Gå til innhold

Skattefritt?

Anbefalte innlegg

Gjest lissemor
Skrevet

Har alle en skattefri lønning i sommer?

Skrevet

Feriepengene er skattefrie, og de kommer i juni.

Gjest saluki
Skrevet

Tjjjaaa - så enkelt er det ikke, skatten tar deg igjen på slutten av året :-)

Gjest lissemor
Skrevet

Feriepengene er skattefrie, og de kommer i juni.

Men er det ikke slik at vi har en lønn uten skatt og en lønn med halv skatt i løpet av året?

Skrevet

Ikke skattefri, men _trekkfri_.

Det vil si at feriepengene fås utbetalt uten forskuddstrekk ("forhåndsbetalt skatt" som arbeidsgiveren trekker fra lønna di).

Men dette gjelder ikke uten unntak, fordi null skattetrekk i juni og halvt skattetrekk i desember betyr at skattetrekket må være litt høyere de øvrige månedene for å "ta igjen" det tapte.

Derfor utstedes det bare skattekort med "10,5-måneders trekk" til dem som har "høy nok" inntekt til å tåle det esktra trekket i de 10,5 månedene. Andre får trekket jevnt fordelt over 12 mnd.

tigertrollet
Skrevet

Feriepenger er ikke skatterfrie, de bare virker sånn i juni...

Skrevet

Men er det ikke slik at vi har en lønn uten skatt og en lønn med halv skatt i løpet av året?

Nei, den "lønna uten skatt" er feriepengene som vi vel betaler inn til hver mnd ellers i året. Så i juni mnd (mest vanlig) får vi ikke lønn ettersom vi jo ikke jobber 4-5 uker i året, men vi får feriepenger istedet. Disse utgjør vel litt mer enn en vanlig mndslønn før skatt så det virker som om vi får en skattefri lønning.

I desember har mange halv skatt ja, det stemmer.

Skrevet

Det vil si at feriepengene fås utbetalt uten forskuddstrekk ("forhåndsbetalt skatt" som arbeidsgiveren trekker fra lønna di).

Men dette gjelder ikke uten unntak, fordi null skattetrekk i juni og halvt skattetrekk i desember betyr at skattetrekket må være litt høyere de øvrige månedene for å "ta igjen" det tapte.

Derfor utstedes det bare skattekort med "10,5-måneders trekk" til dem som har "høy nok" inntekt til å tåle det esktra trekket i de 10,5 månedene. Andre får trekket jevnt fordelt over 12 mnd.

Total årslønn er 200 00, total skatt er 50 000.

Jevnt skattetrekk i alle 12 mnd utgjør ca kr 4 200 pr mnd.

Men dersom man fordeler trekket over 10,5 mnd , betyr det at trekket i alle andre måneder er 4 760, mens det i desember er halvparten av dette, altså 2 380, og i juni er trekket null.

Men summen blir altså dne samme til slutt - altså ikke noe skattefritt, bare litt "tvangssparing" ! *S*

Gjest antigüedades
Skrevet

Var det meningen at noen dødelige skulle skjønne det?

Skrevet

Var det meningen at noen dødelige skulle skjønne det?

Ja, og det tror jeg mange dødelige skjønner også! :-)

Men fortell meg hva du ikke forsto, så skal jeg prøve å ta det en gang til! *S*

Gjest midia
Skrevet

Nei, den "lønna uten skatt" er feriepengene som vi vel betaler inn til hver mnd ellers i året. Så i juni mnd (mest vanlig) får vi ikke lønn ettersom vi jo ikke jobber 4-5 uker i året, men vi får feriepenger istedet. Disse utgjør vel litt mer enn en vanlig mndslønn før skatt så det virker som om vi får en skattefri lønning.

I desember har mange halv skatt ja, det stemmer.

For mannen min blir det annerledes for han er offshore arbeider å får både feriepenger og lønn.

Han har dog ikke noe ferie,men turnusen hans er jo sånn at han har 3 og 4 uker fri i strekk.

Så her i gården får vi ordentlig ferie penger som kan brukes på ferie og shopping.

Gjest antigüedades
Skrevet

Ja, og det tror jeg mange dødelige skjønner også! :-)

Men fortell meg hva du ikke forsto, så skal jeg prøve å ta det en gang til! *S*

Syns du ikke vi kunne gi blanke negern i feriepenger og gå for en flat betaling?

Å hjelpe folk å spare til ferie er utgått på dato.

Jeg husker at jeg fikk feriebok med klistremerker som jeg kunne løse ut i et tåpelig system som Einar (gud velsigne han) fant på tror jeg.

Jeg har også stått i kø og betalt husleien til borettslaget kontant, og fått sirlig håndskrevet kvittering.

Deilig å bli kvitt det.

Skrevet

Syns du ikke vi kunne gi blanke negern i feriepenger og gå for en flat betaling?

Å hjelpe folk å spare til ferie er utgått på dato.

Jeg husker at jeg fikk feriebok med klistremerker som jeg kunne løse ut i et tåpelig system som Einar (gud velsigne han) fant på tror jeg.

Jeg har også stått i kø og betalt husleien til borettslaget kontant, og fått sirlig håndskrevet kvittering.

Deilig å bli kvitt det.

"Syns du ikke vi kunne gi blanke negern i feriepenger og gå for en flat betaling?

Å hjelpe folk å spare til ferie er utgått på dato."

Det giddeer jeg ikke å tenke på en gang! Synes det er fint med de ekstra pengene i juni og desember! *S*

Gjest antigüedades
Skrevet

"Syns du ikke vi kunne gi blanke negern i feriepenger og gå for en flat betaling?

Å hjelpe folk å spare til ferie er utgått på dato."

Det giddeer jeg ikke å tenke på en gang! Synes det er fint med de ekstra pengene i juni og desember! *S*

Har du sett hva folk bruker penga til? Illusjon, for å få oss slitera til å akseptere skattetrykket. Psykologer har pønska ut det der.

Skrevet

Har du sett hva folk bruker penga til? Illusjon, for å få oss slitera til å akseptere skattetrykket. Psykologer har pønska ut det der.

Javel.

Gjest antigüedades
Skrevet

Javel.

Hva du får en måned hjelper ikke på noe, siden livet er fordelt over flere årtier.Men en kortvarig glede over en liten sum lurer mange.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...