liandrid Skrevet 23. mai 2005 Del Skrevet 23. mai 2005 Hei! Jeg er en jente på 20 år, som har en fortid innen rusproblematikk. Men nå er hverdagen vanskelig, jeg får rett og slett ikke nok søvn. Jeg har hatt dette problemet i mange år, siden i 14års alderen. Jeg legger meg tidlig, slik at jeg får mine 8 timer, og jeg har prøvd 9 og 10 timer. Men når jeg skal opp om morgenen, sliter jeg veldig. Jeg føler meg uvel, og sløv. Jeg har slitt med depresjoner, og har konsentrasjons og hukommelsesproblemer. Var med legen og fikk påvist lavt blodtrykk, og fikk medisiner for dette (er det vanlig?) i 15-16 års alderen. Har også hatt lave jernverdier, og har gått på en sammenhengende jenkur i ett år fra jeg var ca 18 til 19.Dette hjalp litt til å begynne med, men jevnet seg ut etterhvert. Har også prøvd lysterapi, men synes ikke det hadde noe effekt. Når jeg begynner dagen min, tar det meg som regel 4-5 timer å våkne skikkelig, det føles som jeg går i en slags døs. Dette går igjen utover skolearbeidet mitt. Jeg har prøvd å sove ut i helgene, da sover jeg som regel fra 10 på kvelden til 2-3 på ettermiddagen. Men når jeg står opp bruker jeg minst like mange timer på å "våkne". Jeg spiser vitaminer og har et sunt kosthold. Jeg greier å fungere på et vis, men nå begynner dette med tretthet å plage meg og gå utover hverdagen. Tidligere har jeg trodd at dette skyldtes mine depresjoner som jeg har i perioder, men jeg begynner å tvile fordi jeg har slitt med dette problemet i ca 6 år. Om natten sover jeg tungt, og det er veldig vanskelig å vekke meg, og om morgenen sover jeg om mulig enda tyngre, og sover som regel forbi alle vekkerklokker og alarmer. Som i dag, da våknet jeg kl. halv 12, uten å huske noen form for vekkerklokke som har ringt. Jeg lurer på om jeg kanskje kan ha et slags søvn-syndrom av noe slag? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/185330-tretthet/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 24. mai 2005 Del Skrevet 24. mai 2005 Jeg synes du skal be om en legetime for å få sjekket jernverdier, blodsukker, leververdier og stoffskifte. Du kan også be legen foreta en spesiell spørre-undersøkelse for å utelukke depresjon. Prøv å få noen til å registrere hvordan du sover. Snorking eller pustepauser kan f.eks gjøre at man er sliten når man våkner. Får du noe mosjon? For noen er en rask treningsøkt og påfølgende dusj det som skal til. Du får sammen med legen din vurdere om du skal henvises til en søvnregistrering. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/185330-tretthet/#findComment-1266501 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.