Gå til innhold

Anbefalte innlegg

kari1365380530

Hei!Jeg er kvinne, 59 år gammel. Har de siste åra vært plaget med ulike typer smerter forskjellige steder i begge ben uten at det har blitt stillt noen klar diagnose. Den siste tida er det smerter i begge leggene som er mest plagsomt.(Til orientering: Jeg har det siste halvannet året slanket meg 15kg og er blitt slank. Samtidig har jeg økt mosjoneringen betraktelig gjennom å gå og andre former for trening.Jeg lever ernæringsmessig sunt. Røker ikke,har moderat bruk av rødvin. Bruker ikke medisiner.Tar ikke østrogen.Er i overgangsalderen.Lurer på om det er såkalte rastløse ben jeg har. Hvordan finner jeg ut om dette kan skyldes jern- eller folsyre mangel?Hva sier du til utdraget nedenfor som jeg fant på et dansk nettsted.Behandling af urolige ben, Restless Legs Syndrome, RLS.Behandlingen er medicinsk og det er i dag muligt at dæmpe den enkelte patients gener væsentligt. der er i dag to typer medicin som kan anvendes til behandling af urolige ben: Levodopa og Dopamin agonister.Levodopa:Sinemet, 12,5 - 50 mg Madopar, 75 - 300 mgDopamin agonisterPramipexol (Sifrol) 0,088 mg, 0,18 mg og 0,7 mg Cabergolin (Cabaser) 1 mg, 2 mg, og 4 mg Ropinirol (Requip) 0,25 mg, 0,5 mg, 1 mg, 2 mg og 5 mg Pergolid (Permax) 0,05 mg, 0,25 mg og 1 mgBehandlingen kan suppleres med Opioider og/eller Benzodiazepiner.Hva skal jeg gjøre?Mvh Kari Foss Halvorsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/185475-rastl%C3%B8se-ben/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Cathrine Smestad, lege og stipendiat innen MS-forskning

Typisk for tilstanden Restless legs/rastløse ben er et påtrengende behov for å bevege bena ledsaget av ubehag (krampeaktig,kriblende) dypt i leggene.Symptomene opptrer i hvile og forsvinner ved bevegelse og forverres ofte om kvelden/natten.Årsaken til rastløse ben er ukjent,i noen tilfeller er tilstanden arvelig og ellers kan symptomene forekomme ved jern-/folsyremangel,graviditet og ved bruk av visse medikamenter.Dersom det ikke finnes åpenbar årsak til rastløse ben har studier vist at behandling med dopaminagonister/levodopa (egentlig medikamenter mot Parkinsons sykdom) kan være effektive.Man kan også supplere med opioider (morfinpreparater)/benzodiazepiner ("beroligende"),men på grunn av risiko for avhengighet og bivirkninger er man tilbakeholden med disse preparatene.Andre medikamenter som har vist seg effektive er ulike typer antiepileptika.(Såvidt jeg vet er det i Norge foreløpig ingen av antiparkinsonmedikamentene som er registrert som middel mot rastløse ben.)Du kan få sjekket din jern- og folsyrestatus ved å ta en blodprøve hos legen din.Du kan henvises nevrolog for å få kartlagt evt.underliggende nevrogen årsak til smertene i bena.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/185475-rastl%C3%B8se-ben/#findComment-1267219
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...