ekte nick Skrevet 23. mai 2005 Skrevet 23. mai 2005 Hva bør en velge dersom man er midt i 40-årene og av ulike grunner er nødt til å omskolere seg og få en helt ny type arbeid. Har veldig lang universitetsutdanning(i samfunnsvitenskaplige fag) bak meg. Nye fag som interesserer kan være: 1) film-redigering 2) Edb, webdesign. Programmering? 3) Fotograf eller andre kreative fag. 4) Eller noe helt annet: Steinerskolelærer! (er visst elendig betalt). 5) En annen mulighet er å studere 2-3 år til på universitetet og få en hovedfag til, i et relatert felt. Kunne da i tilfelle hatt lyst å drive med forskning. Men vet ikke om jeg ville få en slik jobb. Men: Hvilke av disse utdanningene vil kunne gi en nogenlunde bra betalt jobb? (helst innenfor vanlig arbeidstid...) Hvor lang tid tar disse utdanningene? (nr. 1,2,3 - de andre vet jeg) Hvilke av disse utdanningene ønsker å ansette godt voksne folk? Mange vil jo helst ha 20-åringer med modenhet og lang erfaring :-) Med hvilke av disse utdanningene er det også mulig å få deltids/redusert ansettelsesforhold? Eller er det helt håpløst så jeg bare må glemme hele greia??? 0 Siter
Piraye Skrevet 23. mai 2005 Skrevet 23. mai 2005 høgskoleingeniør i data. 3 år. masse betalt. 0 Siter
Niobe Skrevet 23. mai 2005 Skrevet 23. mai 2005 høgskoleingeniør i data. 3 år. masse betalt. Men nokså umulig å få jobb som.... 0 Siter
Piraye Skrevet 23. mai 2005 Skrevet 23. mai 2005 Men nokså umulig å få jobb som.... Nææ? En kompis av meg går ut nå, og jeg synes ikke han gjør annet enn å søke jobber. Altså ikke på en sånn måte at han ikke får noen (han har ikke fått svar) men synes det er så mange jobber han søker på. 0 Siter
monass Skrevet 24. mai 2005 Skrevet 24. mai 2005 Ikke webDESIGN, men webutvikler. Programmerering for web kan være anvendelig. Fotografer vokser på trær allerede, mens biologer,fysikere ol er det stort behov for.. 0 Siter
favn Skrevet 24. mai 2005 Skrevet 24. mai 2005 Realfag. Humanister og samfunnsvitere sliter på jobbmarkedet. 0 Siter
Gjest kjekke per Skrevet 24. mai 2005 Skrevet 24. mai 2005 Realfag. Humanister og samfunnsvitere sliter på jobbmarkedet. Finnes det noen av de du nevner her på forumet?:-) 0 Siter
ariadne Skrevet 24. mai 2005 Skrevet 24. mai 2005 Ikke webDESIGN, men webutvikler. Programmerering for web kan være anvendelig. Fotografer vokser på trær allerede, mens biologer,fysikere ol er det stort behov for.. Det er sikkert geografiske forskjeller. Biologene strever med å få jobb i Tromsø hvertfall. 0 Siter
Niobe Skrevet 24. mai 2005 Skrevet 24. mai 2005 Nææ? En kompis av meg går ut nå, og jeg synes ikke han gjør annet enn å søke jobber. Altså ikke på en sånn måte at han ikke får noen (han har ikke fått svar) men synes det er så mange jobber han søker på. Joda, det er da litt å søke på, men det er ufattelig mange om beinet, så man skal være heldig for å få napp. 0 Siter
skorpionfisken Skrevet 24. mai 2005 Skrevet 24. mai 2005 Realfag, tekniske fag, elektrofag, byggfag. Der er du garantert jobb. Helsevesenet trenger også folk. 0 Siter
favn Skrevet 24. mai 2005 Skrevet 24. mai 2005 Finnes det noen av de du nevner her på forumet?:-) Som ellers i samfunnet, er universitetsutdannede å treffe hvor du minst aner det. Spooky. 0 Siter
Gjest mallet Skrevet 24. mai 2005 Skrevet 24. mai 2005 høgskoleingeniør i data. 3 år. masse betalt. Jeg arbeider (ikke som utvikler) for en IT-bedrift som sliter med å få tak i kvalifiserte folk, og henter flere nye ansatte fra utlandet enn fra Norge. Det er fordi mange av de som har tatt datautdannelse i Norge er underkvalifiserte med sine ett- to- og treårige kurs. For å være sikret jobb innen IT bør man ha lengre utdannelse enn tre år, og helst vise til relevant erfaring i tillegg (f.eks drive ett eller flere nettsted ved siden av studiene hvis det er webutvikling man driver med, osv). Det lønner seg også å være aktiv i nyhetsgrupper, epostlister og webforum for ditt/dine fagområder, både for å bli synlig for bedriftene som ansetter, og for å få forståelse for hvilke problemstillinger du møter i praksis i arbeidslivet. Å engasjere seg i frivillige prosjekter som f.eks Skolelinux er en god ide for å få erfaring, innen programmering er det ikke sånn at man må ha en betalt jobb for å få erfaring. Og som alltid - solid erfaring veier ofte tyngre enn lang utdanning for arbeidsgiveren som skal ansette. 0 Siter
Prozak Skrevet 24. mai 2005 Skrevet 24. mai 2005 IKKE velg IT-utdanning hvis du ikke har genuine interesser og en grunnleggende forståelse for det - selv om noen skulle anbefale det for deg. Jeg går selv i klasse med to stk på 40+ og 50+ (hvorav én er attføringssnylter) som ikke har noe som helst å gjøre der. Etter to år kan de ikke engang skrive et "Hello-World"-program, og de stryker som fluer i absolutt alle datafagene. ".................................." 0 Siter
Gjest Ugga Bugga Skrevet 24. mai 2005 Skrevet 24. mai 2005 Realfag, gjerne matematikk eller fysikk. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.