Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg ble påkjørt bakfra av en semitrailer for 13 år siden. Traileren traff bilen jeg satt i med 50 km i timen, og dyttet bilen min inn i en bil som sto foran. Jeg fikk en subluxasjon i C1/C2 i nakken, og har utrettet cervical lordose og en kyfotisk knekk i midtre del av nakkevirvelsøylen. Dens axis er forskjøvet 2,5 mm mot høyre side. Legene er i tillegg usikre på om det har vært en subluxasjon i atlantoaxialleddet.

Jeg forsøker å fungere normalt, er blant annet i gang med fulltidsstudier. Har imidlertid kroniske smerter som hemmer meg, blant annet nakkesmerter, hodepine, smerter i korsryggen og ilinger ut i høyre arm og ben.

De smertene som plager meg mest sitter helt øverst i nakken ved overgangen til hodet, og på et punkt litt til høyre for ryggraden, midt i nakken.

Jeg har forsøkt kiropraktorbehandling og fysioterapi i lang tid, syns det kun gir kortvarig effekt. Jeg har deltatt på mensendiecktreninger, vanngymnastikk og driver med ridning. Denne egentreningen har jeg god erfaring med.

Jeg lurer på om du kan anbefale meg behandling som kan hjelpe på smertene. Har lest om at det er mulig å brenne av enkelte nerver hos pasienter med kroniske smerter slik at man slipper å kjenne smerten. Kjenner du til dette, og kan du fortelle mer? Vet du hvor behandlingen utføres?

Vil helst ikke ta smertestillende, men når jeg tar noe, blir det stort sett to Ibux. Hvor ofte kan jeg ta disse uten å være redd for bivirkninger? Finnes det andre medikamenter som er bedre egnet?

Takknemlig for svar!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/18527-nakkeskade/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Rolf Salvesen, spesialist i nevrologi

Kjære ia !

Slike smerter er veldig vanskelige å behandle. Brenning i nakken av den karakter du omtaler benyttes på en del smerteklinikker i Oslo, bl.a. på Slemdal tror jeg. Det er en kontroversiell behandlingsform, og det er slett ikke alle som er sikre på at den hjelper bedre enn et hvilket som helst "placebo"-tiltak.

Av medikamenter er vel Ibux minst like bra som et hvilket som helst annet medikament - her er hovedpunktet at man ikke bør bruke smertestillende eller andre kuperende medikamenter på daglig basis uansett hva de heter - de vil oftest bidra til avhengighet og til at man etterhvert sitter med to problemer istedet for ett.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/18527-nakkeskade/#findComment-84358
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...