Gå til innhold

sosial fobi og bryllup


the bride

Anbefalte innlegg

Jeg var i et uheldig forhold i noen år i begynnelsen av 20-årene (er i dag 30 år).(Før dette forholdet var jeg ei sosial og livat jente som til og med kunne like oppmerksomhet av og til) Da jeg endelig kom meg ut av dette fikk jeg sosial fobi som å ikke tørre å gå i butikker, kafè, være i store forsamlinger, kjøre buss, snakke med autoriteter etc. Ble svimmel, hjertebank, svettninger, pustebesvær (panikkanfall). Fikk meg etterhvert en ny kjæreste og han fikk meg til slutt til å oppsøke psykolog. Psykologen gjorde underverker med mine tankemønstre, slik at etter 4 behandlinger sluttet jeg fordi det begynte å gå så greit. Jeg kan nå handle, gå på kafè etc, kjøre buss, være i store forsamlinger. Av og til kan jeg kjenne symptommene på å bli svett, svimmel og føle uro når jeg gjør disse tingene. Men jeg gjør dem allikevel! Jeg har nå ikke hatt et panikkanfall på ca 3 år. I dag studerer jeg på andre året og dette har gått helt utmerket. Jeg storkoser meg på forelesningene, spør om jeg lurer på noe og har også hatt framlegg (selv om jeg gruer meg) Til sommeren skal min kjære og jeg gifte oss. Vi skal ha kirkebryllup med rundt 70 gjester. For det meste gleder jeg meg veldig og er veldig forventingsfull, men enkelte dager gruer jeg meg så ufattelig til vielsen i kirken. Jeg er så redd for at jeg ikke skal tåle oppmerksomheten og dermed få panikkanfall og i verste fall besvime og enda verre: Er det mulig å få en psykose (du synes sikkert jeg spør rart nå, men jeg lurer på dette) rett før bryllupet fordi man gruer seg? Og er det mulig at jeg kan få et panikkanfall og kanskje besvime? Jeg har aldri besvimt før. Jeg tror jeg er redd for disse tingene skal komme sterkt tilbake siden jeg har kjent dette på kroppen med panikkanfall o.l. Jeg vet jo at det bare er familie og venner i kirken, men allikevel..... Det rare er at jeg planlegger å holde tale, men det tror jeg ikke ville gjøre meg så mye, men jeg blir jo selvfølelig å grue meg til det:o) Blir veldig takknemlig for svar og håper du kan berolige meg med mine teite tanker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hør med legen om du kan få Sobril som du kan ha i bakhånd i tilfelle.

Hvordan fungerer det da? Blir man helt satt ut? trøtt, uopplagt, susen? Kan man da drikke alkohol? Tror ikke jeg ville tort å tatt en slik på den dagen når jeg ikke vet hvordan jeg vil reagere på den.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Been there...

Jeg har også sosial fobi, men i mild utgave. Jeg giftet meg ifjor, med over 80 gjester - og jeg gruet meg ikke i det hele tatt fordi jeg fokuserte på min mann. Alle tankene jeg hadde i hodet på morgenen, var min mann. Vi gikk sammen opp kirkegulvet og satt med ryggen til forsamlingen. Dette fungerte veldig bra for meg.

Og på selskapslokalet fikk jeg litt vin, og det roet nervene veldig. Men talen som jeg hadde skrevet, klarte jeg ikke å fremføre.

Så jeg talte til min mann i brudesuiten utpå natten - og han var storfornøyd med det. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest klem til deg

Be gjerne om noen samtaletimer hos pyskologen som hjalp deg sist!

Du kan gå opp kirkegulvet med hvem du vil, hvis du går arm i arm med mannen din er det kanskje tryggest?

I kirken kan du se på mannen din,på presten og forloverne, du behøver nesten ikke ane at kirken er full, du sitter ikke med ansiktet mot dem!

Vi bruder er heldige mht tale, vi kan ha den med, og så kan vi avtale med toastmaster et tegn vi gir, om vi ønsker å holde den eller ikke. Det er ingen regel som sier at bruden skal holde tale.

Drikk så mye vin som du vet du føler bra, ikke for mye, men et glass kan roe godt ned.

Informer de som bør vite om at du kan få litt panikk, som presten, begge forloverne, toastmaster osv. Da har du mange på din side, som kan hjelpe til hvis det trengs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...