janosk Skrevet 23. mai 2005 Del Skrevet 23. mai 2005 Hei.Jeg har en mor på 79 år som har fått alvorlige fordøyelse/tarm problemer.Sykdomsforløpet.Hun kom på sykehuset med diagnose nyresvikt, lungebetennelse og sterkt nedsatt allmenntilstand. Vi (barna) antar at det hele startet med blærekatarr som hun ofte har grunet urinveislekkasje, bleier, og nedsatt bevegelighet i armene. (Dårlig evne til renhold/hygiene). På sykehuset blir hun satt på antibiotika, som etter hvert kurerer nyrene, og hun blir fri fra lungebetennelsen, men samtidig får hun kraftig diaré. Dette pågår med ytterligere antibiotika behandling, ut og inn av sykehus/hjem et par ganger, men hun tar ikke til seg næring og svekkes stadig mer, diarén fortsetter. Umiddelbart etter å ha drukket eler spist noe renner det ut av henne.Legene stiller etter hvert diagnosen Ulcerøs Collitt. Men jeg er i tvil. I natt bar det i full fart på kirurgisk med voldsomme smerter. Det var blitt hull på tollfingertarmen med bukhinnebetennelse som konsekvens. De sydde igjen hullet, og har satt hene på kraftig antibiotika, og smertestillende. Vi barna føler dette bare går dårligere for hver dag, vi er usikre på diagnosen, og om hun får den hjelpen hun burde få. Hvor finnes den beste kompetansen på denne type lidelser. Dette haster føler vi før vi mister vår kjære mor.Takk for hjelpen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/185419-ulcer%C3%B8s-collitt/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi Skrevet 30. mai 2005 Del Skrevet 30. mai 2005 Jeg kan selvfølgelig ikke stille noen diagnose bare på grunnlag av disse opplysningene alene. Det skjer ganske ofte at langvarig behandling med sk. bredsprektede antibiotika forstyrrer tarmens normale bakterieflora og utløser diarre. Det er derimot ikke vanlig at en slik tilstand ikke lar seg korrigere relativt greit med tilførsel av normale bakterier, f. eks. youghurt, surmelk, etc. og stoppe antibiotikabehandlingen. Jeg har lite tro på ulcerøs kolitt diagnosen. Det er ytterst sjelden at denne sykdommen starter så høyt opp i årene, og det er også ytterst sjelden at sykdommen starter så voldsomt. Det er svært dramatisk at det går hull i tarmen med alle konsekvenser (ulcerøs kolitt er lokalisert i tykktarmen og ikke i tolvfingertarmen) og har sikkert andre årsaker enn antibiotika behandling. Det er helt påkrevet at årsaken til dette finnes, ellers driver man behandling i det blinde. Det er helt klart at for å komme frem til noen diagnose kreves det apparet som finnes bare på sykehus. Jeg tror at kompetanse finnes i en rekke sykehus, hlet klart både på Ullevål, AHUS og Rikshospitalet i Oslo området. Men også i andre større sykehus. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/185419-ulcer%C3%B8s-collitt/#findComment-1275049 Del på andre sider Flere delingsvalg…
janosk Skrevet 30. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2005 Jeg kan selvfølgelig ikke stille noen diagnose bare på grunnlag av disse opplysningene alene. Det skjer ganske ofte at langvarig behandling med sk. bredsprektede antibiotika forstyrrer tarmens normale bakterieflora og utløser diarre. Det er derimot ikke vanlig at en slik tilstand ikke lar seg korrigere relativt greit med tilførsel av normale bakterier, f. eks. youghurt, surmelk, etc. og stoppe antibiotikabehandlingen. Jeg har lite tro på ulcerøs kolitt diagnosen. Det er ytterst sjelden at denne sykdommen starter så høyt opp i årene, og det er også ytterst sjelden at sykdommen starter så voldsomt. Det er svært dramatisk at det går hull i tarmen med alle konsekvenser (ulcerøs kolitt er lokalisert i tykktarmen og ikke i tolvfingertarmen) og har sikkert andre årsaker enn antibiotika behandling. Det er helt påkrevet at årsaken til dette finnes, ellers driver man behandling i det blinde. Det er helt klart at for å komme frem til noen diagnose kreves det apparet som finnes bare på sykehus. Jeg tror at kompetanse finnes i en rekke sykehus, hlet klart både på Ullevål, AHUS og Rikshospitalet i Oslo området. Men også i andre større sykehus. Hei, og takk for svar. I dag har de operert vekk tolvfingertarmen, og en stor del av magesekken. Tolvfingertarmen ble fjernet grunnet flere blødninger, og magesekken angivelig for å redusere produksjon av magesyre??? Mor ligger nå i respirator på Hamar sykehus for maks hvile, men tilstanden er etter forholdene bra. De regner med å koble fra pustemaskinen i morgen. Vi pårørende er nå lett desperate, og ønsker å flytte mor til et sykehus som kan stille sikker diagnose, og gi rett behandling. Vil ha et møte med legen(e) som behandler henne, og få deres beskrivelse av situasjonen, samt evt. hjelp til å finne rett sted og behandling. Men vi er ikke sikre på hvor mye mor tåler av flytting nå. Hvilke krav kan vi stille i så måte? mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/185419-ulcer%C3%B8s-collitt/#findComment-1275169 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.