii
Skrevet

Nja, den siden var da vitterlig litt ekstrem, men dersom du har gått gravid noen gang vet du at det meste er utviklet lenge før abort-grensen nåes.

Før var argumentene at hjernen ikke var utviklet nok til å føle noe før etter uke 12, men så skal de flytte grensa. Begynner hjernen da å utvikle seg senere på grunn av en ny politisk abort-tilhenger-bølge?

Ja, det med å flytte grensa var jo veldig på kanten syns jeg..

Skrevet

Du så vel hva slags side den var på?;)

Å sette triste, blodige babyfjes på print sånn er selvsagt pur propaganda og ingenting annet.

Jeg så en abortdemo utenfor en klinikk i USA foresten..Der var det manipulerte bilder av, tja, noe sånt som 4åringer(de hadde omtrent pannelugg og fortenner..;)), de skulle ha oss til å tro var et timånder gammelt foster..

Ekkelt(i mer enn en forstand)? Ja..Sant? Nei.

Et _timåneder_ gammelt foster? I min verden blir ikke fostre eldre enn 9 mnd, da blir de til babyer...

laguna1365380434
Skrevet

Et _timåneder_ gammelt foster? I min verden blir ikke fostre eldre enn 9 mnd, da blir de til babyer...

Tror nok jeg mente tre..;)

Litt for i svingen der..

:-)

Gjest babii
Skrevet

Tror nok jeg mente tre..;)

Litt for i svingen der..

:-)

La ikke merke til skrivefeilen eller jeg :P Litt surrete..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...