Gå til innhold

grønn stær? litt bekymret..

Anbefalte innlegg

Gjest Luckyvictimofforce

For ca 2 år siden bemerket optikeren min (jeg bruker kontaktlinser) da han så i mikroskopstingen at jeg hadde noen små prikker på det ene øyet. Han sa at dette ikke trengte være noe farlig. Et halvt år senere bemerket han det igjen, men sa at de ikke hadde blitt verre. Dette gjentok seg halvåret etterpå, og det hadde ikke blitt verre, men denne gangen sa han at det kunne være lurt å gå til legen bare i tilfellet, han sa det kunne minne om noe helt ufarlig som minnet litt om grå stær. Jeg er bare 19 år gammel.

Idag leste jeg om "grønn stær", og at dette kunne merkes ved at en ser lysringer (regnbuer) rundt lyskilder. Dette har jeg også gjort en god stund, men nesten utelukkende kun når jeg har røyket hasj. Ser nesten aldri lysringer rundt lyskilder hvis jeg er helt nykter. Jeg er nærsynt, men har hatt stabilt (når det gjelder skarphet) syn det siste året ifølge synsundersøkelsene. Det er egentlig bare regnbue-greiene som bekymrer meg litt. Jeg føler ikke jeg har mistet noe syn, men det kan jo være vanskelig å merke dette hvis det skjer så gradvis. Etter amfetamin-bruk ser jeg av og til tendenser til regnbuefarger rundt alt (ikke bare lyskilder). Symptomene har aldri blitt verre, og prikkene i øyet har heller ikke blitt verre ifølge optikeren.

Tror du/dere jeg har fått grønn stær? Er litt bekymret her.. Har ikke råd til å få svar fra fagperson, men hadde vært fint om noen med peiling kunne svart meg..

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/185427-gr%C3%B8nn-st%C3%A6r-litt-bekymret/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest LucySky

Grønn stær viser seg ved at trykket inni øyet øker.

Det er dette optikeren sjekker når du sitter ned, med haka hvilende på et slags apparat, og optikeren sender forte "pust" inn i øyet ditt.

Hadde du hatt økt trykk i øyet (og fare for begynnende grønn stær), ville han ha sagt fra.

Hei :)

Jeg tror ikke du har noe å bekymre deg over. De prikkene du nevner er jeg ikke sikker på hva er, men det kan være at det er arr etter en skade du har hatt på øyet (i og med at de ikke forandrer seg).

når det gjelder grå stær (cateract) er det en tilstand som skyldes at linsen mister sin klarhet og derved fører til redusert syn. Det er flere faktorer som fører til dette, men som du sier, eldre er helt klart mest utsatt.

Grønn stær (glaucom) Skyldes forøkt vesketrykk i øyeeplet. Pupillen kan få et grønlig skjær ved raskt innsettende glaukom, derfor betegnelsen grønn stær. 2% av befolkningen over 40 år rammes av dette, så sansynligheten for at du har dette er meget liten.

Når det gjelder cannabis er dette faktisk brukt som et medikament mot glaukom i enkeltee land, den kontroversielle behandlingen er påvist å redusere trykket i øyet, men virkningsmekanismene er uklare.

Det er på ingen måte en anbefaling for deg å fortsette å røyke canabis.

luckyvictimofforce

Hei :)

Jeg tror ikke du har noe å bekymre deg over. De prikkene du nevner er jeg ikke sikker på hva er, men det kan være at det er arr etter en skade du har hatt på øyet (i og med at de ikke forandrer seg).

når det gjelder grå stær (cateract) er det en tilstand som skyldes at linsen mister sin klarhet og derved fører til redusert syn. Det er flere faktorer som fører til dette, men som du sier, eldre er helt klart mest utsatt.

Grønn stær (glaucom) Skyldes forøkt vesketrykk i øyeeplet. Pupillen kan få et grønlig skjær ved raskt innsettende glaukom, derfor betegnelsen grønn stær. 2% av befolkningen over 40 år rammes av dette, så sansynligheten for at du har dette er meget liten.

Når det gjelder cannabis er dette faktisk brukt som et medikament mot glaukom i enkeltee land, den kontroversielle behandlingen er påvist å redusere trykket i øyet, men virkningsmekanismene er uklare.

Det er på ingen måte en anbefaling for deg å fortsette å røyke canabis.

takk til dere begge for veldig god og beroligende informasjon.. tror ikke lenger at jeg har grønn stær, men det hadde allikevel vært interessant å fått noen synspunkter på hva lysringene kan komme av..?

det kunne forresten i mitt innlegg virke som om jeg er en typisk amfetaminmisbruker, må bare påpeke at jeg har prøvd dette ytterst få ganger.. :)

takk til dere begge for veldig god og beroligende informasjon.. tror ikke lenger at jeg har grønn stær, men det hadde allikevel vært interessant å fått noen synspunkter på hva lysringene kan komme av..?

det kunne forresten i mitt innlegg virke som om jeg er en typisk amfetaminmisbruker, må bare påpeke at jeg har prøvd dette ytterst få ganger.. :)

Hei igjen :)

Amfetamin er et sentralstimulerende preparat, som øker nerveimpulsene i vårt sympatiske nervesystem. Dette fører til at pulsen øker, blodtrykket øker, pustefrekvensen øker og aktiviteten i hjernen øker. Nerveimpulsene i hjernen øker i hastighet, og informasjon fra ett sted til et annet i hjernen risikerer derfor å bli borte før det kommer fram til målområdet. Altså blir signaloverføringen ufulstendig. Dette kan være en årsak til dine synsforstyrrelser. En annen årsak kan jo selvsagt være at pupillediametern øker?

I tilfelle du ikke vet det, så ødelegger man nervetråder i hjernen hver gang man bruker amfetamin. Jo større dose jo farligere. Det er også individuelt fra person til person hvor lang tid det tar før man merker "forandringene" på personligheten, motorikken, taleevnen, språkforståelse osv... En ting er sikkert, jo oftere man bruker amfetamin, jo oftere vil man fortsette å bruke det, og jo mer umulig vil det bli å slutte. Og jo mer spist opp vil hjernen din bli.

Men dette vet du vel fra før.

Mvh

en streng mann

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...