larsho_81 Skrevet 23. mai 2005 Del Skrevet 23. mai 2005 Hei! Jeg har de siste 5-6 årene følt meg tom for energi. Før var dette ikke noe problem. Men en dag når jeg var ca. 16 år hadde vi intervalltrening på fotballtreninga. Jeg ga alltid max og litt til. Plutselig fikk jeg vondt i brystet husker jeg, men etter 5 minutter fortsatte jeg, noe reservert selvfølgelig. Neste dag hadde jeg fått et stort rødt felt på brystet, over hjertet.dette forsvant etter et par dager. Har lenge hatt mistanke om at noe ikke er helt som d skal, men har aldri sjekket d. har ingen problemer med dette når jeg trener nå. Heromdagen fikk jeg teste en pulsklokke, med resultat av at hvilepulsen var på 34 slag i minuttet ca 5 minutter etter søvn på morgnen, senere på dagen hadde jeg 40. Både jeg og andre synes dette var veldig lavt, for jeg trener ikke fast. løper kanskje meg en tur hver mnd, da ca. i en times tid. Kan den lave hvilepulsen ha sammenheng mellom at jeg heletiden føler meg slapp, og kan det knyttes til den intervalltreningen for noen år siden. Uansett, fins det noen medikamenter eller et eller annet, for dårlig konsentrasjon og ork går mye utover skolegang. Setter pris på svar. Lars 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/185358-lav-hvilepuls/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer Skrevet 2. juni 2005 Del Skrevet 2. juni 2005 Svar til Lars. Det er mange som har en ganske lav hvilepuls (ned mot 40) uten at det er noe i veien med hjertet, og uten at de er topp-trenet. Imidlertid vil det hos enkelte kunne være en fysisk reduserende effekt av at hjertet ikke klarer å øke sin frekvens i overensstemmelse med det behov kroppen har, spesielt under fysisk belastning. Dette kan du sikkert teste ut selv, f.eks. ved at du ved hjelp av pulsklokke registrerer pulsresponsen din under belastning. Ta en fornuftig oppvarming, og sett deretter igang med intervaller opp til ditt maksimum. Registrèr pulsen på forskjellige anstrengelsesnivå. Du anfører ikke hvor gammel du er, men hvis du er skoleelev regner jeg med at du er under 20år. Da skal du kunne få opp en maks-puls opp mot 200, men det er store, normale individuelle forskjeller, så alt over 170 i maks-puls vil være adekvat og normalt. Hvis du ikke får god nok respons, eller føler deg slapp og trett om dagen, vil det være en idè å få tatt et vanlig EKG, samt å få gjort en monitorering av hjertevirksomheten din over hele døgnet (såkalt Holter-monitorering). Det kan du ta opp med legen din. Det er mulig at legen også vil kunne foreslå en arbeidsbelastning (arbeids-EKG) for å sjekke din fysiske arbeidskapasitet (og indirekte ditt oksygènopptak). 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/185358-lav-hvilepuls/#findComment-1279046 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.