kari1365380530 Skrevet 24. mai 2005 Del Skrevet 24. mai 2005 Hei!Jeg er kvinne, 59 år gammel. Har de siste åra vært plaget med ulike typer smerter forskjellige steder i begge ben uten at det har blitt stillt noen klar diagnose. Den siste tida er det smerter i begge leggene som er mest plagsomt.(Til orientering: Jeg har det siste halvannet året slanket meg 15kg og er blitt slank. Samtidig har jeg økt mosjoneringen betraktelig gjennom å gå og andre former for trening.Jeg lever ernæringsmessig sunt. Røker ikke,har moderat bruk av rødvin. Bruker ikke medisiner.Tar ikke østrogen.Er i overgangsalderen.Lurer på om det er såkalte rastløse ben jeg har. Hvordan finner jeg ut om dette kan skyldes jern- eller folsyre mangel?Hva sier du til utdraget nedenfor som jeg fant på et dansk nettsted.Behandling af urolige ben, Restless Legs Syndrome, RLS.Behandlingen er medicinsk og det er i dag muligt at dæmpe den enkelte patients gener væsentligt. der er i dag to typer medicin som kan anvendes til behandling af urolige ben: Levodopa og Dopamin agonister.Levodopa:Sinemet, 12,5 - 50 mg Madopar, 75 - 300 mgDopamin agonisterPramipexol (Sifrol) 0,088 mg, 0,18 mg og 0,7 mg Cabergolin (Cabaser) 1 mg, 2 mg, og 4 mg Ropinirol (Requip) 0,25 mg, 0,5 mg, 1 mg, 2 mg og 5 mg Pergolid (Permax) 0,05 mg, 0,25 mg og 1 mgBehandlingen kan suppleres med Opioider og/eller Benzodiazepiner.Hva skal jeg gjøre?Mvh Kari Foss Halvorsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/185475-rastl%C3%B8se-ben/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cathrine Smestad, lege og stipendiat innen MS-forskning Skrevet 24. mai 2005 Del Skrevet 24. mai 2005 Typisk for tilstanden Restless legs/rastløse ben er et påtrengende behov for å bevege bena ledsaget av ubehag (krampeaktig,kriblende) dypt i leggene.Symptomene opptrer i hvile og forsvinner ved bevegelse og forverres ofte om kvelden/natten.Årsaken til rastløse ben er ukjent,i noen tilfeller er tilstanden arvelig og ellers kan symptomene forekomme ved jern-/folsyremangel,graviditet og ved bruk av visse medikamenter.Dersom det ikke finnes åpenbar årsak til rastløse ben har studier vist at behandling med dopaminagonister/levodopa (egentlig medikamenter mot Parkinsons sykdom) kan være effektive.Man kan også supplere med opioider (morfinpreparater)/benzodiazepiner ("beroligende"),men på grunn av risiko for avhengighet og bivirkninger er man tilbakeholden med disse preparatene.Andre medikamenter som har vist seg effektive er ulike typer antiepileptika.(Såvidt jeg vet er det i Norge foreløpig ingen av antiparkinsonmedikamentene som er registrert som middel mot rastløse ben.)Du kan få sjekket din jern- og folsyrestatus ved å ta en blodprøve hos legen din.Du kan henvises nevrolog for å få kartlagt evt.underliggende nevrogen årsak til smertene i bena. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/185475-rastl%C3%B8se-ben/#findComment-1267219 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.