Gjest lage noe godt Skrevet 23. mai 2005 Skrevet 23. mai 2005 Jeg jobber på en psykiatrisk avdeling, og etter middagene er det ofte en del mat igjen. Hva kan man lage av middagsrester? Kom med ideer? Noe som pasientene kan få lyst på, sykehusmaten er jo ikke akkurat delikat. For eksempel i dag, fiskekaker og poteter i massevis til overs. Kom bare på sånt som bondeomelett eller potetsalat? Forslag? Hva bruker dere lage av mat som blir til overs? Kreative ideer er ønsket. 0 Siter
Babette Skrevet 23. mai 2005 Skrevet 23. mai 2005 Du kan lage en slags pytt i panne: Skjær fiskekaker og kokte poteter i biter, og grovhakk løk. Så steker du alt sammen i smør eller margarin i steikepanna. Og så kommer det beste: Dertil serveres tomatbønner fra boks som varmes i en kjele. 0 Siter
Gjest M.Angelica Skrevet 23. mai 2005 Skrevet 23. mai 2005 I kantina på skolen hadde vi alltid lapskaus på fredager. Den smakte forskjellige fra uke til uke 0 Siter
ariadne Skrevet 23. mai 2005 Skrevet 23. mai 2005 Stekte poteter, gjerne med revet ost over til slutt var en hit på den avd jeg jobbet på. Vi stekte dem opp til kvelds. Kanskje fiskekakene kan serveres som fiskeburgere, i pitabrød med saltat, tomat, løk, rømme, for eksempel? 0 Siter
kyrillo Skrevet 23. mai 2005 Skrevet 23. mai 2005 Jeg kom på dette i farta: Legge en frossen grønnsakblanding nederst i en ildfast form, fiskekakeskiver oppå, dekkes med en (hvit?) saus eller en boks rømme. Poteter presses/raspes og legges oppå. Krydres, litt revet ost/paprika/oregano oppå der igjen. Dette trenger vel 30-45 min i ovnen på ca 200 grader. - Fiskekakene kan også godt blandes sammen med litt majones og hakket rødløk og brukes som pålegg. Danderes på salatblader og pyntes med litt paprika. - Poteter kan moses med en melkeskvett og masse gressløk + pepper og salt. Godt både varmt og kaldt. - Kalde poteter kan til og med moses og brukes som suppejevning. - De kan raspes og blandes med litt mel og egg. Formes til kaker og stekes i stekepanne. Serveres med tyttebær og raspet gulrot. - Rester av kokt fisk kan sikkert bli til nydelige fiskegratenger eller i suppe, eller som plukkfisk. - Kjøttrester blir godt pizzafyll eller smørbrød. - Alt mulig kan puttes i omeletter. - Kyllingrester er fint i salaten. - Salatrester kan puttes i woken sammen med litt kjøtt. - Salatrester passer også godt i wrap med enten tortilla eller lompe. - Supperester kan brukes som saus over grønnsaker i form, Med eller uten kjøtt/fisk. Lykke til da. hilsen 0 Siter
Gjest takk for mange fine forslag Skrevet 24. mai 2005 Skrevet 24. mai 2005 Jeg kom på dette i farta: Legge en frossen grønnsakblanding nederst i en ildfast form, fiskekakeskiver oppå, dekkes med en (hvit?) saus eller en boks rømme. Poteter presses/raspes og legges oppå. Krydres, litt revet ost/paprika/oregano oppå der igjen. Dette trenger vel 30-45 min i ovnen på ca 200 grader. - Fiskekakene kan også godt blandes sammen med litt majones og hakket rødløk og brukes som pålegg. Danderes på salatblader og pyntes med litt paprika. - Poteter kan moses med en melkeskvett og masse gressløk + pepper og salt. Godt både varmt og kaldt. - Kalde poteter kan til og med moses og brukes som suppejevning. - De kan raspes og blandes med litt mel og egg. Formes til kaker og stekes i stekepanne. Serveres med tyttebær og raspet gulrot. - Rester av kokt fisk kan sikkert bli til nydelige fiskegratenger eller i suppe, eller som plukkfisk. - Kjøttrester blir godt pizzafyll eller smørbrød. - Alt mulig kan puttes i omeletter. - Kyllingrester er fint i salaten. - Salatrester kan puttes i woken sammen med litt kjøtt. - Salatrester passer også godt i wrap med enten tortilla eller lompe. - Supperester kan brukes som saus over grønnsaker i form, Med eller uten kjøtt/fisk. Lykke til da. hilsen Tusen takk for mange fine forslag. 0 Siter
puttelull Skrevet 24. mai 2005 Skrevet 24. mai 2005 Jeg kom på dette i farta: Legge en frossen grønnsakblanding nederst i en ildfast form, fiskekakeskiver oppå, dekkes med en (hvit?) saus eller en boks rømme. Poteter presses/raspes og legges oppå. Krydres, litt revet ost/paprika/oregano oppå der igjen. Dette trenger vel 30-45 min i ovnen på ca 200 grader. - Fiskekakene kan også godt blandes sammen med litt majones og hakket rødløk og brukes som pålegg. Danderes på salatblader og pyntes med litt paprika. - Poteter kan moses med en melkeskvett og masse gressløk + pepper og salt. Godt både varmt og kaldt. - Kalde poteter kan til og med moses og brukes som suppejevning. - De kan raspes og blandes med litt mel og egg. Formes til kaker og stekes i stekepanne. Serveres med tyttebær og raspet gulrot. - Rester av kokt fisk kan sikkert bli til nydelige fiskegratenger eller i suppe, eller som plukkfisk. - Kjøttrester blir godt pizzafyll eller smørbrød. - Alt mulig kan puttes i omeletter. - Kyllingrester er fint i salaten. - Salatrester kan puttes i woken sammen med litt kjøtt. - Salatrester passer også godt i wrap med enten tortilla eller lompe. - Supperester kan brukes som saus over grønnsaker i form, Med eller uten kjøtt/fisk. Lykke til da. hilsen Ehm, var det _bare_ dette du kom på i farta!?;-) Gid jeg hadde hatt din kunnskap om mat og ikke minst: Kreativiteten din!!! Fikk masse tips her, jeg og! 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.