Gå til innhold

Har noen sprengt fjell i kjeller?

Anbefalte innlegg

Gjest mer plass
Skrevet

Nei. Han brukte en hel somer. Borret hundrevis av hull som han la små sprengladninger i.

Mente om du tullet med det med hull gjennom parketten helt opp til loftet? Ble det store skjelv?

Skrevet

Mente om du tullet med det med hull gjennom parketten helt opp til loftet? Ble det store skjelv?

Jeg tullet ikke. Nei, det var ikke store skjelv, sprengladningene måtte være små, ellers ville vel muren sprukket.

Den gangen det ble hull hadde han dekket for dårlig til. Det var ikke store hullet, da.

Gjest mer plass
Skrevet

Jeg tullet ikke. Nei, det var ikke store skjelv, sprengladningene måtte være små, ellers ville vel muren sprukket.

Den gangen det ble hull hadde han dekket for dårlig til. Det var ikke store hullet, da.

Hvis det gikk opp til loftet måtte det jo være litt da. Men det høres ut som om du mener det er mulig ihvertfall. Vet du hvor mye det kostet ca?

Skrevet

Hvis det gikk opp til loftet måtte det jo være litt da. Men det høres ut som om du mener det er mulig ihvertfall. Vet du hvor mye det kostet ca?

Dette var i 1975, og nei, jeg vet ikke hva det kostet.

mariaflyfly
Skrevet

Brukte de fagfolk? Gikk det bra eller ikke?

Han første gjorde det ikke. Og nissen som utførte jobben, dekka ikke ordentlig til med sprengmatter o.l, så det fløy stein gjennom flere etasjer.

Andremann som gjorde det, brukte en fagmann, og det gikk het fint. Men det kosta selvfølgelig mer.

Ørkenvandreren
Skrevet

Det går an. Men det er et møysyommelig og forsiktig arbeid som må utføres av en proff.

Når du først har brukt penger på å sprenge ferdig, er det mye som står igjen før et kjellerlokale blir et fullverdig beboelsesrom.....

Jeg tror dette blir dyre kvadratmetere.....

Skrevet

Faren min har drevet med dette her sånn på fritida. Han har etter mye strev klart å utvide krypkjelleren til et rom med full takhøyde. Han brukte et stoff som utvider seg langsomt og smuldrer opp fjellgrunnen. Så er det å bruke spett og bryte løs stein, trille det ut på trillebår, deretter er det på'n igjen å drille nye hull og stappe i "stoff".

Som jeg sa, et møysommelig arbeid. Men jeg tror ikke det koster all verden å gjøre selv.

Gjest mer plass
Skrevet

Faren min har drevet med dette her sånn på fritida. Han har etter mye strev klart å utvide krypkjelleren til et rom med full takhøyde. Han brukte et stoff som utvider seg langsomt og smuldrer opp fjellgrunnen. Så er det å bruke spett og bryte løs stein, trille det ut på trillebår, deretter er det på'n igjen å drille nye hull og stappe i "stoff".

Som jeg sa, et møysommelig arbeid. Men jeg tror ikke det koster all verden å gjøre selv.

Du vet ikke hvor han får tak i sånn stoff da?

Skrevet

Jeg vet ikke. Men regner med at de har det på byggvarekjedene?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...