Gå til innhold

Blod fra utsiden av nesen

Anbefalte innlegg

Min far på 63 år oppholder seg for tiden i Spania. I går opplevde han at det piplet blod ut fra utsiden av nesen. Blødningen stod på i flere timer. For ca 8 år siden ble han by pass operert og han behandles fremdeles for høyt blod trykk. Kan denne blødningen ha noe med hjerte/høyt blodtrykk å gjøre?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/185413-blod-fra-utsiden-av-nesen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei

Jeg vet ikke helt hva du mener med "utsiden av nesen" men hvis det er et sår på selve nesen, og ikke "neseblod" er det neppe et problem. Den langvarige blødningen skyldes mest sansynlig at han går på marevan, som er et blodfortynnende legemiddel. (blodtrykksenkende medisin) Den største bivirkningen til dette medikamentet er nettop at blodet ikke koagulerer like bra, og blødningene varer lenge.

• 2 uker senere...
Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer

Svar til Corn Flake.

Jeg er ikke sikker på hva du mener med "utsiden av nesen". Det er ikke så sjelden at personer med høyt blodtrykk får neseblødning, og ofte synes dette å være forbundet med at blodtrykket er spesielt høyt.

Siden han har hatt hjerteinfarkt kan det tenkes at han bruker en form for "blodfortynnende" medisin, og i så fall er et slikt fenomèn ganske hyppig.

Det er så godt som aldri noen direkte effekt fra hjertet som kan gi slik neseblødning. Dessuten skal man ikke glemme at en neseblødning kan oppstå hos de fleste uten at det er noe galt fatt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...